Įsivaizduokite, kad vairuotojo vieta jūsų automobilyje yra pačiame gale. Įsitaisę už vairo priešais save matytumėte 3-4 kėbulo metrus. Būtų keista, tiesa? Sausumoje galbūt, bet vandenyje tai yra įprasta – daugybės krovininių laivų kapitono tilteliai yra pačiame gale.

Žinoma, ne visų. Tiesą sakant, dauguma naujos kartos didžiausių krovininių laivų turi arčiau priekio pastatytus tiltelius. Tačiau konteineriniai ir kruiziniai laivai čia – tik pavyzdys. Tiesiog pažvelgsime į skirtingų tiltelių pozicijų privalumus bei trūkumus.

Kodėl konteinerinių laivų tilteliai yra gale?

Kaip jau minėta, dauguma pačių didžiausių konteinerinių laivų turi arčiau priekio įrengtus kapitono tiltelius (vis tiek ne taip arti nosies kaip kruizinių laivų atveju). Bet apie tai – vėliau. Pirmiausia pažvelkite į šį 158 metrų ilgio konteinerinį laivą, kuris neblogai atvaizduoja, kaip ilgą laiką atrodė dauguma konteinerinių laivų:

Mažas konteinerinis laivas su tilteliu gale. (Alf van Beem, Wikimedia)

Kaip matote, šio laivo kapitono tiltelis yra pačiame laivo gale. Ten – didelis antstatas, kuriame yra ne tik laivo valdymo centras, bet ir įgulos narių kajutės, virtuvė ir kitos patalpos. Likusią laivo ilgio dalį sudaro didelis atviras krovinių skyrius konteineriams. Panašiai atrodo ir daug tankerių, balkerių, žvejybos laivų.

Nors nuotraukoje net nėra labai ilgas laivas, valdyti tokio ilgio nosį nėra lengva. Bet laivo įgulos yra apmokytos ir gerai išmano savo darbą. Be to, atviroje jūroje centimetrinio tikslumo nereikia – prie kliūčių laivai tiesiog nesiartina. Aišku, situacija pasikeičia plaukiant į uostą ir švartuojantis, bet tuomet didieji laivai sulaukia vilkikų pagalbos. Kitaip tariant, konteinerinio laivo valdymas iš jo galo nėra tokia jau sunki užduotis, nes pro kiemo vartus plaukti nereikia. Bet vis tiek – kodėl tokių konteinerinių laivų tilteliai dažnai yra gale?

Pusan C – 336 metrų ilgio laivas. (Bahnfrend, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Laivo sraigtai yra gale, todėl ten logiška įkurdinti ir variklius. Jei jau varikliai yra gale, tai ten turi būti ir didelis variklių skyrius bei aptarnavimo taškai. Todėl logiška konsoliduoti visus antstatus viename taške, kad likusią erdvę būtų galima skirti tam, kas uždirba pinigus – kroviniams. Be to, kadangi įgula beveik visada yra toje pačioje laivo pusėje, teoriškai galima apsieiti su mažiau gelbėjimosi valčių.

Tiltelio įrengimas laivo gale padeda sumažinti laivo statybos (ne gamybos) kaštus. Visi valdymo įrenginiai tuo atveju yra arčiau variklių bei vairų, viename pastate. Trumpesnės jungtys visada yra pigesnės. Galiausiai, iš gale esančio tiltelio įgula gali apžvelgti visą laivo ilgį – galima stebėti pagrindinį krovinių skyrių, pakrovimo procesą.

Tačiau dabar taip atrodo tik mažesni ir vidutiniai konteineriniai laivai. Štai kaip atrodo 399,9 metrų ilgio konteinerinis laivas:

HMM Olso – 399,9 metrų ilgio konteinerinis laivas. (Wolfgang Fricke, Wikimedia(CC BY 3.0)

Šis milžinas turi du didelius antstatus – vienas gale yra skirtas variklių skyriui, kitas priekyje – kapitono tilteliui, kajutėms bei kitoms patalpoms. Patys didžiausi konteineriniai laivai atrodo taip – kapitono tiltelis yra priekinėje laivo pusėje. Vietos dviems antstatams čia pakanka, nes laivas yra labai didelis. Be to, kai laivas yra toks ilgas, įgulai jau tenka įveikinėti didelius atstumus, kad apžiūrėtų abu jo galus – geriau jau įkurdinti valdymo centrą arčiau korpuso centro. 150-200 metrų laivo kapitono tiltelis gali būti gale ir tai leidžia iš ten apžvelgti visą laivo ilgį. Bet kai laivas yra 300-400 metrų ilgio, iš galo viso jo jau neapžvelgsi. Pastačius tiltelį priekyje, arčiau vidurio, galima išlaikyti geresnį svorio balansą, o ir apžvalgos atstumai į abi puses – pirmyn ir atgal – tampa patogesni. Kitaip tariant, didelio laivo kapitono tiltelį statyti viduryje reikia, kad būtų laikomasi darbų saugos ir konstrukcijos tvirtumo reikalavimų.

Bet pastebėsite, kad net ir šių milžiniškų konteinerinių laivų tilteliai vis tiek nėra taip arti priekio, kaip daugumos kruizinių laivų – jie yra arčiau vidurio, net jei ir stovi priekinėje laivo pusėje.

Kodėl kruizinių laivų tilteliai yra priekyje?

Jei kapitono tiltelio pozicija laivo gale yra pigesnis ir kompaktiškesnis sprendimas, kodėl kruiziniai laivai jo nenaudoja? Jų kapitono tilteliai įprastai yra arčiau laivo priekio:

Wonder of the Seas – 362 metrų ilgio kruizinis laivas. Kapitono tiltelis yra arti laivo nosies. (ND44, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Įrengti krovininio laivo kapitono tiltelį gale yra pigiau, nes antstatus galima konsoliduoti, o infrastruktūra gali būti fiziškai mažesnė. Be to, lieka daugiau vietos kroviniui. Tačiau kruiziniams laivams tai negalioja.

Kruizinis laivas yra tarsi didelis pastatas. Įvairios energijos ir komunikacijų linijos ir taip yra išvedžiotos per visą laivo ilgį, todėl nėra prasmės koncentruoti techninę dalį gale, taip aukojant matomumą ir estetiką. Gelbėjimosi valtys kruiziniame laive ir taip yra visur, o ir erdvės daugiau neatsirastų, jei kapitono tiltelis būtų gale – kajučių skaičius būtų tas pats.

Apžvalgos reikalavimai kruiziniuose ir krovininiuose laivuose yra skirtingi. Kruizinių laivų tilteliai dažnai yra platesni, turintys didesnius išsikišusius sparnus. Visa tai reikalinga tam, kad būtų galima stebėti laivo šonus. Tai svarbu dėl to, kad kruiziniai laivai dažnai švartuojasi mažesnėse prieplaukose. Konteineriniai laivai plaukia į didelius pramoninius uostus, su dideliais kranais, konteinerių aikštelėmis, terminalų vilkikais ir geležinkeliais. Kruiziniai laivai plaukia ten, kur gražu, net jei laivui tenka švartuotis prie nedidelės prieplaukos su minimalia pagalba nuo kranto – apžvalgos kampai yra kritiškai svarbūs. Priekyje pastatytas kapitono tiltelis užtikrina geresnį matomumą – gale būtų sunku sukurti tiltelį su tokiomis geromis apžvalgos galimybėmis.

333 metrų ilgio kruizinis laivas MSC World Europa. Jei tilterlis būtų toliau gale, matomumas būtų labai prastas. (Didier Duforest, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Galiausiai, konteinerinių laivų klientai yra įmonės, kurioms kaina yra svarbiausia. Žmonėms svarbi ir estetika – labai aukštas kapitono tiltelis pačiame kruizinio laivo gale atrodytų juokingai. Tiesiog priekyje jam yra geresnė vieta – čia jį galima įrengti žemiau ir jis atrodo geriau.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia