Vairo padėtis automobilyje priklauso nuo eismo krypties. Tai yra, šalyse, kuriose eismas vyksta dešine kelio puse, automobilių vairai įprastai yra kairėje. Bet ar kada pastebėjote, kad daugumos mažesnių laivų vairai yra dešinėje? Kodėl taip yra?
Kada nors vaikštinėdami prieplaukoje atkreipkite dėmesį į mažuosius laivus – pastebėsite, kad dauguma jų yra dešiniavairiai. Ši taisyklė nėra absoliuti – prieplaukoje pastebėsite ir daug laivų su vairu centre ar kairėje pusėje. Tačiau tradicinė laivo vairo padėtis iš tikrųjų yra dešinėje.
Gerai pagalvojus, į daugelį klausimų apie laivus ir laivybą galima atsakyti vienu žodžiu – tradicija. Ir šis nėra išimtis. Katerio vairą tikrai galima sumontuoti ir dešinėje, ir kairėje, ir viduryje – to neapibrėžia jokios taisyklės. Būtent dėl to šia prasme prieplaukose ir matome tokią dešiniavairių ir kairiavairių laivų įvairovę.
Kiekvienas laivas turi du bortus. Lietuviškai juos dažnai vadiname labai paprastai – kairysis ir dešinysis bortai. Tačiau kartais dešinysis bortas dar vadinamas štirbortu. Tai – labai senas žodis, kildinamas iš senovės anglų kalbos steorbord, reiškiančio pusę, kurioje yra laivo vairas.
Kadaise laivai neturėjo integruoto vairo mechanizmo, su prie dugno tvirtinama plunksna. Jie buvo vairuojami išoriniais vairais – gale pritvirtintu didelį irklą primenančiu vairu (kuris dėl savo formos irgi vadintas plunksna). Dažniausiai jis nebuvo pačiame centre, nes laivo galas buvo tarsi nuo bangų sauganti siena. Kadangi dauguma jūreivių buvo dešiniarankiai, tai tas vairas buvo tvirtinamas prie dešiniojo borto, kuris su laiku dėl to ir pradėtas vadinti vairo bortu.
Tas pakankamai primityvus vairas buvo gana ilgas ir palyginti trapus, todėl laivai prie prieplaukų įprastai švartuoti kairiuoju bortu. Tas bortas natūraliai tapo vadinamas vairo bortu arba bakbortu. Tai, beje, yra ir priežastis, kodėl į lėktuvus iki šiol lipame iš kairės pusės.
Su laiku buvo sukurti gerokai tobulesni vairo mechanizmai ir vairas migravo į laivo vidurį. Tačiau tie specializuoti skirtingų bortų pavadinimai išliko dėl aiškumo – nepriklausomai nuo stebėtojo pozicijos štirbortas visada yra štirbortas, o bakbortas – bakbortas.
Taigi, mažųjų laivų statytojai pagal šią tradicija dažnai vairą montuoja dešinėje, nors daugelis turbūt net nesusimąsto, kodėl būtent dešinioji laivo pusė yra skirta vairui.