Kombainas – tai didelė žemės ūkio mašina, skirta javų derliui nuimti. Tai – gana sudėtinga, daug sistemų apjungianti mašina su daug įdomių šimtmetį tobulintų detalių. Bet ar kada pastebėjote, kad daug javų kombainų turi atvirkščiai sumontuotas galines padangas?

Ar žinote, kodėl visi kombainai išpila nukultus grūdus į kairę pusę? Nesvarbu, apie kokio gamintojo kombainą kalbame – grūdų rankovė visada yra kairėje. Tame straipsnyje, beje, rasite ir trumpą kombaino istoriją. O ar žinote, kodėl ūkininkai traktorių padangas kartais užpildo vandeniu?

Fendt kombainas dirba lauke. Atkreipkite dėmesį į galinius ratus. (AGCO Fendt, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Kombainai – tai įspūdingos mašinos, galinčios išties daug. Kombainas nupjauna javus, juos iškulia, atskiria ir susmulkina šiaudus, o tada pakankamai švarų derlių atiduoda šalia privažiaviusiam traktoriui ar sunkvežimiui. Javų kombaino darbymetis yra gana trumpas, bet net jei negyvenate kaime, tikrai esate matę laukuose lėtai dirbantį kombainą. Kartais juos sutinkame ir kelyje – jie yra labai platūs, todėl tikrai atkreipiate dėmesį. Galbūt net pastebėjote, kad dažnas kombainas turi atvirkščiai sumontuotas galines padangas.

Kodėl atvirkščiai? Eglutės rašto bekelės padangos, kokias nešioja didelė dalis traktorių, yra kryptinės. Jų protektorius ne tik tvirtai įsikimba net ir į nestabilų gruntą, bet ir išsivalo nuo kibaus purvo. Eglutės raštas yra tarsi rodyklė, nurodanti standartinę, teisingą padangos sukimosi/darbo kryptį. Bet atvirkščiai sumontuotos galinės kombaino padangos nėra tik ūkininkų pramanytas triukas ar klaida – kombainų gamintojų reklaminėje medžiagoje irgi galima tai pamatyti:

Ekrano nuotrauka iš gamintojo puslapio – Gleaner kombainas su atvirkščiai sumontuotomis galinėmis padangomis.

Labai gerai matote, kad priekinės ir galinės šio kombaino padangos nėra sumontuotos vienodai. Priekinės šio kombaino padangos yra sumontuotos taip, kad gerai įsikibtų į minkštą gruntą, o pleišto formos protektorius savaime išsivalytų nuo purvo.

Nodum.lt susisiekė su vienu didžiausių žemės ūkio technikos gamintoju AGCO, kuriam priklauso tokie prekės ženklai kaip Gleaner, Fendt, Massey Ferguson ir daugybė kitų, ir paklausė, kodėl galinės kombaino padangos dažnai montuojamos atvirkščiai. Pasirodo, taip daroma dėl dviejų priežasčių.

Gleaner kombainas su atvirkščiai sumontuotomis galinėmis padangomis. (Brian McGuirk, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Visų pirma, taip sumontuotos galinės padangos tarnauja ilgiau – jos ne taip greitai susidėvi. Galiniai traktoriaus ratai yra mažesni, nes jie yra vairuojami, todėl greičiau sukasi ir dyla. Nors didelė kombaino svorio dalis (ypač, kai jis pilnas grūdų) gula ant priekinės ašies, galiniai ratai irgi yra stipriai apkrauti. Didelis svoris ir didesnis sukimosi greitis – nieko keisto, kad galinės kombainų padangos dyla greičiau. Ypač važiuojant keliais – kieta kelio danga greitai dėvi padangas.

Padangos yra brangios, todėl ūkininkai stengiasi jas tausoti. Atvirkščiai sumontuotos eglutės rašto padangos dyla lėčiau ir tolygiau, nes su kelio danga pirmiausia susiduria ne vienas taškas centre, o du šonuose. Eglutės raštas yra tarsi trikampių eilė – nuolat daužoma viršūnė greitai sudiltų. Atvirkščiai sumontuotos bekelės padangos ant kietos kelio dangos dyla tolygiau, todėl tarnauja ilgiau.

Massey Ferguson kombainas laukuose. (David Wright, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kodėl traktoriai taip netausoja savo mažesnių priekinių padangų? Nes jie dažnai dirba sudėtingomis sąlygomis ir geras pravažumas yra svarbesnis. Atvirkščiai sumontuotos eglutės rašto padangos turi mažiau sukibimo, bet kombainams tai ne taip svarbu, nes į šviežiai iškultivuotą dirvą jie nevažiuoja, plūgų ir kitų padargų netampo.

Be to, antroji tokios padangų konfigūracijos priežastis yra susijusi su sukibimu. Laikas derliui nuimti yra gana trumpas ir sąlygos ne visada yra idealios. Kartais kombainai klimpsta drėgname grunte. Atvirkščiai sumontuotos galinės padangos suteikia šiek tiek daugiau sukibimo važiuojant atbulomis – kartais to pakanka, kad pavyktų ištraukti įklimpusį priekį.

Ne visi kombainai galines padangas nešioja atvirkščiai. Bet jei kada tai pastebėsite, žinokite, kad taip bandoma tausoti padangas, kad jos diltų tolygiau, ir tikimasi gauti papildomo sukibimo, jei kombainas įklimptų.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia