Laivai gali būti labai dideli. Štai Nimitz klasės lėktuvnešio ilgis – 332,8 m, Valemax klasės balkerio ilgis – 362 m, o konteineriniai Barzan siekia visus 400 metrų. Tačiau pats ilgiausias visų laikų laivas jau seniai nebeplaukioja. Štai keli įdomus faktai apie milžiną Seawise Giant.
Seawise Giant – tai supertankeris, pastatytas 1979 metais Japonijoje. Šis laivas yra laikomas didžiausiu pagal ilgį ir dedveitą (maksimalią leidžiamą krovinio masę). Ir nors pastaruoju metu gaminami išties dideli laivai, sunku tikėtias, kad artimiausiu metu kas nors pavys Seawise Giant. Šis supertankeris buvo toks didelis, kad negalėjo plaukti Lamanšo sąsiauriu, Sueco ir Panamos kanalais.
458, 45 metrai
Tokio ilgio buvo Seawise Giant. Tiesa, ne iš karto – Sumitomo Heavy Industries 1979 metais pastatė šiek tiek trumpesnį laivą, tačiau jį nupirkęs Kinijos laivybos magnatas Tungas Chao-yungas paprašė jį padidinti. Taip supertankerio ilgis pasiekė 458,45 metrus – beveik pusę kilometro! Bet net ne tai yra įspūdingiausias Seawise Giant skaičius.
Įspūdingo dydžio krovinys
564763 – tiek tonų krovinio galėjo gabenti supertankeris Seawise Giant. Jis buvo paskirstomas į 46 skyrius. Pilnai pakrautas šis laivas turėjo 25 metrų grimzlę – tai ir neleido šiam milžinui dirbti Lamanšo sąsiauryje ar žmonių iškastuose kanaluose.
Visa eilė vardų
Šiandien šis laivas dažniausiai vadinamas būtent Seawise Giant, nes tokiu vardu jis buvo pakrikštytas pirmiausiai. Tas vardas buvo žodžių žaismas – Tungas Chao-yungas verslo pasaulyje buvo žinomas tiesiog kaip C. Y. Tung, o anglų kalboje C. Y. ‘s skamba kaip Seawise.
Tačiau techniškai tai nebuvo pirmasis šio laivo vardas. Statytojas naują laivą pirmiausia vadino numeriu 1016, vėliau – Oppama. Tai buvo labiau jau darbiniai pavadinimai nei vardai, todėl originaliu laivo vardu laikomas Seawise Giant. Vėliau keičiantis savininkams Seawise Giant keitė ir vardus – Seawise Giant (1979-1991) virto Happy Giant (1991), tada – Jahre Viking (1991-2004), Knock Nevis (2004-2009), o savo paskutinei kelionei į metalo laužo perdirbimo įmonę Indijoje laivas gavo Mont (2009-2010) vardą.
Laimingas nuo dugno pakilęs milžinas
O žinote, kaip Seawise Giant virto Happy Giant? 1988 metų gegužę Irano-Irako karo metu šis supertankeris su iranietiška nafta buvo atakuotas parašiutinėmis bombomis. Irako oro pajėgų surengta ataka buvo sėkminga – Seawise Giant užsidegė ir nuskendo sekliuose Persijos įlankos vandenyse. Natūraliai, ilgiausias pasaulio laivas tuomet buvo nurašytas.
Vos po kelių mėnesių karas baigėsi ir Norman International kompanija įsigijo nuskendusį Seawise Giant. Supertankeris buvo iškeltas, nutemptas į Singapūrą ir per kelerius metus suremontuotas. 1991 metais jis vėl ėmėsi darbo, tik jau kaip Happy Giant. Šį vardą jis nešiojo tik kelis mėnesius, kol buvo parduotas už 39 milijonus dolerių ir tapo Jahre Viking.
Greitis ir juokingas stabdymo kelias
Seawise Giant turėjo porą Mitsubishi boilerių, kurie gamino garą dviem Ljungström tipo turbinoms, kurios suko 50 tonų sveriančius sraigtus. Tokia sistema šiais laikais nebėra naudojama, nes sunaudoja per daug degalų. Seawise Giant galėjo pasigirti 50 tūkstančių AG ir galėjo pasiekti maždaug 16,5 mazgų (30,6 km/val.) greitį. Šiandien toks grietis krovininiams laivams nėra labai didelis, o Seawise Gians jį pasiekdavo tik labai ramioje jūroje.
Laivai nėra automobiliai ir jiems stabdymo kelias ir apsisukimo spindulys tikrai nėra labai svarbūs faktoriai. Tačiau galbūt jums bus įdomu sužinoti, kad nepaisant 230 tonas svėrusio vairo, Seawise Giant apsisukimo spindulys siekė 3 kilometrus, o stabdymo kelias nuo 16,5 mazgų iki nulio – 9 km.
Paskutinė užduotis – visiškai stacionari
2004 metais laivas, tuomet tapęs Knock Nevis tapo savotiška naftos produktų saugykla ant vandens. Jis buvo galutinai pastatytas Kataro gręžiniuose Persijos įlankoje ir jau niekur nebeplaukiojo. Tuo metu Knock Nevis jau buvo pakankamai senas laivas, tačiau jo karjerai labiau trukdė tas milžiniškas dydis. Mažesni modernūs tankeriai buvo tiesiog praktiškesni.
Paskutinė kelionė
2009 metais supertankeris, tuomet jau vadintas Mont, iškeliavo į Indiją. Ten jis buvo užtemptas ant kranto ir supjaustytas perdirbimui. Taip, tai buvo istoriškai labai svarbus laivas – tokio didelio laivo niekada nebuvo buvę. Tačiau kartu tai buvo milijonų vertės turtas – komerciniai laivai retai atsiduria muziejuose. 2010 metais 36 tonas svėręs Seawise Giant inkaras buvo padovanotas Honkongo laivininkystės muziejui.