Jei dažnai stebite Formulės 1 lenktynes, šią komandą tikrai esate girdėję. Ją savo lenktynininkams geltonos vėliavos periodo metu, kai trasoje yra kliūčių, perduoda lenktynių inžinieriai – „išlaikyk teigiamą deltą“. Pabrėžtinas šios komandos kartojimas parodo, kad ji iš tikrųjų yra labai svarbi, bet ką ji reiškia? Kas yra delta?

Teigiama delta – tai teigiamas skirtumas tarp reikalaujamo ir (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Geltona vėliava trasoje keliama tada, kai joje atsiranda potencialiai pavojingų kliūčių. Dažniausiai tai – avariją ar gedimą patyręs bolidas. Geltona vėliava gali galioti tam tikrame sektoriuje ar visoje trasoje. Ją pamatęs lenktynininkas privalo sumažinti greitį ir būti atidesnis. Lenkimai, kai trasoje mojuojama geltonomis vėliavomis, yra negalimi. Geltonomis vėliavomis prireikus mojuoja trasos maršalai, bet apie tai informuoja ir bolido ekrane užsideganti žinutė, ir savo darbą dirbantis lenktynių inžinierius.

Tų kliūčių šalinimas gali užtrukti ir būti pavojingas trasos maršalams, todėl kartais į trasą išleidžiamas virtualus saugos automobilis, žymimas kaip VSC. Tai – ne tikras saugos automobilis, o tiesiog reikalavimas sumažinti greitį iki tam tikros ribos. Tikras saugos automobilis fiziškai riboja F1 bolidų greitį, tuo tarpu VSC yra tiesiog nurodymas, kokiu greičiu bolidai turėtų įveikti trasą ar atskirus jos segmentus. Formulėje 1 virtualus saugos automobilis buvo bandomas 2014-ųjų sezono pabaigoje (šią naujovę paskatino tragiška Juleso Bianchi avarija) ir oficialiai įvestas 2015 metais.

Virtualaus saugos automobilio signalas. (Pitlane02, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Trasoje užsidegus VSC signalams, vairuotojai gauna informaciją, kaip lėtai turėtų sukti trasos ratus. Kitaip tariant, lenktynių inžinieriai informuoja savo lenktynininkus apie būtinybę išlaikyti teigiamą deltą.

Tai skamba taip – „keep your delta positive“ („išlaikyk teigiamą deltą“), nes, žinoma, inžinieriai su vairuotojais privalo bendrauti anglų kalba. Ir tai tikrai esate girdėję – ši komanda nuskamba kone kiekvienose Formulės 1 lenktynėse, o kartais – ir kvalifikacijoje.

Šiuo atveju delta tai – leistino ir tikro trasos rato įveikimo laiko skirtumas. Kai delta teigiama, automobilis važiuoja lėčiau ir tai yra gerai – jo trasos įveikimo laikas yra, tarkim, +1 ar +2 sekundės prie leidžiamo leiko. Taigi, „išlaikyk teigiamą deltą“ iš esmės reiškia „važiuok lėčiau nei reikalaujama“. Neigiama delta (tarkim, -0,1 s nuo numatyto VSC tempo) vairuotojui garantuotai užtrauktų nuobaudą. VSC laikas vairuotojams rodomas ekrane, jį žino ir komandos.

Virtualus saugos automobilis suteikia galimybę sutvarkyti trasą – jis iš esmės sulėtina visą lenktynių tempą. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Greičio ribojimas lenktynių metu yra gana sudėtingas dalykas. Taip, būtų galima numatyti maksimalų leistiną greitį (beje, ar žinote, kokį greitį pasiekia F1 bolidai?), bet tai trukdytų lenktynininkams šildyti padangas. Kai numatomas ne maksimalus greitis, o leistinas trasos ar jos sektoriaus įveikimo laikas, lenktynininkai gali saugiose vietose važiuoti šiek tiek greičiau, taip šildydami padangas. Be to, tai padeda vengti kamščių, nes vienu ypu sumažinamas visų lenktynių tempas.

Delta – tai, žinoma, graikų abėcėlės raidė (Δ ir δ). Ja fizikoje žymimi skirtumai. Pavyzdžiui, Delta V yra greičių skirtumas, Delta t – laiko.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia