Tankai kare pirmą kartą panaudoti per Pirmąjį pasaulinį karą, tačiau po truputį buvo kuriami beveik nuo pat 20 amžiaus pradžios. Britiški tankai pasižymėjo ilgais ir aukštais vikšrais, specialiai sukurtais apkasams įveikti. Amerikiečiai irgi norėjo kažko panašaus, bet žymiai lengvesnio, todėl 1918 metais ėmė eksperimentuoti su karkasinio tanko idėja.

Skeleton Tank – taip buvo pavadintas šis projektas. Lietuviškai jo pavadinimą galėtume versti įvairiai, tačiau tai nekeičia esmės – tai buvo tankas, pasižymintis atvira rėmine konstrukcija. Amerikiečiai manė, kad tokia konstrukcija padės sutaupyti svorio, nes britų Pirmojo pasaulinio karo tankai buvo pakankamai sunkūs ir nemanevringi.

Pavyzdžiui, britų Mark I, pirmasis tankas kada nors sudalyvavęs mūšyje, svėrė 27,5-28,4 tonas. Jei lyginsime su šiuolaikiniais tankais, tai yra visai nedidelis svoris. Tačiau kadaise toks svoris atrodė tiesiog per didelis. Šis tankas geriausiu atveju galėjo pasiekti 6 km/val. greitį ir buvo labai nerangus.

Britų Mark I tankas 1916-aisiais. (Bain News Service, Wikimedia)

JAV karininkams buvo akivaizdu, kad tankai yra karybos ateitis. Jie norėjo tanko, kuris galėtų lengvai įveikti tranšėjas, bet būtų žymiai lengvesnis. Todėl traktorių gamintojui Pioneer buvo sumokėta 15 tūkstančių (šių dienų pinigais – 255 tūkstančių)dolerių, kad ji sukurtų karkasinio tanko prototipą.

Skeleton Tank prototipas buvo užbaigtas 1918 metais. Tai buvo išties keistai atrodantis daiktas. Kaip ir buvo nurodyta reikalavimuose, šis tankas turėjo ilgus ir aukštus vikšrus, kurie leistų įveikti praktiškai bet kokias tranšėjas. Tačiau tuos vikšrus ir pagrindinį tanko korpusą jungė tik vamzdinis rėmas. Ir tie vamzdžiai nebuvo kuo nors ypatingi – tai buvo standartiniai vandentiekio vamzdžiai, sujungti standartinėmis jungtimis.

Skeleton Tank prototipas – šios mašinos rėmą sudarė paprasti vandentiekio vamzdžiai. (Wikimedia)

Skeleton Tank, kaip ir britiški to meto tankai, pasižymėjo rombo formos siluetu. Tos vamzdžių raizgalynės viduryje buvo šarvuotas korpusas, kuriame už 12,7 mm storio šarvų galėjo įsitaisyti du tanko įgulos nariai. Prototipas buvo ginkluotas tik vienu bokštelyje sumontuotu .30 kalibro kulkosvaidžiu. Britų tankai turėjo žymiai gausesnę ginkluotę, nes po vieną kulkosvaidį buvo galima sumontuoti ir sponsonuose mašinos šonuose. Tačiau Skeleton Tank pasiekė savo – šis keistas tankas svėrė tik 8,2 tonas. Prototipo ilgis siekė 7,6, plotis – 2,57, aukštis – 2,9 metrus.

Transmisija slėpėsi atskiroje dėžėje tanko gale. (Mark Pellegrini, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Skeleton Tank turėjo du keturių cilindrų Beaver 50 AG variklius, kurie irgi slėpėsi šarvuotame korpuse. Ilgas velenas variklius jungė su transmisija, kuri buvo sumontuota savo atskiroje šarvuotoje dėžėje tanko gale. Nepaisant to, Skeleton Tank buvo nedaug greitesnis už britiškus tankus – išvystė tik 8 km/val. greitį.

Buvo tikimasi, kad dėl rėminės konstrukcijos tankas bus sudėtingas taikinys. (Yellowute, Wikimedia)

Tačiau tai buvo tik prototipas. Skeleton Tank turėjo įrodyti, jog toks tanko dizainas yra įmanomas ir tikrai pasiteisintų. Buvo manoma, kad dauguma kulkų ir sviedinių tiesiog praskristų pro tokio tanko rėmą nepadarydami jam rimtesnės žalos. Tačiau pirminiai bandymai parodė, kad tokia konstrukcija nėra tokia jau gudri.

Dabar vienintelis Skeleton Tank prototipas yra eksponuojamas muziejuje Fort Lee, Virdžinijos valstijoje. (Wikimedia)

Taip, Skeleton Tank buvo greitesnis ir manevringesni už sunkesnius tankus. Tačiau kokia iš to nauda, kai jis turi tik vieną kulkosvaidį? Juolab, kad dinaminių savybių skirtumai nebuvo tokie jau dideli. Skeleton Tank buvo silpnesnis, menkiau ginkluotas, prasčiau šarvuotas ir tik šiek tiek greitesnis ir pigesnis. Todėl jis taip ir neperžengė prototipo stadijos.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia