„Verstos odos salonas“, išdidžiai apie prabangų privalumą skelbia naudoto automobilio skelbimas. Tačiau jau vien pažvelgus aišku, kad tai – nėra versta oda. Tiesą sakant, ta švelni medžiaga net nėra labai prabangi, tačiau ji automobilio salonui tinka kur kas geriau nei tikra versta oda.

Versta oda apskritai yra keistas terminas. Juo įprastai apibūdinamas zomšas (zamšas) – minkštai išdirbta elnio, ožkos ar kito gyvūno oda. Zomžas gaminamas iš vidinio odos sluoksnio, todėl yra labai minkštas, bet, deja, neatsparus vandeniui. Zomšo paviršius yra tankiai pūkuotas ir labai švelnus. Kuo ši oda tokia jau versta? Ji nėra tiesiog kita įprastos odos pusė – tai vidinis specialiais metodais apdirbtas odos sluoksnis.

Gyvūno oda yra bent kelių milimetrų storio. Štai karvės oda yra apie 4 mm storio. Ji yra skeliama – tas vidinis sluoksnis dažnai tampa zomšu.

Zomšas dėvisi labai greitai ir nėra atsparus vandeniui – nuo drėgmės jis ima veltis ir deformuotis. Taigi, automobilio salonui tai nėra pati tinkamiausia medžiaga. Nors, žinoma, tai priklauso nuo to, ką zomšu ketinama aptraukti – jei to paviršiaus žmonės dažnai nelies ir jis liks sausas, tai galima naudoti ir zomšą. Bet kam?

Lenktyninių automobilių vairai dažnai aptraukiami Alcantara, nes ši medžiaga pagerina sukibimą su vairuotojo pirštinėmis. (Porsche nuotrauka)

Tai, ką žmonės dažnai automobiliuose palaiko versta oda, dažniausiai yra kelis kartus pigesnė medžiaga, vadinama Alcantara. Tai – sintetinė medžiaga, kurią įprastai sudaro poliesteris (68 %) ir poliuretanas (32 %). Alcantara – tai populiarus japoniškas prekinis ženklas, bet automobiliuose galima sutikti ir kitokio sintetinio zomšo.

Alcantara medžiagą aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje išrado japonų chemikas Miyoši Okamoto, tuomet dirbęs Toray Industries kompanijoje. Alcantara pasižymi itin tankiu ir plonu pluoštu, kuris sukuria tą švelnų pūkuotą paviršių, bet yra nepalyginamai tvirtesnis ir atsparesnis už tikrą zomšą. Alcantara gaminama pasitelkus ypatingus metodus, kurie išryškina tuos paviršinius plaušelius nepakenkdami medžiagos tvirtumui.

Peugeot krepšių linija – jie padailinti Alcantara intarpais. (Peugeot nuotrauka)

Alcantara naudojama labai plačiai. Šia medžiaga aptraukiami baldai, išklojami lagaminai, iš jos gaminami telefonų dėklai, rūbai ir garso aparatūros apdaila. Žinoma, Alcantara dažnai sutinkama ir automobiliuose. Šia medžiaga dengiami lenktyninių automobilių vairai, mat ji pagerina sukibimą tarp vairuotojo pirštinių ir vairo. Kadangi Alcantara yra visiškai sintetinė medžiaga, jai galima suteikti pačias įvairiausias savybes. Štai Formulės 1 bolidų sėdynės anksčiau kartą buvo aptraukiamos nedegia Alcantara. Dabar ši medžiaga automobiliuose naudojama pakankamai plačiai – ji yra atspari aplinkos poveikiui, ją malonu liesti, o žmonės ją kažkodėl laiko prabangia.

Tiesa, Alcantara nėra tokia prabangi, kaip gali pasirodyti. Taip, šia medžiaga buvo pagražintas ne vieno Ferrari ir Porsche salonas, tačiau ją taip pat sutiksite ir pakankamai kasdieniškų automobilių salonuose. Pavyzdžiui, Alcantara naudojama kai kurių Lancia Y, Volkswagen Golf, Renault Scenic ir kitų automobilių salonuose. Tikriausiai sutiksite – įmantrus poliesterio ir poliuretano audinys tikrai nėra toks prabangus kaip tikra oda, bet yra praktiškesnis. Tiesa yra ta, kad natūralios odos apdirbimas reikalauja daug pastangų, laiko ir energijos, o visiškai sintetinė Alcantara gali būti gaminama greitai ir pakankamai pigiai.

Rožinė Alcantara Lancia Y salone. (Teccirio, Wikimedia(CC BY 2.5)

Beje, minėtas chemikas Okamoto išrado ne tik Alcantara medžiagą, bet ir Ultrasuede – šiek tiek lengvesnį sintetinį zomšo pakaitalą.

Šiais laikais daugelis gamintojų stengiasi pasiūlyti ir veganiškus automobilių salonus. Alcantara yra visiškai sintetinė medžiaga, todėl puikiai tinka tokiai be gyvūninės kilmės produktų pagamintai apdailai. Problemų gali kilti tik vėliau, kai parduodamas naudotas automobilis ir kas nors Alcantaros apdailą palaiko tikru zomšu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia