Tai – vienas pavojingiausių sportų pasaulyje. Vanduo nėra asfaltas ar druskos lyguma. Vanduo būna piktas, pasišiaušęs, nepastovus ir nenuspėjamas. Ir neatleidžiantis. Ar žinote, kokį greitį išvystė greičiausias pasaulio kateris?

Kalbant apie greitį, jums turbūt bus įdomu sužinoti, kokiu greičiu lėkė greičiausias kada nors sukurtas F1 bolidas. O kokiu greičiu dabar laivai kerta Atlanto vandenyną? Kokį greitį po vandeniu išvysto greičiausias pasaulio povandeninis laivas?

Kalbėdami apie greičiausią techniką turime išskirti dvi kategorijas – specialiai rekordams sukurtas vienetines mašinas ir serijinės gamybos modelius. Specialiai greičio rekordui sukurti automobiliai nė iš tolo neprimena tikrų lengvųjų automobilių ir negali nešioti valstybinių numerių. Jie yra varomi reaktyviniais varikliais, kurie ne suka ratus, o tiesiog iriasi per orą kaip lėktuvuose, iš kurių ir yra pasiskolinti. Lygiai taip pat ir greičiausias pasaulio kateris į žvejybą niekada nevyko ir nusipirkti jo katerių salone nebūtų pavykę.

Greičiausias kateris pasaulyje Spirit of Australia dabar ilsisi muziejuje. (sv1ambo, Wikimedia (CC BY 2.0)

Greitas medinukas Spirit of Australia

Greičiausius laivus žmonės stengėsi statyti nuo seniausių laikų. Tačiau su šių laikų technologijų pasiekimais jūs manytumėte, kad greičiausias pasaulio kateris turėjo būti sukurtas visai neseniai. Juk turime ypatingas kompozitines medžiagas, itin galingus ir lengvus reaktyvinius variklius, gerą supratimą apie aerodinamiką ir hidrodinamiką. Tačiau vandens greičio rekordas lieka nepagerintas nuo 1978 metų!

Australas Kenas Warby buvo įprastas Makita įrankių pardavėjas, bet jo mintyse visada sukosi mintys apie katerių greičio rekordą. Ne šiaip sau – nuo vaikystės jam labai patiko britas Donaldas Campbellas, kuris gerino greičio rekordus ant vandens ir sausumoje. Campbellas, kito legendinio rekordininko Malcolmo Campbello sūnus, žuvo 1967 metais. Tuomet Kenas Warby nusprendė, kad nori šioje istorijoje matyti ir savo vardą.

Už kelis šimtus dolerių australas įsigijo tris neveikiančius aviacinius reaktyvinius variklius ir pasirūpino, kad jie būtų paversti vienu veikiančiu ir patikimu varikliu. Tuomet jis savo namo kieme pradėjo konstruoti greičiausią katerį pasaulyje.

Spirit of Australia, čia nufotografuotas 2005 metais. Po baltais dažais – stiklo pluoštas ir mediena. ( Matilda, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Sunku tuo patikėti, bet tas kateris, pavadintas Spirit of Australia, buvo pastatytas ne kokioje aukštųjų technologijų gamykloje. Warby iš statybinės eglės ir pušies medienos sukonstravo rėmą, galintį išlaikyti variklį, kabiną ir kitus sunkesnius komponentus, ir jį apvilko paprasta fanera ir stiklo pluoštu. Rekordinio katerio statybos vyko atvirame namo kieme – kai lydavo, Warby uždengdavo savo kūrinį paprastu brezentu.

Aišku, Warby nedirbo kaip beprotis. Buvo atliekami skaičiavimai, jį konsultavo aerodinamikos ekspertas profesorius Tomas Finkas, kuris anksčiau padėjo Campbellui. Tačiau Spirit of Australia vis tiek buvo gana paprastas laivas, pastatytas namo kieme. Rekordo bandymo išvakarėse bandydamas sumažinti vandens pasipriešinimą Warby nuo katerio vairo nupjovė net 6 cm.

Spirit of Australia bandymus pradėjo 1974 metais. Prireikė dar trijų metų, kad Kenas Warby galėtų užtikrintai pabandyti įveikti nuo 1967 metų amerikiečiui Lee Taylorui priklausiusį rekordą – Spirit of Australia siekė viršyti 459,02 km/val. greitį. Ir Kenas Warby šį tikslą pasiekė – 1977 metų lapkričio 20 dieną ant ramaus tvenkinio vandens Pietryčių Australijoje jis pasiekė 464,46 km/val. greitį. Tiksliau, tai buvo vidutinis dviejų plaukimų priešingomis kryptimis greitis – toks reikalavimas neleidžia pasinaudoti vėju ar natūralia vandens tėkme. Bet Warby to nebuvo gana.

Spirit of Australia – Australijos dvasia, rekordinis kateris, pirmasis kirtęs 500 km/val. ribą. (sv1ambo, Wikimedia (CC BY 2.0)

Reikalas tas, kad Kenas Warby siekė ne tik tapti greičiausiu žmogumi ant vandens, bet ir norėjo pirmasis viršyti 300 mylių per valandą greitį. Jis suprato, kad jo rekordą kada nors kas nors pagerins, o statuso „pirmasis“ atimti neįmanoma. Jo 1977-ųjų rekordas buvo 288,6 mylios per valandą. Taigi, 1978-ųjų spalio 8 dieną Warby vėl prisisegė diržus Spirit of Australia kabinoje ir pasiekė net 511,121 km/val. greitį. Vėlgi, vidutinį – plaukdamas pavėjui jis išvystė net 555 km/val. Palyginimui, greičiausias serijinės gamybos automobilis tuo metu buvo Lamborghini Miura P400S, kuris pasiekė 288,6 km/val. greitį.

Keno Warby ir Spirit of Australia rekordas nepaliestas gyvuoja iki šiol. Buvo bandžiusį jį pagerinti, bet jie žuvo – Lee Tayloras bandė susigrąžinti jam anksčiau priklausiusį rekordą ir žuvo 1980 metais. 1989 metais žuvo ir Craigas Afronsas, kuris norėjo pasinaudoti medžiagų mokslo laimėjimais. Kenas Warby ir toliau kūrė itin greitus katerius ir net norėjo pagerinti savo rekordą, bet dėl įvairių priežasčių po 1978 metų neatliko nė vieno bandymo. Jis mirė 2023 metais, sulaukęs 83 metų amžiaus. Mirti sava mirtimi tokiame gyvenime irgi yra didelis pasiekimas.

Beje, greičiausi pasaulio serijinės gamybos kateriai priartėja prie 300 km/val. žymos ir, aišku, į absoliučius greičio rekordus nepretenduoja.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia