Jungtinių Valstijų Karinės jūrų pajėgos turi du ypatingus laivus-ligonines. Pagrindinė jų paskirtis – medicininė pagalba mūšiuose sužeistiems kariams ir įvairių nelaimių paliestiems civiliams. Šie laivai pasitelkti ir kovoje su 2020-ųjų COVID-19 pandemija. Kuo jie ypatingi? Kokiomis savybėmis jie pasižymi? Ir ar tiesa, kad kadaise jie buvo pastatyti kitokioms funkcijoms atlikti?
Tai – Mercy klasės USNS Mercy (lietuviškai verstume Gailestingumas) ir USNS Comfort. Tai – ne karo laivai ir juose nėra jokios puolimui skirtos ginkluotės. Jos ir negali būti – tai draudžia Ženevos konvencija. Abu šie laivai, kaip ir kitų šalių plaukiojančios ligoninės, yra ryškiai pažymėti – baltus jų korpusus puošia didžiuliai raudoni kryžiai. Vėlgi, tai yra labai svarbu – šių laivų puolimas būtų laikomas karo nusikaltimu.
USNS Mercy darbo ėmėsi 1975 metais, o USNS Comfort prisijungė metais vėliau. Tiesa, tada šie laivai nešiojo kitus vardus – tai buvo San Clemente klasės tankeriai SS Worth ir SS Rose City. Taip, supratote teisingai – didžiausios JAV plaukiojančios ligoninės kadaise gabeno naftą. Tiesa, neilgai.
JAV Karinis laivynas devintajame praeito amžiaus dešimtmetyje nusprendė, kad jam reikalingi du dideli laivai-ligoninės. Statyti tokius laivus nuo nulio būtų buvę labai brangu, todėl buvo nuspręsta įsigyti minėtus tankerius ir juos konvertuoti. 1986 metais laivynas sulaukė pasikeitusio ir vardą pakeitusio Mercy, o po metų – ir Comfort. Laivų paskirties keitimas kainavo po 208 milijonus dolerių ir užtruko 35 mėnesius. Už Mercy ir Comfort JAV Kariniame jūrų laivyne didesni tik Nimitz ir Gerald R. Ford klasių atominiai lėktuvnešiai.
Mercy ir Comfort laivai priklauso tai pačiai klasei, todėl jų duomenys yra praktiškai identiški. Jų ilgis siekia 272 metrus, jie išvysto 17-17,5 mazgų (31-32,4 km/val.) greitį ir gali veikti praktiškai bet kurioje pasaulio dalyje. Šie laivai taip pat turi dideles sraigtasparnių nusileidimo aikšteles su skrydžių valdymo centrais – jie yra pasiruošę intensyviam orlaivių eismui, koks susidarytų vykdant misijas prie karštųjų pasaulio kraštų.
Vieno tokio Mercy klasės laivo viduje yra 1000 vietų ligoniams. Reikalui esant šį skaičių būtų galima išplėsti. Tokioje ligoninėje yra priėmimas, 12 operacinių, intensyvios terapijos, radiologijos, fizinės terapijos bei nudegimų, odontologijos, optometrijos, medicininės fotografijos skyriai, laboratorija, atsargų ir vaistų sandėlis, sterilizavimo patalpos, kraujo bankas, morgas, skalbykla. Laivai turi ir po dvi deguonies gamyklas.
Šie laivai-ligoninės gali reaguoti į įvairias situacijas. Įprastai jų įgulą sudaro tik civiliai, tačiau kai ruošiamasi misijai prie jų prisideda ir Laivyno medikai bei kiti specialistai, padedantys koordinuoti operacijas. Šiuos laivus galima paruošti skirtingoms misijoms pagal jų pobūdį. Pasiruošimas trunka iki 5 dienų.
Mercy ir Comfort padeda ne tik JAV, bet ir kitoms šalims. Jie gali greitai reaguoti į gamtines katastrofas ar kitokias nelaimes įvairiuose pasaulio kraštuose. Tačiau 2020-ieji tapo tikru iššūkiu ir JAV.
COVID-19 pandemija grasina perpildyti ligonines. Taigi, Mercy bei Comfort laivai vėl tapo reikalingi. Mercy kovo 27 dieną prisišvartavo Los Andžele, o Comfort išvyko į Niujorką – po vieną laivą-ligoninę kiekvienai JAV pakrantei. Juose bus gydomi ne sergantieji COVID-19, o kiti pacientai. Taip bus atlaisvinama vieta ir pajėgumai didesnėse sausumos ligoninėse, kurios galės efektyviau tvarkytis su sergančiųjų antplūdžiu.
Galbūt šiek tiek ir keista, kad laivais-ligoninėmis tapo tankeriai. Tačiau ir kitų šalių plaukiojančios ligoninės atsirado labai panašiai. Štai Kinija turi kelis laivus-ligonines – Zhuanghe anksčiau buvo konteinerinis, o Daishandao – kruizinis laivas.