2019 metais į gatves išriedėjęs Triumph Rocket 3 turi 2,5 litrų variklį – daug didesnį nei kiti panašūs motociklai. Sunku įsivaizduoti, kad ateityje kas nors imtų gaminti motociklą su dar didesniu varikliu. Kai tai suvokiate, 2003 metais pristatytas Dodge Tomahawk atrodo labai keistas – jis turi net 8,3 litrų V10 variklį.

Beje, ar žinote, kas yra darbinis variklio tūris? O tai, kad po Dodge Challenger kapotu yra ne tik variklis, bet ir pora puodelių laikiklių?

„Mes negaminame motociklų“ – taip į pasiūlymą sukurti motociklą su dideliu varikliu 20 amžiaus pradžioje sureagavo DaimlerChrysler korporacijos Chrysler divizijos viceprezidentas dizainui Trevoras Creedas. Jis nebuvo labai sužavėtas tuo, kad du jo darbuotojai – Bobas Schroederis ir Daveas Chyzas – nori kurti motociklo koncepciją, vietoje to, kad užsiimtų automobiliais. Tačiau Creedas neužkirto kelio entuziazmui ir leido vystyti idėją popieriuje. Tas popierius vis gražėjo ir skynėsi kelius per korporacijos koridorius. Netrukys jis pasiekė DaimlerChrysler viceprezidentą Freemaną Thomasą, kuris paskyrė garsų automobilių kūrėją Marką Waltersą prisidėti prie projekto. Pastarasis 2002-ųjų pavasarį parengė įspūdingą prezentaciją savo bosams, kad tas įdomus motociklas tik taptų kūnu.

8,3 litrų V10 variklis iš Viper. (Gnrc, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Waltersas išdėstė savo eskizo detales ant maždaug 6 metrų ilgio sienos ir priešais ją pastatė porą motociklo ratų. Tarp jų ant nedidelio bet tvirto stovo buvo pastatyta šio motociklo idėjos širdis – 8,3 litrų V10 iš Dodge Viper. Nieko panašaus pasaulis dar nebuvo matęs ir Chrysler divizijos vykdomasis direktorius Wolfgangas Bernhardas bei generalinis direktorius Dieteris Zetsche projektui suteikė savo palaiminimą. Nuo to momento prasidėjo Dodge Tomahawk tapimas kūnu – vienetiniu prototipu parodoms.

Dodge Tomahawk – didžiulis variklis su ratais

Markas Waltersas suformavo Dodge Tomahawk dizainą aplink tą 8,3 litrų V10 variklį. Jis buvo paimtas iš pusantros tonos sveriančio automobilio, o dabar turėjo rasti vietą motocikle. Na, motocikle su klaustuku, nes Tomahawk turi keturis ratus – tai buvo minėto Thomaso idėja, iš dalies įkvėpta 1982-ųjų metų filmo „Tronas“. Daug kas sakys, kad Tomahawk nėra motociklas, bet bent jau šiame straipsnyje įsivaizduokime, kad ši futuristiška keturratė mašina su automobilio varikliu sugebėjo išplėsti motociklo sąvoką ir į ją tilpo.

Tomahawk variklis irgi buvo modifikuotas – jis gavo sausą karterį, o didelį automobilinį radiatorių pakeitė du mažesni. To V10 aušinimui Tomahawk motocikle padeda ir iš Porsche 911 pasiskolintas ventiliatorius.

Dodge Tomahawk – keturratis motociklas su 8,3 litrų V10 varikliu iš Dodge Viper. (Gamintojo nuotrauka)

Sausas karteris leido sumontuoti Tomahawk variklį žemai, kad motociklas turėtų žemą svorio centrą. Tai buvo būtina, kad vairuotojas galėtų pastovėti su tokiu sunkiu varikliu tarp kojų ir nepargriūtų važiuodamas lėtesniu greičiu (beje, ar žinote, kad motociklai negriūva ne dėl motociklininkų pusiausvyros?)

Nors Tomahawk yra motociklas su klaustuku, jis turi visiškai nepriklausomą važiuoklę ir posūkiuose pasvyra panašiai kaip dviratės transporto priemonės. Galiniai Tomahawk ratai gali būti užfiksuojami tarpusavyje – tai leidžia motociklui stovėti be jokios papildomos kojelės ar kitos atramos. Įdomu ir tai, kad Tomahawk neturi įprastų vairo šakių – vietoje jų jis turi kelias mechanines jungtis ir vairo mechanizmą priekinio rato centre. Elf-Honda lenktyniniai motociklai turi panašų vairo mechanizmą. Tai, aišku, reiškia, kad priekiniai Tomahawk ratlankiai yra visiškai unikalūs ir neturi įprastų stipinų, kad centre tilptų vairavimo ašis. Ir 20 colių diskiniai stabdžiai – jų Tomahawk turi net 4.

Dodge Tomahawk turi reto tipo vairo mechanizmą. (Corvair Owner, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Dodge Tomahawk su skysčiais sveria 680 kg – kaip 2,6 metrų ilgio motociklui su keturiais ratais ir V10 varikliu tai nėra šokiruojančiai daug. Didelė Tomahawk rėmo dalis, vaizdžiai tariant, buvo išdrožta iš didelių aliuminio blokų. Tai, beje, pavertė šį motociklą daug brangesniu už daugelį vienetinių koncepcinių automobilių.

Įdomu, kad nors jokių serijinės gamybos planų nebuvo, 2003-iųjų Detroito automobilių parodoje pristatytas Dodge Tomahawk buvo veikiantis. Tai buvo entuziastų projektas, bet jie nusprendė, kad jis turėtų būti tikras, net jei ir bus vienintelis. Tai yra, jis užsivedė ir važiavo, jo stabdžiai veikė, jis nesubyrėjo nuo vairuotojo svorio.

Dodge Tomahawk viešai parodytas 2003 metų sausį. Po to pagaminti dar 9 tokie motociklai kolekcionieriams – visi jie veikė, bet buvo parduodami kaip mechaninės skulptūros. (Gamintojo nuotrauka)

Pasivažinėti? Ne, pažiūrėti

Bet galiausiai Dodge Tomahawk nebuvo vienintelis. Kadangi Detroite jis sulaukė labai daug dėmesio ir kainavo labai daug, buvo nuspręsta kolekcininkams pagaminti dar kelis tokius motociklus. 2003-2006 metais pasaulį iš viso išvydo 10 Dodge Tomahawk motociklų, įskaitant tą pirmąjį prototipą. Ir pas pirkėjus, kuriems teko pakloti po 555 tūkstančius dolerių, Tomahawk atkeliavo su perspėjimu, kad tai – skulptūra, mechanikos meno kūrinys, o ne tikra transporto priemonė. Nė vienas Tomahawk niekada nebuvo legalus naudoti keliuose. Ir nebuvo saugus.

Tomahawk 8,3 litrų variklis išvysto 372 kW ir 712 Nm. Per 2 laipsnių mechaninę transmisiją ir dvi grandines ta jėga perduodama abiems galiniams ratams. Teoriškai Tomahawk galėtų pasiekti 480 km/val. ar net didesnį greitį (vienu metu buvo nusišnekama net apie 680 km/val.), bet niekas niekada to nebandytų, nes jis nėra labai stabilus. Teigiama, kad net bandymuose Tomahawk niekada neviršijo 160 km/val. Bandant išspausti visus kilovatus iš to 8,3 litrų variklio, pasivažinėjimas būtų trumpas, nes Tomahawk turi tik 12,3 litrų variklį. Važiuoti lėtai irgi nebūtų smagu dėl keistos vairuotojo padėties ir nė 20 laipsnių kampu nepasukamo vairo. Iš tikrųjų, Tomahawk apsisukimo spindulys yra prastesnis nei daugybės automobilių.

Vairuotojo padėtis ant Dodge Tomahawk. Tai tikrai nėra ergonomiškas daiktas, bet tokia padėtis turi priminti traukos lenktynių motociklus (Gamintojo nuotrauka)

Įdomu, kad ne vienas motociklų žurnalistas puolė kritikuoti Tomahawk kaip įžeidimą motociklams – na, kam kurti tokį nefunkcionalų daiktą, kuris apsimeta motociklu? Garsus motociklų kūrėjas ir žurnalistas Glynnas Kerras sakė, kad Dodge Tomahawk yra nuviliantis ir parodo, kad automobilių pasaulis į motociklus žiūri iš aukšto.

Tačiau Tomahawk tėra tai, kas nuo pat pradžių ir turėjo būti – skulptūra. Galbūt problema buvo tai, kad Dodge atstovai mėgo sekti pasakas apie milžinišką Tomahawk maksimalų greitį ir jo būsimus bandymus (kurie niekada neįvyko). Tai tarsi kūrė įspūdė, kad Dodge Tomahawk yra rimtas motociklas, kurį galima lyginti su kitais motociklais. Iš tikrųjų, tai buvo tik konceptualus Viper variklio išlaisvinimas – demonstracija, kad tas 8,3 l V10 yra gyvas pats savaime, o visa kita yra tik priedai šalia jo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia