Štai šis tas, ko tikriausiai nežinojote, jei nesate artimai susipažinę su žemės ūkio technika – ūkininkai traktorių padangas kartais pripildo vandeniu. Ne visi ir ne visada, bet kartais tai tikrai daroma. Tik kodėl?

Nodum.lt galite paskaityti kelis straipsnius apie traktorių važiuokles. Pavyzdžiui, ar žinote, kodėl priekiniai traktorių ratai dažnai yra mažesni? Kai kurių senųjų traktorių priekiniai ratai buvo visai šalia vienas kito. Tuo tarpu kai kurie traktoriai apskritai apsieina be ratų – kuo guminiai vikšrai yra pranašesni už plieninius?

Kai traktorius dirba su sunkiais padargais, jam reikia papildomo balasto. (Evelyn Simak, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Pripildyti traktoriaus padangą vandeniu nėra labai sunku, nors tam reikia šiek tiek laiko. Kai kurie gamintojai nurodo, kad jų padangas ar kameras galima pripildyti vandeniu ir siūlo tam tinkamus vožtuvus. Procedūra yra labai paprasta – pirmiausia išsukamas oro vožtuvas (kuris turėtų būti pačiame viršuje), prie rato prisukamas adapteris su vandens žarna ir oras padangoje po truputį keičiamas vandeniu. Tam, kad vanduo nesuledėtų, jei tokia grėsmė egzistuoja, į jį maišomi kokie nors korozijos nesukeliantys priedai.

Kodėl tai daroma? Dėl svorio! Automobilių pasaulyje mes dažnai kalbame apie svorio mažinimo būdus, tačiau traktoriams dažnai reikia balasto. Įvairiose traktoriaus vietose, priklausomai nuo naudojamų padargų, kabinami metaliniai svarmenys. Mat didelis sukimo momentas tempiant sunkius svorius gali pradėti kelti traktoriaus nosį aukštyn. Lygiai taip pat didelis krovinys ant keltuvo priekyje gali pakelti galinę traktoriaus ašį. Kartais apkrovos yra tokios didelės, o sukibimas toks prastas, kad traktoriui sunku apskritai pajudėti pirmyn. Sunkesnė mašina geriau įsikimba į gruntą ir yra stabilesnė, todėl ūkininkai ieško būtų pridėti papildomo svorio savo traktoriams. Kai visi ratai yra gerai sukibę su paviršiumi, padangos mažiau dyla, o darbas yra saugesnis.

Balastiniai svoriai ant galinės mažo traktoriaus ašies. (Spannman, Wikimedia)

Įprastai naudojami specialiai tam pagaminti metaliniai svoriai, bet kartais tų tiesiog nėra kur kabinti. Arba ūkininkas jų neturi ar nenori jų naudoti. Tuomet padangos iki 75 % jų tūrio yra pripildomos skysčiu – taip galima pridėti kelis šimtus kilogramų balasto.

Vanduo padangose turi ir kitų privalumų prieš metalinius svarmenis. Tas vandens balastas yra labai žemai, todėl padeda nuleisti traktoriaus svorio centrą, o tai suteikia stabilumo, ypač reikalingo dirbant nelygiame lauke. Sunkūs ratai taip pat mažiau apkrauna rėmą nei metaliniai svarmenys, už kuriuos vanduo yra ir gerokai pigesnis. Be to, galima pasirinkti norimą balasto kiekį – padangas pripildyti tiek, kiek reikia. Galiausiai, kartais dėl naudojamų agregatų, traktoriaus konstrukcijos ar kitų priežasčių metalinio balasto net nėra kur kabinti.

Svoriai ant traktoriaus nosies. (KVDP, Wikimedia)

Bet, kaip minėta, vanduo teliuškuoja ne visų traktorių padangose – ši ūkininkų gudrybė naudojama tikrai ne visada. Iš tikrųjų, vandens balastas padangose turi ir rimtų trūkumų:

  • Pripildyti padangas vandeniu trunka ilgiau nei prikabinti įprastus metalinius svorius. Sakysite, kad nėra kur skubėti, bet kartais iš tikrųjų yra. Jei balasto poreikis dažnai kinta (kartais reikia lengvesnio, kartais – sunkesnio traktoriaus), vanduo padangose nėra geras pasirinkimas.
  • Gali išaugti vidutinės sezono degalų sąnaudos. Kadangi padangoms pripildyti vandeniu reikia laiko, ūkininkai tokį balastą dažnai tiesiog palieka visam sezonui.
  • Traktorius gali tapti nepatogus, nes vandens, priešingai nei oro, neįmanoma suspausti. Todėl kai 75 % padangos tūrio užima vanduo, važiuoti traktoriumi ne taip patogu.
  • Vandeniu pripildytos padangos gali reikalauti daugiau priežiūros. Gali neveikti slėgio stebėjimo sistema (jei traktorius apskritai ją turi), tokios padangos gali greičiau nusimontuoti pervažiavus kokį aštrų akmenį. Be to, aišku, reikia nepamiršti pasirūpinti, kad netikėtai atėjusi žiema ratuose nesukurtų ledo.
  • Gali būti sunku tiksliai vienodai pripildyti padangas. Idealiu atveju, tos pačios ašies padangos būtų pripildomos vienodu vandens kiekiu. Jei padanga nėra pripildoma visiškai, gali būti sunku įpilti tiksliai vienodą vandens kiekį.

Todėl kai yra galimybė ūkininkai renkasi modulinius metlainius svorius, kurie yra greičiau uždedami ir nuimami.

Beje, padangas vandeniu kartais pripildo ir bekelės visureigių entuziastai. Dėl tų pačių priežasčių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia