Amerikietiška IndyCar lenktynių serija dažnai lyginama su Formule 1. Didelis dėmesys aerodinamikai, atviri ratai, atviros kabinos – panašumų yra išties nemažai. Daug iš F1 pasitraukusių vairuotojų bando jėgas IndyCar. Bet kodėl IndyCar lenktynininkų šalmai turi prijungtas storas žarnas, kurių Formulėje 1 nematome?

Formulė 1 neabejotinai yra automobilių sporto karalienė. Nuo 1996 metų organizuojamos IndyCar lenktynės dažnai vyksta autodromuose, kuriuose vyksta ir NASCAR renginiai. Aišku, IndyCar bolidai lekia daugiau posūkių turinčiomis trasomis nei NASCAR, bet pats renginys vis tiek yra labiau amerikietiškas nei bet kas, ką gali pasiūlyti F1.

Švedo Felixo Rosenqvisto IndyCar bolidas. (Zach Catanzareti Photo, Wikimedia (CC BY 2.0)

IndyCar bolidai yra mažesni, žymiai paprastesni ir pigesni. Išlaidos IndyCar yra ribojamos, kad čempionatas netaptų technologijų lenktynėmis, kurias žiūrovams ne visada įdomu stebėti. Lyginant su F1 Grand Prix, IndyCar lenktynėse pamatytumėte daugiau klaidų, lenkimų ir kitokio veiksmo.

Šiuo metu vienintelis bolidų bazių tiekėjas IndyCar yra Dallara – visi bolidai pasižymi identiška konstrukcija, sulipdyta toje pačioje gamykloje. Tuo tarpu Formulė 1 yra konstruktorių čempionatas ir skirtingų komandų bolidai naudoja skirtingas bazės.

Skirtumus tarp IndyCar būtų galima vardinti labai ilgai, bet tai nėra šio straipsnio tikslas. Tik reikia pabrėžti, kad IndyCar bolidai yra daug aptakesni. Jie neturi tokių didelių sparnų, spoilerių, spliterių ir difuzorių, negeneruoja tokios stiprios prispaudžiamosios jėgos kaip F1 automobiliai. Dėl to IndyCar bolidai iš tikrųjų išvysto didesnį greitį tiesiosiose, bet posūkiuose yra lėtesni.

Juanas pablo Montoya IndyCar bolide. Jei įsižiūrėsite, pamatysite prie šalmo viršaus prijungtą storą žarną. (Zach Catanzareti Photo, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kaip ir Formulėje 1, didelis dėmesys IndyCar skiriamas saugumui. Nuo 2020-ųjų metų IndyCar bolidai turi vairuotojų galvą saugantį titaninį saugos lanką halo. Tačiau, priešingai nei F1 bolidai, IndyCar mašinos dar turi ir skaidrų kompozitinį gaubtą, gaminamą Red Bull Advanced Technologies kompanijos. Šis priekinis stiklas apsaugo vairuotojo galvą nuo mažų nuolaužų. Formulėje 1 buvo bandomas panašus daiktas, bet priekinio stiklo F1 bolidai kol kas dar neturės.

Ir tas gaubtas yra priežastis, kodėl IndyCar vairuotojų šalmai turi prie viršaus pritvirtintas storas žarnas.

Artimesnis žvilgsnis į lenktynėse dalyvaujančio IndyCar vairuotojo (šiuo atveju, Willo Powero) šalmą ir prie jo prijungtą žarną. (Zach Catanzareti Photo, Wikimedia (CC BY 2.0)

Priekinis stiklas visiškai uždengia IndyCar piloto galvą ne tik nuo nuolaužų, bet ir nuo gaivaus oro. Virš kabinos švilpiantis vėjas tarsi užsandarina pilotą, todėl šalme gali darytis karšta. Tai yra ne tik nepatogu, bet ir pavojinga, nes prastai pasijutęs pridusęs lenktynininkas gali padaryti klaidą.

IndyCar automobilio kabinos priekyje yra kelios mažos ventiliacijos angos, bet šalme uždarytai galvai jos mažai kuo padeda. Taigi, todėl lenktynininkas prieš startą prie bolido šone esančios didesnės angos jungia specialią ventiliacijos žarną, kuri tiekia gaivų orą tiesiai į jo šalmą. Ši modifikacija pasirodė kartu su halo ir priekiniu stiklu.

IndyCar piloto šalmas. Vamzdelis apačioje yra skirtas vandeniui, žarna viršuje – orui. (Missvain, Wikimedia (CC BY 4.0)

Įdomu tai, kad ypatingų modifikacijų šalmams nereikia, kad prie jų būtų galima tvirtinti ventiliacijos žarnas. Šalmo viršuje ir taip yra kelios nedidelės skylės vėdinimui. Prie jų prisukamas adapteris, kuris leidžia ten tvirtinti žarną. Kartais tam panaudojama ir lipni juosta.

Formulės 1 pilotams to dar nereikia, nes jų kabinos yra atviresnės. Bet kas žino – jei ir F1 ateityje sugalvos, kad bolidams reikia skaidraus gaubto, ir Formulės 1 pilotams gali tekti imtis tokių priemonių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia