Nusiperkate lėktuvo bilietus ir su dideliu malonumu pasirenkate vietą prie lango. Galbūt jūs, kaip ir Nodum.lt autorius, mėgstate žiūrėti pro langą ir matyti, kaip spalvotu šviečiančiu žemėlapiu virtęs pasaulis nusilenkia žmonijos technologijų laimėjimui. Tik jei būsite neatidūs, jūsų vieta prie lango gali būti vieta prie gražios baltos sienos. Vieta prie lango be lango.

Ir neskubėkite sakyti, kad taip nebūna. Esu daugybę kartų skridęs, visada pats renkuosi savo vietą, bet kartą iš Brazilijos namo skridau taip:

Nodum.lt autorius savo vietoje prie lango be lango. Kaukė ant veido todėl, kad laikai buvo kiti.

Na, galėjau skristi – lėktuvas buvo apytuštis ir rasti geresnę vietą buvo labai lengva. Bet pats faktas yra tikras – ta vieta prie lango neturi lango.

Tai – vieta moderniame Airbus A321 Neo (registracijos numeris – TC-LSC). Štai kaip tas lėktuvas atrodo iš išorės:

Airbus A321Neo. Vieta, užfiksuota toje nuotraukoje iš vidaus, yra kitoje pusėje, bet lėktuvas yra simeriškas. (Anna Zvereva, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Tiesiai už sparno galo, už vingleto, kur atrodo, kad trūksta poros langų, aš ir buvau prisėdęs. Ir ne, ten nėra avarinio išėjimo. Ir eilėje priešais mane nebuvo avarinio išėjimo, ir už manęs jo nebuvo. Visus avarinius išėjimus matote – pora yra priekyje, pora – gale, dar keturi – virš sparnų. Tai kur dingo mano langas?

Na, avarinis išėjimas iš tikrųjų yra atsakymas į tą mįslę. Tiksliau, gamybos optimizavimas ir kaštų mažinimas. Toje vietoje avarinis išėjimas yra suplanuotas, bet ne visiems jo reikia. Kai kurie A321Neo lėktuvai jį ten turi. Airbus pirkėjams tiesiog suteikia galimybę rinktis avarinių išėjimų konfigūraciją, kuri priklauso nuo numatyto maksimalaus keleivių skaičiaus.

A321Neo, kuriuo tada skridau, buvo pagamintas 2018 metais ir turi 182 vietas, iš kurių 20 yra verslo klasės salone. Jis turi 8 išėjimus – 4 didelius, tinkamus keleivių laipinimui priekyje ir gale, ir 4 mažesnius virš sparnų. Tačiau tokia avarinių išėjimų schema nėra vienintelė, kurią galėjo rinktis A321Neo pirkėjai.

Senesnis Airbus A321 su kitokia, ankstesne avarinių išėjimų konfigūracija. (Anna Zvereva, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Avarinių išėjimų skaičius ir dydis yra numatytas saugumo reikalavimuose ir priklauso nuo sėdynių (maksimalaus keleivių) skaičiaus. To paties modelio lėktuvą gali pirkti ir pigių skrydžių oro linijos, kurios montuos daugiau sėdynių ir kurioms reikės daugiau avarinių išėjimų, ir aukštesnės klasės bendrovės, kurios išlaikys didesnius tarpus tarp eilių ar net įrengs verslo klasės saloną. Jei sėdynių mažiau, tai ir avarinių išėjimų gali būti mažiau. Angos išėjimams nėra išpjaunamos atsitiktinėse vietose – jos turi būti suplanuotos, fiuzeliažas tose vietose turi būti sustiprintas. Tik kiek angų gamintojui suplanuoti, kai kartais jų reikia 6, o kartais – 10?

Airbus turi lanksčią avarinių išėjimų konfigūraciją Airbus Cabin-Flex (ACF). Ši sistema leidžia fiuzeliažą lėktuvo gamybos metu pritaikyti skirtingiems pirkėjų poreikiams. Vaizdžiai tariant, standartinis A321 fiuzeliažas turi daug angų durims, bet nereikalingos gamybos metu yra uždaromos. Vienose angose įrengiami avariniai išėjimai, kitose – aliumininiai lopai, kurie tiesiog uždaro nereikalingą angą. Tai priklauso nuo to, kiek sėdynių bus lėktuve. Priešais tą vietą, kur tada sėdėjau, buvo tokia uždaryta, nepanaudota anga avariniam išėjimui. Naujai įrengtame lope langas yra, bet šalia tos nepanaudotos angos lango negali būti, nes tai yra sutvirtinta fiuzeliažo vieta durims.

Štai kaip atrodo maksimalų avarinių išėjimų skaičių turintis Airbus A321Neo:

A321Neo su 10 išėjimų. (Adam Moreira, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Šis lėktuvas talpina 200 keleivių viename salone ir turi 10 avarinių išėjimų. Tai yra, išėjimams panaudotos visos A321Neo fiuzeliažo angos. Jei oro linijos norėtų, tame lėktuve būtų galima įrengti net 244 sėdynes keleiviams – tokiai daugybei pagal saugumo standartus pakaktų tų 10 avarinių išėjimų.

Taigi, mano atveju, lango ten nebuvo, nes kitos A321Neo versijos ten gali turėti duris, o visai prie pat durų langų dažniausiai nebūna. Lėktuvų fiuzeliažai yra gaminami iš skirtingų segmentų, kurie persidengia ir sustiprina vienas kitą. Įrengti langą bet kur tiesiog nepavyktų – reikėtų iš naujo suprojektuoti visą tą lėktuvo dalį, o tai būtų nereikalingai brangu. Taigi, kažkam neužtenka lango.

Beje, lėktuvų langai yra labai įdomūs. Štai dėl de Havilland Comet avarijų buvo kalti stačiakampiai langai. Ar žinote, kad ankstyvieji Boeing 737 turėjo langus-antakius? O štai Sud Aviation Caravelle langai yra lašo formos.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia