Rezultatai automobilių sporte priklauso ir nuo aplinkos sąlygų. Pasikeitę orai gali apversti lenktynes aukštyn kojom. Kartais lenktynininkai skundžiasi, kad trasa yra žalia. Ką jie turi omenyje?

F1 lenktynininkai gali skųstis daug kuo. Pavyzdžiui, per daug ankštu bolidu – ar žinote, kokio ūgio buvo aukščiausias visų laikų F1 pilotas? Galima skųstis ir tuo, kad bolidai yra per daug trapūs, todėl privalu vengti kontakto. Ir teisėjais, kurie mojuoja lenktynininką barančiomis vėliavomis.

Guma ant trasos 2024-ųjų Ispanijos Grand Prix. (jtstewart, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Skųstis orais, prastai subalansuotu bolidu ir padangomis Formulėje 1 yra visiškai įprasta. Kartais lenktynininkai skundžiasi tuo, kad trasa yra žalia. Žinoma, ne tiesiogine to žodžio prasme.

Kalbame apie tai, kas yra vadinama trasos evoliucija. Tai – įvairių aplinkybių nulemta galimybė tam pačiam bolidui su tomis pačiomis padangomis ir tuo pačiu vairuotoju važiuoti vis greičiau. Pavyzdžiui, po lietaus džiūstanti trasa greitėja – lenktynininkams lengviau rasti sukibimą. Be to, trasa įkaista ne tik dėl to, kad ją šildo saulė, bet ir dėl ja lekiančių bolidų, o tai taip pat gali padėti važiuoti greičiau. Galiausiai, su kiekvienu įveiktu ratu trasa yra vis labiau įguminama – mažytės duobutės ir įtrūkimai asfalte yra užpildomi nuo padangų nutrinama guma.

Žalia trasa tampa dėl lietaus ar naujo asfalto. (Liauzh, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Padangų guma gerai sukimba su asfaltu, bet geriausiai guma sukimba su guma. Guma taip gerai limpa prie padangų, kad po lenktynių pilotai dažnai tyčia važiuoja per mažytes gumos atplaišas, kad jas surinktų. Guma kartais dengiamos traukos lenktynių trasos, bet ten naudojamos ir kaip klijai lipnios dervos. Formulėje 1 tenka važinėti paprastu asfaltu, kurį įgumina lenktyniniai automobiliai.

Dildamos padangos įtrina mažas gumos daleles į asfalto poras ir įtrūkimus. Dėl to trasa greitėja, nes gerėja sukibimas. Formulės 1 lenktynininkai džiaugiasi, kai prieš juos toje pačioje trasoje varžosi kitų kategorijų lenktynininkai, nes jie irgi palieka šiek tiek gumos. Laisvųjų treniruočių metu ir sukdami pasiruošimo ratą prieš startą lenktynininkai nepamiršta šiek tiek gumos palikti ir startinėse pozicijose.

Po lietaus bolidai važiuoja žalia trasa. (Sauber nuotrauka)

Trasa yra žalia, kai neturi gumos. Taip gali nutikti dėl to, kad ten neseniai buvo pakeistas asfaltas, nors tokiu atveju gumos ten bus užtepta laisvųjų treniruočių ir kvalifikacijos metu. Tai, beje, yra viena iš priežasčių, kodėl rezultatai treniruotėse progresyviai gerėja – lenktynininkai jaučiasi vis patogiau, randa efektyviausias trajektorijas ir įtrina vis daugiau gumos į asfaltą. Tačiau stiprus lietus gali viską pakeisti prieš pat lenktynes – lietaus nuplauta trasa netenka gumos ir irgi yra žalia. Būtent po lietaus lenktynininkai dažniausiai skundžiasi žalia trasa.

Apskritai, besikeičiančios sąlygos lenktynininkams nepatinka. Prasidėjus lietui reikia pasirinkti idealų momentą padangoms pasikeisti. Su lietaus ar tarpinėmis padangomis išvystomas daug mažesnis greitis, o ir taškomas vanduo tikrai nepadeda. Ant džiūstančio asfalto tenka ieškoti vandens, kad neperkaistų padangos, o tada lenktyniaujama ant žalios trasos. Tiesa, žiūrovams nuo to tik įdomiau.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia