1975 metais Volkswagen Frankfurto automobilių parodoje pristatė pirmos kartos Golf GTI. Greitesnis Golf buvo labai sėkmingas ir iš esmės užkūrė visą karštųjų hečbekų žanrą. Kartu jis suteikė Volkswagen pasitikėjimo savimi, todėl 1977 metais buvo pristatytas ir greitesnis Passat, irgi pažymėtas GTI raidėmis. Tik kodėl Passat GTI pasiekė serijinės gamybos?

Volkswagen muziejuje stovintis 1977-ųjų Passat GTI prototipas. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)

Žinoma, Passat GTI nėra vienintelis koncepcinis modelis, kurio Volkswagen nesiryžo įtraukti į savo gamybos planus. EcoRacer buvo dyzelinis sportinis automobilis, kuris gamyklų nepasiekė, o apie serijinę BlueSport gamybą buvo kalbama labai rimtai, bet šis projektas vėliau buvo atšauktas. Kita vertus, EcoRacer ir BlueSport būtų buvę visai nauji modeliai, o štai Passat GTI – tik šiek tiek sportiškesnė egzistuojančio automobilio versija.

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje Volkswagen gamino ne vieną praktišką automobilį. Vabalo ir Typ 2 mikroautobuso jūs, žinoma, nepamiršote, tačiau šalia jų atstovybėse stovėjo ir Typ 3 (1500 ir 1600), ir Typ 4. Visi šie automobiliai turėjo gale sumontuotus variklius ir galinius varomus ratus. Volkswagen gerai suprato, kad tai – pasenusi konstrukcija, kurią reikia keisti. Dėl to 1973 metais pradėtas gaminti Passat ir po metų pasirodęs Golf jau buvo varomi priekiniais ratais ir turėjo priekyje sumontuotus variklius.

1975-ųjų Volkswagen Passat. (Gamintojo nuotrauka)

Pirmos kartos Passat ir Golf turi ir daugiau panašumų – juos vienija bendra dizaino kalba, užrašyta garsiojo Giorgetto Giugiaro pieštuku. Volkswagen Passat pagrindu tapo Audi 80. Žinoma, nors iryra  labai giminingi, šie automobiliai skiriasi. Audi 80 buvo laikomas sportiškesniu, aukštesnės klasės automobiliu, o Passat – praktiška mašina. Dėl to galinė Audi 80 važiuoklė nebuvo tiesiogiai perkelta į Passat, nes dideli spyruoklių ir amortizatorių bokštai būtų sumažinę bagažinės tūrį.

1979-ųjų Volkswagen Passat Variant. (Gamintojo nuotrauka)

Pirmieji Volkswagen Passat nepasižymėjo ta universalo forma, prie kurios dabar esame pripratę. Tai buvo dviduriai hečbekai su labai nuožulnia galine kėbulo dalimi. Tiesa, keturduris Passat netruko pasirodyti, kaip ir universalias Variant.

Passat buvo sėkmingas modelis. Po bazinės komplektacijos Passat kapotu plakė 1,3 arba 1,5 litrų variklis, išvystantis 40 arba 55 kW galią. Aukštesnės klasės Passat TS jau galėjo pasigirti 55 ar net 63 kW galia, o 1975 metais 1,5 l variklis buvo pakeistas 1,6 l jėgaine. Nei tonos nesveriantis automobilis savo laiku nebuvo kankinančiai lėtas, bet juk visada gali būti geriau.

Volkswagen Passat GTI. (Detectandpreserve, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1977-ųjų Volkswagen Passat GTI

Volkswagen inžinieriai nuolat tobulino Passat. Geresni bamperiai, papildomi variklių pasirinkimai, nedideli salono atnaujinimai – naujienų Passat gamyboje buvo kasmet. 1976-ųjų gruodį Volkswagen sukūrė tai, ką pavadino Passat GTI.

Volkswagen Passat GTI buvo sukurtas dvidurio automobilio pagrindu. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)

Į dvidurį Passat buvo sumontuotas 1,6 l variklis su mechanine įpurškimo sistema Bosch K-Jetronic. Šis 81 kW galią išvystantis variklis, žinoma, buvo sutinkamas ir pirmos kartos Golf GTI (ir ne tik). Passat yra didesnis automobilis, tačiau tas 81 kW variklis ir jam būtų suteikęs sportiškesnį charakterį. Kaip ir platesnės padangos ir didesni stabdžiai, kuriais Volkswagen inžinieriai irgi pasirūpino.

Šiek tiek atnaujintas ir kėbulas – per visą mėlyno Passat GTI ilgį nusitiesė pora raudonų juostelių, o ant bagažinės dangčio atsirado mažas plastikinis spoileris. Priekinės prototipo grotelės buvo išdidžiai papuoštos GTI ženklu, o Golf GTI įtaka buvo matoma ir salone.

Volkswagen Passat GTI turi ryškų, žaismingą saloną. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)

Passat GTI prototipas 1977 metais buvo šiltai sutiktas visose parodose, kuriose tik apsilankė.  Volkswagen tuo metu rimtai galvojo apie serijinę Passat GTI gamybą, nes tam būtų pakakę minimalių investicijų. Visos detalės, kurių būtų prireikę gaminant GTI versiją, jau buvo Volkswagen arsenale. Be to, žmonėms, kuriems Golf GTI buvo per mažas, 4,2 metrų ilgio Passat GTI būtų tikrai patikęs. Galiausiai, Passat GTI prototipo bandymai keliuose aplink Volkswagen gamyklą Volfsburge buvo sėkmingi. Tačiau Volkswagen vadovas Tonis Schmückeris nurodė nutraukti Passat GTI programą.

Passat GTI – tiesiai į muziejų

Iš tikrųjų, būtų pakakę vieno Schmückerio nurodymo ir Passat GTI būtų tapęs realybe. Tačiau Volkswagen vadovas manė, kad Passat GTI būtų marketingo klaida.

Buvo manoma, kad Passat GTI konkuruotų su kitais Volkswagen grupės modeliais. (Stiftung AutoMuseum Volkswagen nuotrauka)

Schmückeris manė, kad tapdamas sportišku automobiliu Passat būtų pakenkęs kitų grupės modelių pardavimams. Passat, jo nuomone, turėjo išlikti praktišku automobiliu ir nekonkuruoti su Golf GTI ir, svarbiausia, Audi 80 GTE. Juk būtent Audi buvo prabangesnių ir sportiškesnių automobilių markė, ne Volkswagen. Ir būtent iš Audi 80 GTE pardavimų Volkswagen grupė galėjo uždirbti daugiau. Dėl panašių priežasčių BMW niekada neketino gaminti M3 Compact, nors prototipas buvo sukurtas.

1976 metais pristatytas Audi 80 GTE turi tą patį 1,6 litrų variklį, išvystantį 81 kW galią. Kai buvo pristatytas Passat GTI, Audi 80 GTE buvo visai šviežias modelis, todėl reikėjo gerinti jo žinomumą, o ne su juo konkuruoti. Tiesa, tą variklį Passat gavo, tik šiek tiek vėliau, kai Audi 80 GTE vieta rinkoje jau buvo gerai apibrėžta.

Pirmos kartos Audi 80 GTE. (nakhon100, Wikimedia(CC BY 2.0)

1979-ųjų vasarį Volkswagen pristatė Passat GLI. Tai nėra visiškai tas pats automobilis, kaip GTI, bet jis turi tą patį variklį. GL komplektacijos Passat buvo gaminamas nuo 1976-ųjų ir buvo orientuotas į komfortą.  Na, o GLI buvo GL su įpurškimo sistema ir dar keliais smulkesniais atnaujinimais.

Iš tikrųjų, gaila, kad dabar neturime klasikinio Volkswagen Passat GTI. Aštrus Giugiaro dizainas, atrodo, prašė sportiškesnio charakterio. Tačiau vėliau sportiškų Passat versijų buvo ne viena, todėl darbinis Volkswagen gavo ne vieną galimybę sužibėti.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia