Mes esame įpratę, kad lėktuvų langai yra visai maži. Taip jau turi būti. Kuo didesnis bus langas, tuo didesnė bus siūlė tarp stiklo ir fiuzeliažo, tuo silpnesnis bus slėgių skirtumą atlaikantis korpusas. Mes taip pat esame įpratę prie langų formos – visų didžiųjų keleivinių langų forma yra daugmaž tokia pati. Tačiau Sud Aviation Caravelle atrodė pakankamai keistai – jie buvo trikampiai. Tiesa, tai buvo labai gerai apgalvotas ir gudrus dizaino sprendimas.

Sud Aviation Caravelle – tai 1955 metais pirmam skrydžiui pakilęs prancūziškas trumpo ir vidutinio nuotolio komercinis laineris. Šis lėktuvas buvo sukurtas siekiant pagerinti susisiekimą po visų Antrojo pasaulinio karo negandų. Taip pat norėta pritaikyti naujus reaktyvinius variklius. Sud Aviation Caravelle kūrimas prasidėjo šeštojo dešimtmečio pradžioje, tačiau naujojo lėktuvo idėja kilo ne Sud Aviation, o  SNCASE inžinierių galvose. Tiesiog su laiku šios įmonės susijungė ir Caravelle gavo Sud Aviation vardą.

Sud Aviation Caravelle nėra toks įdomus lėktuvas, kad apie jį būtų galima pasakoti valandų valandas. Prancūzijos aviacijos pramonei, žinoma, tai buvo didžiulis pasiekimas. 1958-1972 metais pagaminti 282 Sud Aviation Caravelle lėktuvai, paskutinis darbą užbaigė tik 2005-aisiais. Tai buvo patikimas ir patogus orlaivis, kurio kūrėjai daug dėmesio skyrė keleivių saugumui ir patogumui.

Tupiantis Sud Aviation Caravelle – iš toliau keista langų forma buvo beveik neįžiūrima. (JetPix, Wikimedia(GFDL 1.2)

Sud Aviation Caravelle turėjo keletą komponentų, kurie šiandien atrodo kaip neįprasta egzotika. Pavyzdžiui, gamintojas norėjo palengvinti įlaipinimo/išlaipinimo procedūras, todėl laiptelius sumontavo tiesiai į duris. Tai reiškė, kad papildoma technika keleivių laipinimui buvo nebūtina (nors vis tiek kartais buvo naudojama). Gamintojai į Caravelle fiuzeliažą taip pat sumontavo nemažai garso izoliacijos, nepaisydami to, kad ji yra labai sunku. Aišku, šiandien labai neįprastai skamba ir taip, kad Sud Aviation Caravelle turėjo ir parašiutą. Tokias keistas savybes būtų galima vardinti ir vardinti, tačiau šįkart pakalbėkime apie Caravelle langus.

Trikampiai Sud Aviation Caravelle langai savo forma nesikeitė per visą lėktuvo gamybos laikotarpį. (Olivier Cleynen, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tik pažvelkite į šiuos langus fiuzeliaže. Beveik garantuotai nesate matę nieko panašaus – jie nėra nei ovalios, nei stačiakampio su suapvalintais kampais formos. Gamintojai į Sud Aviation Caravelle fiuzeliažą sumontavo suapvalintus trikampius langus. Aišku, jie neturi aštrių kampų ar tiesių linijų (net kraštinės turi šiokią tokią arką), bet tokie langai vis tiek atrodo labai keistai. Kita vertus, gamintojas tokią formą pasirinko neatsitiktinai.

Sud Aviation Caravelle buvo išvaizdus orlaivis. (Michel Gilliand, Wikimedia(GFDL 1.2)

Jei tik galėtų, lėktuvų gamintojai keleiviams neduotų jokių langų. Tai sumažintų gamybos kaštus, supaprastintų konstrukciją, padėtų lengvai išvengti silpnų fiuzeliažo konstrukcijos vietų, šiek tiek pagerintų aerodinamiką. Tačiau lėktuvas be langų keleivių nevilioja, todėl stengiamasi montuoti kiek įmanoma mažesnius. Kitaip tariant, ieškoma balanso tarp lėktuvo konstrukcijos sudėtingumo ir keleivių patogumo. Reikia sukurti langus, kurie būtų kiek įmanoma mažesni, bet ne tokie maži, kad keleiviai imtų skųstis. Sud Aviation Caravelle turi mažesnius langus nei buvo įprasta tiems laikams, tačiau apžvalgos kampas yra praktiškai toks pats.

Skrisdami lėktuvu žmonės žvalgosi žemyn – juk aukščiau už juos kaip ir nieko nebėra. Taigi, apatinė lango dalis yra plati, o viršutinė – siaura. Lango perimetras (siūlė tarp lango rėmo ir fiuzeliažo konstrukcijos) yra mažesnis nei įprasta, todėl tokia konstrukcija yra stipresnė. Tiesa, patys langai dėl neįprastos formos yra kiek brangesni, dėl ko jie tikriausiai ir neprigijo.

Priekinių langų konfigūraciją Caravelle kartu su kabina gavo iš de Havilland Comet. (Ardfern, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Ir priekinių Sud Aviation Caravelle langų konfigūracija buvo kiek keista. Kurdama lėktuvą SNCASE kompanija bendradarbiavo su užsienio partneriais. Taip Sud Aviation Caravelle visą priekinę fiuzeliažo dalį kartu su pilotų kabina gavo iš britų de Havilland Comet. Šis lėktuvas iš pradžių turėjo kvadratinius langus, kurie turėjo rimtų trūkumų, todėl vėliau buvo pakeisti ovaliais. Tačiau keista kelių kabinos langų kombinacija išliko, nes nekėlė rūpesčų dėl saugumo. Tokius priekinius langus išlaikė ir prancūzų Sud Aviation Caravelle.

Taip pat skaitykite:

Anksčiau ne vienas didelis keleivinis lėktuvas turėjo parašiutą, bet ne tokį, apie kurį pagalvojote;

Breguet Deux-Ponts – pirmasis tikrai dviaukštis lėktuvas aviacijos istorijoje;

Mažas BAe 146 turi net 4 variklius;

Kodėl naujasis Boeing 777X turės užlenkiamus sparnų galus;

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kodėl kai kurie lėktuvai variklius turi po sparnais, o kiti – prie uodegos?

Kodėl anksčiau lėktuvų kabinose darbuodavosi ir skrydžių inžinieriai? Kodėl šiais laikais jų nebereikia?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia