Toyota 2000GT yra labai retas automobilis – 1967-1970 metais pagamintas tik 351 toks sportinis gražuolis. Dabar tai – kolekcionierių džiaugsmas, kainuojantis šešiaženkles ar net septynženkles sumas. Tiesa, aukcionuose tikrų kabrioletų, kokiu keliavo Jamesas Bondas, nepamatysite.
Aišku, nieko keisto, kad šis automobilis buvo sukurtas specialiai filmui. Juk ir plaukiantis Esprit nebuvo laisvai nuperkamas Lotus atstovybėje, o garsioji Eleanora techniškai egzistavo tik filme. Tačiau Toyota 2000GT ir jo pasirodymo Jameso Bondo filme istorija yra pakankamai įdomi.
20 amžiaus viduryje automobiliai Japonijoje buvo pakankamai reti. Ką tik pralaimėtas Antrasis pasaulinis karas, prasta infrastruktūra ir ekonominės sąlygos stipriai apribojo automobilių pardavimus. Tačiau nuo šeštojo dešimtmečio pabaigos automobilių populiarumas Japonijoje ėmė augti ir Toyota pastebėjo, kad bent jau vienoje srityje pralaimi kitiems gamintojams.
Daugelis didesnių gamintojų naudojo flagmano strategiją – jie kūrė įspūdingų formų ir charakteristikų automobilius, kurie viliojo žmones į salonus ir gerino markių žinomumą. Pavyzdžiui, Jaguar E-Type tikslas nebuvo vien tik pergalės automobilių sporte, greičio rekordai ir Enzo Ferrari komplimentai (Ferrari įkūrėjas E-Type pavadino gražiausiu visų laikų automobiliu). E-Type turėjo būti toks automobilis, apie kurį rašytų žiniasklaida ir kuris gerintų Jaguar markės vardą. E-Type iš esmės turėjo padėti parduoti ir kasdieniškesnius Jaguar automobilius.
Toyota tokio vėliavnešio neturėjo ir tai buvo savotiška problema, nes kiti japonų gamintojai turėjo kuo pasigirti. Honda pirkėjus viliojo S500, Nissan siūlė Datsun Sports, o Prince (kompanija, kuri 1966 metais susijungė su Nissan) savo gamoje turėjo labai gražų Skyline Sport Coupé. Toyota irgi norėjo turėti įspūdingą sportinį automobilį, kuris kviestų žmones užeiti į pardavimo salonus ir, galbūt, įsigyti kokį kitą Toyota modelį.
Toyota 2000GT – neišsipildžiusi Yamaha svajonė?
Toyota vadovai nusprendė, kad nenori sekti kitų japonų gamintojų pėdomis. Jie manė, kad reikalingas tikras europietiškas sportinis GT, o ne kei klasės mažylis. Bet kaip tai padaryti? Taip jau nutiko, kad motociklų ir muzikos instrumentų gamintojas Yamaha tuo metu budo iš saldaus sportinio automobilio sapno.
1959 metais Yamaha įkūrė Techninių tyrimų institutą ir jam pavedė sukurti sportinį automobilį su 1,6 litrų varikliu. Finansinės problemos, vidiniai nesutarimai ir neaiški rinkos situacija privertė Yamaha užgniaužti bet kokias idėjas sukurti sportinį automobilį, bet tai atvėrė kitas duris – entuziastingi Yamaha inžinieriai 1962 metais ėmėsi Nissan užsakymo. Netrukus ir jis buvo atšauktas, todėl Yamaha savo eskizus ir idėjas nunešė prie Toyota durų. Šiai tuo metu kaip tik reikėjo kažko įspūdingo, todėl prasidėjo 1600GT ir 2000GT kūrimas. Pirmasis Toyota 2000GT prototipas buvo užbaigtas dar 1965 metais – vos 11 mėnesių nuo programos pradžios.
Jei ši istorija skamba girdėta, tai prisiminkite, kad Peugeot 406 galėjo būti Fiat, o Renault Espace galėjo būti Peugeot. Tiesa, Toyota nepriėmė Yamaha dizaino – tik pačią idėją. Dizaino kūrimu pasirūpino Toyota darbuotojas Satoru Nozaki.
Yamaha ne tik padėjo sukurti Toyota 2000GT, bet ir pasirūpino jo surinkimu, kuri prasidėjo 1967 metais ir truko trejus metus. Tuo tarpu Yamaha muzikos instrumentų gamintojai raudonmedžiu arba riešutmedžiu išdailino 2000GT prietaisų skydelį.
Keistas ir mažas 2000GT
Negalima nutylėti fakto, kad Toyota 2000GT buvo sukurtas semiantis įkvėpimo iš Jaguar E-Type dizaino. Tačiau tuo pačiu negalima sakyti, kad tai – kopija. Toyota 2000GT turi atmerkiamus priekinius žibintus, šalia grotelių yra ir papildomi mažesni žibintai. Automobilis beveik neturi matomų bamperių, o tai tam laikmečiui buvo šiek tiek neįprasta, bet dizainui suteikė švaraus modernumo pojūtį. Kaip ir pridera japoniškam to laikmečio automobiliui, 2000GT šoninis veidrodėlis yra sumontuotas ant sparno. Ant 2000GT sparnų galite pamatyti ir mažas dureles – vienos leidžia pasiekti akumuliatorių, kitos – oro filtrą ir langų apiplovimo skysčio rezervuarą.
Toyota 2000GT profiliu iš tikrųjų primena E-Type, bet tai – labai mažas automobilis. 2000GT ilgis – 4,18 m. Palyginimui, pirmos serijos E-Type yra 4,45 arba 4,69 (2+2) metrų ilgio. 2000GT yra ir siauresnis (1,6 prieš 1,65 m) ir žemesnis (1,16-1,17 m prieš 1,22-1,27 m). Ir E-Type neturi erdvaus salono (išskyrus 2+2 versiją), bet 2000GT salonas yra labai ankštas. Tikėtina, kad jei jūsų ūgis siekia 1,8-1,9 metrus, jūs šiame automobilyje patogiai neįsitaisytumėte. O norėtumėte įsitaisyti, nes jis iš tikrųjų yra įrengtas labai prabangiomis medžiagomis.
Toyota 2000GT turi 2,0 litro 6 cilindrų variklį iš Toyota Crown. Yamaha ir prie jo prikišo nagus, todėl šis variklis išvysto gerbtiną 110 kW galią ir 175 Nm sukimo momentą – vos 1,12 t sveriančiam automobiliui tai nėra mažai. Tiesa, Toyota išleido iš devynis MF-12 modelius su 2,3 litrų varikliu – šis variklis išvysto tik 103 kW galią, bet pasižymi geresniu sukimo momentu – 201 Nm. Standartinis Toyota 2000GT turi penkių laipsnių mechaninę transmisiją ir yra varomas tik galiniais ratais.
Nepriklausoma važiuoklė, riboto praslydimo diferencialas, diskiniai stabdžiai su stiprintuvu – Toyota stengėsi, kad 2000GT būtų pažangus ir įsimintinas automobilis. Ir tie, kurie turėjo galimybę pavairuoti šį gražuolį, jį tikrai gyrė. Maksimalus 2000GT greitis siekė 217 km/val.
Netikras Bondo kabrioletas
1967-ųjų bondiados filmo „Gyvenk du kartus“ („You Only Live Twice“) veiksmas vyksta Japonijoje. Nors režisierius Lewisas Gilbertas norėjo pasodinti Jamesą Bondą (Seaną Connery) į visai naują Chevrolet Camaro, jo draugas ir Toyota lenktynininkas Sachio Fukuzawa paragino filmo kūrėją paieškoti japoniško sportinio automobilio.
„Gyvenk du kartus“ kūrėjai susisiekė su Toyota ir ši rado ką pasiūlyti – visai naują 2000GT. Tačiau toks mažas automobilis netiko dėl dviejų priežasčių. Visų pirma, 1,88 metrų ūgio Seanas Connery sunkiai būtų tilpęs ankštame salone. Antra, čia beveik nebuvo vietos pajudėti, o ką jau kalbėti apie šaudymą ir, žinoma, filmavimą. Taigi, Toyota pasiūlė sprendimą – vos per dvi savaites nupjovė dviejų 2000GT stogus, paversdama juos apsimetėliais kabrioletais.
Taip, supratote teisingai – Bondas važiavo ne tikro kabrioleto salone. Tie 2000GT neturėjo absoliučiai jokio stogo, nors gale buvo šiokia-tokia nuleisto stogo apdailos imitacija.
„Gyvenk du kartus“ kino teatruose pasirodė vos po mėnesio po Toyota 2000GT pristatymo. Žmonėms šis automobilis, šiek tiek primenantis Jaguar E-Type, labai patiko ir tai paskatino juos užsukti į Toyota salonus. Beje, Bondas šio automobilio taip ir nevairavo – veiksmo scenoje už vairo sėdi Aki (aktorė Akiko Wakabayashi).
(ne)Sėkmingas Toyota 2000GT
Toyota 2000GT lenktynių trasose pasirodė tiesiog puikiai. Pavyzdžiui, 1966 metais toks automobilis laimėjo Fudži 24 valandų lenktynes, o kitais metais – 1000 km lenktynes toje pačioje trasoje. 1966 metais Toyota 2000GT 72 valandų bandymų metu sudaužė ne vieną greičio ir ištvermės rekordą.
Tuo tarpu pardavimai buvo menki. Per tris metus Toyota pardavė tik 337 tokius automobilius. Be to, nors 2000GT kainavo daugiau nei tuometiniai Jaguar ir Porsche automobiliai, Toyota jais nieko neuždirbo. 2000GT gamyba tiesiog buvo labai brangi.
Tačiau tikslas buvo pasiektas – 2000GT pagerino Toyota žinomumą ir viliojo žmones savo grožiu. Nors šiuo atžvilgiu duomenų trūksta, galima neabejoti, kad 2000GT pagerino kitų modelių pardavimus.