Dviduris sportinis kupė tikriausiai yra stiliaus viršūnė ant keturių ratų. Taip, tokie automobiliai nėra labai praktiški, bet ne kasdienėms kelionėms į statybinių prekių parduotuvę jie ir gaminami. Tiesa, kai kurie sportiniai kupė turi tiesiog beviltiškai mažas galines sėdynes. Kodėl ta erdvė nepaliekama bagažui ar nepanaudojama kaip nor kitaip?
Ar žinote, kodėl amerikietiškuose automobiliuose išnyko ilgos vientisos priekinės sėdynės? O ar esate girdėję, kad verstos odos automobilių salonuose praktiškai nebūna? Ir kodėl daug automobilių neturi centrinio porankio vairuotojo alkūnei?
Mazda MX-5 yra mažas sportinis kabrioletas. Tai, kad jis yra dvivietis, yra jo tapatybės dalis. Sportiniam automobiliui tai tinka, o ir vietos galinei sėdynei MX-5 salone tikrai nėra. Praktiškai visi superautomobiliai yra dviviečiai ir niekas tokio gamintojų sprendimo nepeikia. Aston Martin Vantage tikriausiai galėtų turėti galinę sėdynę, bet ji būtų juokingai maža. Kita vertus, kai kurių kitų gamintojų vietos trūkumas nestabdo ir jie vis tiek grūda galines sėdynes ten, kur jos netelpa.
Pavyzdžiui, Ferrari California, gamintas 2008-2017 metais, turi tokias mažas galines sėdynes, kad ten nėra vietos nei kojoms, nei galvai. California pakeitę Portofino ir Roma modeliai šiuo atžvilgiu nėra geresni – visiškai statmenas atlošas neatrodo viliojančiai. Porsche 911 gale yra šiek tiek daugiau vietos, bet ten prisėsti norėtumėte tik jei turite nuimamą galvą. 2-os serijos BMW kupė (F22) irgi turi labai mažą galinę sėdynę, kurios jam nelabai ir reikia, nes jis laikomas Porsche Cayman konkurentu, o pastarasis yra dvivietis.
Ir nėra taip, kad mažytė galinė sėdynė būtų tik pigus priedas, užpildantis salono erdvę. Iš tikrųjų, sumontuoti galinę sėdynę yra brangu, nes automobilis oficialiai tampa keturviečiu. Tai reiškia, kad saugumo bandymai atliekami su sunkesniu balastu. Pavyzdžiui, Europoje skaičiuojama, kad vidutinis suaugęs keleivis sveria 75 kg. Taigi, nusprendus sumontuoti mažą galinę sėdynę, ant kurios niekas niekada nesėdės, automobilio saugumo sistemos testuojamos su 150 kg didesniu svoriu. Be to, reikalaujama, kad priekinių sėdynių atlošai atlaikytų gale sėdinčių suaugusių keleivių smūgį avarijos metu, net jei suaugę žmonės ten niekaip netelpa. Visa tai reiškia, kad galinės sėdynės montavimas yra susijęs su papildomomis išlaidomis, svoriu ir inžinierių darbu.
Kodėl gamintojai į kupė grūda galines sėdynes?
Yra šalių, kur keturviečio automobilio draudimas yra pigesnis nei identiško dviviečio. Dėl to kai kurių pigesnių sportinių automobilių pirkėjai gali rinktis Toyota GT86 vietoje MX-5. Bet tai – tik viena iš priežasčių, kodėl galinių sėdynių dažnai reikalauja pirkėjai.
Porsche 2024 metais pristatė atnaujintą 911 GT3. Originaliai šis modelis buvo išleistas 20210-iais ir po trijų metų buvo tik smulkiai atnaujintas. Vienas iš tų atnaujinimų – GT3 Touring gavo galinę sėdynę, kurios tris metus neturėjo. Kodėl? Nes to reikalavo pirkėjai! Porsche 911 GT3 yra labai greitas ir agresyvus sportinis automobilis, bet jį galima naudoti ir kelionei į miestą. Todėl daug pirkėjų prašė galinės sėdynės, kad ten galėtų sodinti vaikus.
Tokie automobiliai dažnai nevadinami keturviečiais – jie vadinami 2+2. Tai yra, jie turi dvi tikrai praktiškas sėdynes priekyje ir dvi papildomas gale. Tai yra tarsi pripučiamas čiužinys, kuris metų metus nenaudojamas guli spintoje ir yra ištraukiamas kai į duris pasibeldžia svečiai.
Sportinių automobilių pirkėjai nori išsaugoti galimybę vežti vaikus ar trumpais atstumais pametėti kokį draugą, kuris neprieštarauja 10 minučių pasėdėti susilankstęs savo kūną į origami pavadinimu „Diskomfortas“. Ant galinės Aston Martin DB11, Mercedes-AMG GT ar 4-os serijos BMW kupė sėdynės nenorėsite vykti į kitą Europos galą, bet pakentėsite kelias minutes kelyje namo iš baro. O savininkas džiaugsis turėdamas galimybę jus pavežti, net jei tą galinę sėdynę naudoja kartą per metus.
Beje, kai kurie automobiliai turi apgaulingai dideles galines sėdynes. Jei esate vidutinio ūgio vyras (net ir lietuvis, nes mes aukštesni už daugelį), Maserati GranTurismo ar Nissan GTR stebėtinai svetingai jus priimtų ant savo galinės sėdynės odos.