Inkaras yra vienas iš lengviausiai atpažįstamų laivininkystės simbolių. Inkarai dažnai tampa puošmenomis miestų aikštėse ar tatuiruotėmis ant jūreivių pečių. Bet, aišku, inkaras pirmiausia yra įrenginys, leidžiantis laivui stabiliai sustoti toliau nuo prieplaukos. Kiek inkarų turi patys didžiausi laivai?

Ilgiausias laivas istorijoje buvo Seawise Giant – ar esate apie jį girdėję? Laivų sraigtai dažniausiai gaminami iš bronzos – ar žinote, kodėl?

Inkaras – tai nuleidžiamas įrenginys, leidžiantis laivui prisitvirtinti prie jūros dugno Dideli laivai, savaime aišku, yra labai sunkūs – sveria šimtus tūkstančių tonų. Galingos jūros bangos muša tuos didžiulius plieninius korpusus ir mėto juos kaip guminius ančiukus vonioje. Kaip išlaikyti tokį laivą vienoje vietoje, kai nėra prie ko jį pririšti? Gal reikia labai sunkaus inkaro ar kelių inkarų aplink visą laivo bortą?

Kruiziniai laivai būna ir daug didesnį už šį, bet visi turi tiek pat inkarų

Kiek inkarų turi didžiausi pasaulio laivai? Atsakymas paprastas – du. Nebent tai yra koks nors ypatingas tyrimų ar kitoks specializuotas laivas, jis turės du inkarus ir abu jie bus laivo priekyje. Ir tie inkarai, palyginti su viso laivo svoriu, net nėra labai sunkūs.

Štai amerikietiškas lėktuvnešis USS George Washington yra 332,8 metrų ilgio laivas, jame tarnauja iki 6 tūkstančių žmonių, jis gali gabentis 90 orlaivių. Tai yra labai sunkus laivas, turintis daug masyvių vidinių konstrukcijų, įskaitant du branduolinius reaktorius ir keturias garo turbinas. Ši milžiniška karinė bazė ant vandens turi du inkarus, jie sveria po kiek daugiau nei 27 tonas. Po vieną inkarą yra abejose laivapriekio pusėse.

USS George Washington išmetęs inkarą, 2000 m. (Wikimedia)

Didžiausias kruizinis laivas pasaulyje (na, bent jau šio straipsnio rašymo metu) yra Icon of the Seas – 364,75 metrų ilgio laivas, galintis priimti iki 7,6 tūkstančių svečių. Jis irgi turi du inkarus.

Laivus su dviem inkarais būtų galima vardinti be galo, bet paprastas faktas yra tas, kad visi didieji laivai dirba su dviem inkarais, išmetamais per angas prie laivapriekio. Daugiau inkarų niekam nereikia.

Inkaras nėra šiaip svarmuo. Tai yra gerai apgalvotas įrenginys, kurį naudoti reikia mokėti. Inkaras ne šiaip guli ant dugno, o turi į jį įsikasti – būtent dėl to inkarai yra tokių formų. Inkaras išmetamas taip, kad laivas įtrauktų jį gilyn į dugno gruntą kaip arklys įtraukia plūgą į dirvą. Kai kurie inkarai, beje, savo forma labai primena plūgus.

Kelios skirtingos inkarų formos. (Wikimedia)

Tai, kad inkaras ne šiaip guli ant jūros dugno, o į jį įsikimba, reiškia, kad ir grunto tekstūra yra svarbi. Kietas dugnas, vientisa uola, neleis inkarui įsikibti. Geriausiai laiko susigulėjęs smėlis, molis. Jūrlapiuose įlankose, kur yra intensyvi laivyba, pažymimos geriausios vietos išmesti inkarą. Inkaras nėra išmetamas bet kaip. Laivas savo nosį atsuka vyraujančių bangų ar srovės kryptimi – būtent dėl to inkarų laivapriekyje visiškai pakanka. Jei laivas nėra sugedęs, jis gali ir šiek tiek manevruoti, kad išlaikytų stabilią poziciją – laivapriekiu į bangas ir sroves.

Galiausiai, reikia paminėti ir dar vieną svarbų faktą – laivą laiko ne tik inkaro, bet ir grandinės svoris. Grandinė kartais yra net sunkesnė už inkarą. Sunki grandinė geriau atsispiria jūros blaškymui. Be to, kai inkaras įsitvirtina, ant dugno paguldomas ir kiek įmanoma ilgesnė grandinės dalis. Ta and dugno gulinti grandinė ne tik padeda laikyti laivą, bet ir amortizuoja smūgius – kai laivas blaškomas ir juda, grandinė neįsitempia, o tiesiog kilnojasi ir juda ant dugno. Laivai apskritai inkarą meta tik ne tokiuose giliuose vandenyse, dažniausiai įlankose netoli uostų, kai nėra galimybės ar poreikio prisišvartuoti. Audrų metu inkarai nemetami, nes geriau pasilikti manevravimo galimybę.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia