Šachmatų lentos raštu išmarginta vėliava žymi lenktynių pabaigą, geltona – pristabdytas lenktynes. Bet Formulės 1 teisėjai turi daug daugiau vėliavų. Kai kurios iš jų matomos labai retai.

Ar žinote, kodėl Formulės 1 bolidai yra vis tamsesni? O kodėl prieš lenktynes jie apkraunami sausu ledu? Apskritai, kodėl F1 automobiliai vadinami bolidais, o lenktynininkai – pilotais?

Vėliavos Formulėje 1 nėra išskirtinės. Tos pačios vėliavos naudojamos ir daugybėje kitų automobilių sporto renginių. Be to, fizinės vėliavos dabar nebėra kritiškai svarbios, nes bolidai turi radijo sistemas ir ekranus, kuriuose rodomi pranešimai. Todėl nors kiekvienas F1 žiūrovas yra matęs žalią, geltoną ir languotą vėliavas, apie kai kurias kitas tik girdima radijo žinučių iškarpose.

F1 lenktynininkai turi žinoti, ką reiškia visos vėliavos, bet informaciją jie gauna ir radijo ryšiu. (Lukas Raich, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Vėliavos visiems lenktynių dalyviams

Žalia vėliava reiškia, kad trasa yra laisva ir saugi. Tai yra, joje nėra sustojusių automobilių, nuolaužų, techninės pagalbos automobilių, o saugumo konstrukcijos, tokios kaip paminkštinti atitvarai, yra savo vietoje. Žalią vėliavą galite pastebėti jau pačioje lenktynių pradžioje – ji patvirtina, kad visi bolidai tvarkingai pasiruošė startui ir galima pradėti starto procedūrą.

Geltona vėliava pristabdo lenktynes. Įsiskaitykite – ji ne sustabdo, o pristabdo lenktynes. Dažniausiai ja mojuojama, kai trasoje yra kokių nors kliūčių. Pavyzdžiui, sustojo koks avariją patyręs ar sugedęs bolidas, asfaltas yra nusėtas nuolaužomis, vėjas atpūtė kokią šiukšlę. Geltonomis vėliavomis mojuojama ir tada, kai į trasą pajuda saugos automobilis. Tuo metu, kai mojuojama geltonomis vėliavomis, lenkimai yra draudžiami, visi lenktynininkai privalo sulėtinti greitį. Kartais mojuojama net dviem geltonomis vėliavomis – tuomet reikia sulėtinti dar labiau ir būti ypatingai atsargiems.

Raudona vėliava laikinai sustabdo lenktynes. Bolidai nukreipiami į techninio aptarnavimo juostą, kur keliauja visai lėtai, nes lenktynės tiesiog nevyksta. Raudona vėliava mojuojama, kai po avarijos į trasą turi išvažiuoti sunkioji technika, atitvarams reikia didesnio remonto, ar kai trasos asfaltas yra pavojingai šlapias.

Raudona vėliava laikinai sustabdo lenktynes. (Joe Barbosa, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Geltona vėliava su raudonais dryžiais perspėja vairuotojus, kad ant asfalto yra išsiliejusių tepalų ar kito skysčio, kuris vienoje vietoje stipriai pablogina sukibimą.

Vėliavos atskiriems vairuotojams

Mėlyna vėliava tiesiog perspėja vairuotoją, kad jis turi pasitraukti iš kelio. Lenktynių metu taip būna, kai automobilis yra lenkiamas visu ratu – gintis nuo lenkimo tokiu atveju nebegalima. Kvalifikacijos ir treniruočių metu mėlynos vėliavos perspėja lėtai važiuojančius bolidus apie artėjančius greituosius ratus sukančius varžovus.

Balta vėliava yra tarsi atvirkštinė mėlyna – ji perspėja lenktynininką, kad jis artėja prie lėtai važiuojančio varžovo.

Juoda vėliava su oranžiniu skrituliu informuoja lenktynininką, kad jam būtina apsilankyti techninio aptarnavimo juostoje, nes jo bolidas turi pavojingų problemų. Formulėje 1 ši vėliava dažniausiai rodoma tada, kai bolidas yra aplaužytas ir nuo jo krentančios anglies pluošto atplaišos gali pakenkti jam pačiam arba kitiems lenktynių dalyviams.

Vadinamasis apelsinas – oranžinis skritulys juodame fone. (Wikimedia)

Juodai balta vėliava įspėja lenktynininką, kad jo veiksmai trasoje buvo pažymėti kaip nesportiški arba jis pažeidžia taisykles. Tai yra savotiškas perspėjimas gražiai elgtis. Formulėje 1 ši vėliava dažniausiai matoma tada, kai lenktynininkas kelis kartus išvažiuoja už trasos ribų. Ši vėliava reiškia, kad už kitą pažeidimą bus baudžiama.

Juoda vėliava reiškia, kad lenktynininkas yra diskvalifikuojamas. Taip gali nutikti dėl įvairių priežasčių – nuo pavojingo vairavimo iki taisyklių pažeidimų. Jei lenktynininkas neklauso teisėjų nurodymų (pavyzdžiui, nekreipia dėmesio į juodą vėliavą su oranžiniu skrituliu) arba netekęs savitvardos elgiasi pavojingai, jis tikriausiai pamatys juodą vėliavą su savo numeriu. Britų lenktynininkui Nigelui Manselliui 1989 metų Portugalijos Grand Prix buvo parodyta juoda vėliava, nes jis techninio aptarnavimo juostoje panaudojo atbulinį bėgį (o tai draudžia taisyklės).

Nors vėliavos dar egzistuoja ir yra naudojamos, ši informacija perduodama ir tiesiai į ekranus boliduose. Ji taip pat rodoma informaciniuose ekranuose trasoje, apie tai vairuotojus informuoja ir jų lenktynių inžinieriai radijo ryšiu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia