Formulės 1 lenktynes nuskalauja lietus ir bolidai vienas po kito keliauja į techninio aptarnavimo juostą, kur yra apaunami tarpinėmis arba lietaus padangomis. Tačiau jei netrukus lietus liaujasi ir saulė ima džiovinti asfaltą, F1 bolidai patys pradeda ieškoti balų. Kodėl sausas asfaltas greitai gadina šlapiai dangai skirtas padangas?
Padangos yra vienas iš dažniausiai aptarinėjamų F1 komponentų. Kurias padangas pasirinkti? Kaip jas ilgiau išsaugoti? Kada optimalus metas keisti ratus? Visi šie sprendimai formuoja lenktynių eigą ir gali turėti didžiulės įtakos galutiniam rezultatui. Bet yra ir ne tokių akivaizdžių niuansų susijusių su F1 padangomis. Pavyzdžiui, pasibaigus lenktynėms F1 bolidai kartais tyčia renka gumą – ar žinote kodėl? O kodėl dabar naudojamas padangų šildykles ateityje planuojama uždrausti?
Formulės 1 tarpinės ir lietaus padangos turi protektorių. Slikai – padangos be protektoriaus – padidina kontakto su asfaltu plotą, tačiau lengvai lipa ant vandens pleišto ir hidroplanuojantis bolidas gali nuskrieti nuo trasos. Protektoriaus raštas efektyviai šalina vandenį iš rato kelio ir ant drėgnos dangos suteikia pakankamai gerą sukibimą.
Tačiau protektoriaus raštas turi ir kitą efektą – padangos paviršiui jis suteikia lankstumo. Jei paimtumėte gumos bloką ir jame išpjautumėte gilius griovelius, pastebėtumėte, kad tokia guma tampa lankstesnė. Tas plika akimi nematomas padangos judėjimas virsta karščiu. Kai asfaltas yra šlapias, kaistančios padangos nėra problema – jas aušina ant trasos esantis vanduo. Tačiau kai trasa ima džiūti, to aušinimo nebelieka ir lenktyniaujantys bolidai patys ima ieškoti vandens.
Tai jūs matote stebėdami drėgnas F1 lenktynes. Įprastai lenktynininkai renkasi idealią trajektoriją, siekdami maksimaliai gero rato įveikimo laiko. Tačiau sausėjančioje trasoje važiuodami su šlapiai dangai skirtomis padangomis pilotai dažnai išvažiuoja į kraštus, ieškodami drėgnesnių ruožų, kuriuose galėtų ataušinti savo padangas.
Tai daroma siekiant sulėtinti padangų dilimą ir atidėti neišvengiamą kelionę į techninio aptarnavimo juostą. Lietaus ir tarpinės padangos ir taip tyla greičiau, nes daugiau juda ir yra pagamintos iš minkštesnio gumos mišinio, bet sausas asfaltas joms garantuoja karštį ir labai greitą susidėvėjimą. Balų sausėjančioje trasoje ieško ne tik Formulės 1, bet ir kitų automobilių sporto kategorijų atstovai, naudojantys lietaus padangas.
Tas protektoriaus raštas nėra, vaizdžiai tariant, padangoje išpjauti grioveliai – veikiau jis yra priklijuotas ant padangos viršaus. Tai reiškia, kad drėgnai dangai skirtos padangos yra didesnės ir sunkesnės. Pasak Pirelli, 2021 metais (vadinasi, laikais prieš 2022-ųjų taisyklių atnaujinimą) tarpinių padangų skersmuo buvo 675 mm, lietaus padangų – 680 mm, įprastų slikų – 660 mm (pagal techninius reikalavimus – iki 680 mm šlapiai dangai ir iki 670 mm sausai). Lietaus padangų protektorius yra žymiai gilesnis – lekiant 300 km/val. greičiu jis per sekundę iš rato kelio gali pašalinti 85 litrus vandens. Palyginimui, tarpinės padangos gali pašalinti 30 litrų per sekundę, o slikai vandens beveik nešalina.
2022-ųjų sezonui taisyklės buvo atnaujintos ir bolidai pradėjo naudoti 18 colių ratlankius (anksčiau naudojo 13 colių) bei žemesnio profilio padangas. Lietaus ir tarpinių padangų vandens išstūmimo charakteristikos tikrai nepablogėjo, bet dabar standartinis F1 ratas yra 720 mm skersmens. Techniniuose FIA reikalavimuose nurodyta, kad sausam asfaltui skirtų padangų skersmuo negali viršyti 725 mm, o lietaus padangos negali būti didesnės nei 735 mm. Komandoms tuo rūpintis nereikia, nes vienintelis padangų tiekėjas yra Pirelli.
Startinis lietaus padangų slėgis yra šiek tiek žemesnis nei slikų ir tarpinių padangų – priekinės padangos turi būtų pučiamos bent iki 1,4 barų, galinės – bent iki 1,17 barų (slikai ir tarpinės – iki 1,48 ir 1,24 bar). Be to, šildyklėse jos gali būti trumpiau ir garaže palaikoma žemesnė jų temperatūra.