Oldsmobile Toronado, gamintas 1965-1992 metais, jau pats savaime yra įdomus automobilis. Tais laikais Amerikiečiai tiesiog negamino priekiniais ratais varomų automobilių, o Toronado yra būtent toks, nors ir pasižymi kai kuriomis sportinio automobilio charakteristikomis. Be to, jo pagrindu buvo sukurtas išskirtinis limuzinas Jetway 707.
Įprastai ilgieji limuzinai dažniau gaminami iš sedanų – Lincoln Town Car tapo daugybės limuzinų pagrindu. Jie gali būti 8 metrų ilgio ar net ilgesni – daug ilgesni, nei ilgiausias serijinės gamybos sedanas Cadillac Fleetwood Seventy-Five. Jetway 707 yra įdomus tuo, kad nėra sedanas, yra dar ilgesnis ir turi šešis ratus.
Oldsmobile – tai labai ilgą istoriją turintis JAV automobilių gamintojas. Ransomas E. Oldsas šią kompaniją įkūrė dar 1897 metais. 1908 metais General Motors nusipirko Oldsmobile ir įtraukė ją į savo korporacinę struktūrą. Ilgus dešimtmečius Oldsmobile rado vietą General Motors prabangos hierarchijoje virš Chevrolet ir Pontiac, bet žemiau Buick ir Cadillac. Oldsmobile markės istorija užbaigta 2004 metais ir tikriausiai mažai, kas jos pasiilgsta, nes paskutiniai Oldsmobile automobiliai nebuvo tokie įsimintini.
O kadaise buvo kitaip. Oldsmobile kompanija turėjo daug kūrybingų žmonių. Jie nuo 1958 metų kūrė priekiniais ratais varomo automobilio technologiją. Žinoma, priekiniais ratais varomų automobilių buvo ir anksčiau, tačiau tuo metu JAV tokie nebebuvo gaminami. 1962 metais automobilių dizaineris Davidas Northas nutapė nedidelį sportinį automobilį. Tai buvo tiesiog piešinys be jokių gamybos ambicijų. Tačiau netrukus Oldsmobile sužinojo, kad gali imtis naujo modelio gamybos ir nusprendė sujungti Northo dizainą su savo priekinių varomų ratų technologija.
Taip 1965 metais gimė Oldsmobile Toronado – priekiniais ratais varomas sportiškas GT. Toronado tapo pirmuoju amerikietišku priekiniais ratais varomu automobiliu po Antrojo pasaulinio karo. Nors po Toronado kapotu burzgia 7,0 arba 7,5 litrų V8, išvystantis atitinkamai 287 arba 302 kW galią, šis automobilis net savo laiku nebuvo greitas. Iki 100 km/val. jis bėgėjasi beveik 10 sekundžių, nes sveria daugiau nei dvi tonas ir turi lėtą 3 laipsnių automatinę transmisiją. Bet tai net nebuvo taip svarbu, nes Toronado gražiai atrodo, turi kokybiškomis medžiagomis išdailintą saloną su plokščiomis grindimis (kadangi jis varomas priekiniais ratais, salono nedalija transmisijos tunelis) ir yra geras palydovas ilgoms kelionėms. Dėl šių priežasčių pirmos kartos Toronado buvo gana pelningas produktas. Tai kodėl jo nepavertus limuzinu?
Jetway 707
1967 metais Arkanzase buvo įkurta American Quality Coach kompanija. Numatyta jos veiklos sritis – limuzinų, katafalkų ir kitų specializuotų automobilių gamyba kitų automobilių pagrindu. Rėmine konstrukcija pasižymintis Oldsmobile Toronado šios kompanijos garaže netruko tapti limuzinu.
1968 metais American Quality Coach pristatė Jetway 707 – daugiau nei 8,5 metrų ilgio šešiaratį limuziną. Jis nelabai primena sportišką GT Toronado, nes yra tiesiog labai ilgas universalas.
Neįmanoma paneigti to, kad Jetway 707 tikrai traukia akį. Tiesa, elegantiškai prabangių limuzinų jis neprimena – jis atrodo panašesnis į ištemptą šeimyninį universalą su papildoma galine ašimi. Šį įspūdį sustiprina ir paaukštinto stogo stilius, ir ant jo sumontuota didelis bagažo laikiklis. Oldsmobile Toronado, beje, šiam projektui pasirinktas neatsitiktinai.
Toronado yra varomas priekine ašimi ir priekyje turi didelį ir sunkų V8 variklį, o galiniai jo ratai yra daug mažiau apkrauti. Tuo tarpu abi Jetway 707 limuzino galines ašis slegia didžiulis kėbulas, todėl jis yra gana gerai subalansuotas. Be to, kadangi Jetway kūrusiems inžinieriams nereikėjo rūpintis ilgu variklį ir galinius ratus jungiančiu velenu, limuzinas išsaugojo plokščias grindis salone ir buvo gana nesunkiai pagaminamas. Ypač dėl tos rėminės konstrukcijos.
Jetway 707 vardas buvo įkvėptas Boeing 707 lėktuvo, bet aviacinio stiliaus atributų šiame limuzine nedaug. Kaip vienas iš jų minimos atskiros sėdynės vietoje ilgo limuzinams būdingo minkštasuolio. Kad būtų patogiau įsitaisyti tose sėdynėse Jetway 707 turi net po keturias dureles abiejose pusėse. Tos sėdynės pavertė Jetway 707 saloną panašų į autobuso ir ne tokį tinkamą vakarėliams. Priklausomai nuo konfigūracijos, Jetway 707 salone telpa net 10 keleivių ir vairuotojas.
Jetway 707 iš tikrųjų buvo sukurtas ilgoms kelionėms – kaip Boeing 707. Galbūt įprastame limuzine smagu bendrauti sėdint šonu, bet ilgoje kelionėje geriau sėdėti tiesiai, atsisukus veidu į automobilio priekį. Be to, Jetway 707 turi tiesiog milžinišką bagažo skyrių, kuriame telpa lagaminai ne tik trumpai savaitgalio išvykai.
Jetway 707 hitu netapo. Limuzinų pirkėjai žvalgėsi klasikinės elegancijos. Tikslūs skaičiai nėra žinomi, bet per porą metų American Quality Coach pagamino kiek daugiau nei pusšimtį Jetway 707 limuzinų. 1970 metais pristatyta antroji Oldsmobile Toronado karta ir jos jau niekas limuzinu nebevertė. Netrukus American Quality Coach kompanija užsidarė.
Beje, American Quality Coach Jetway 707 limuzinas suvaidino 1976-ųjų „Visa prezidento kariauna“ – filme apie Votergeito skandalą. Ten jis atrodo gana egzotiškai, nes mažai kas jį buvo matęs. Bet pardavimams, aišku, tai jau nebegalėjo padėti, nes Jetway 707 gamyba buvo nutraukta net prieš 6 metus prieš šio filmo premjerą.
Na, o Oldsmobile Toronado buvo gaminamas toliau. Iš viso pasaulį išvydo net keturios Toronado kartos. Entuziastai labiausiai mėgsta pirmąją, nes ankstyvieji Toronado primena klasikinius amerikietiškus sportinius automobilius. Tik, aišku, su priekiniais varomais ratais.