Garsinis signalas yra būtina automobilio saugumo sistemos dalis. Jis yra tikrinamas techninės apžiūros metu ir naudojamas avarinėms situacijoms išvengti. Ar žinojote, didieji lėktuvai, tokie kaip Boeing 737, irgi turi garsinį signalą? Žinoma, jo funkcija yra šiek tiek kitokia.

Boeing 737 iš tikrųjų turi garsinė signalą, bet gyvūnų ir žmonių pypinimu iš kelio jis nebando patraukti. (Andrzej Otrębski, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Amerikiečių išradėjas Milleras Reese’as Hutchisonas paprastą elektromechaninį automobilinį garsinį signalą užpatentavo dar 1908 metais. Su laiku Klaxon prekiniu ženklu pažymėtas prietaisas paplito ir išstūmė senamadiškus rankinius-pneumatinius signalus. Apie modernaus automobilinio garsinio signalo sukūrimą ir veikimą galite paskaityti Nodum.lt.

To įprasto automobilinio pyp-pyp signalo lėktuvai neturi. Jie veikia gerai organizuotuose ir saugomuose oro uostuose, o jų variklių ūžimas yra kurtinančiai garsus. Tačiau išorinis garsinis signalas komerciniuose lėktuvuose iš tikrųjų egzistuoja nors jo paskirtis nėra identiška automobilinio signalo funkcijoms. Jis savo paskirtimi labiau primena telefono skambėjimo toną.

GRD CALL mygtukas Boeing 737 kabinoje. (Shawn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tikriausiai visi didieji lėktuvai turi oro uosto technikų iškvietimo mygtuką, dažniausiai žymimą GND, GRD CALL ar MECH mygtukais. Tai – garsinis signalas, kurio pagrindinė funkcija yra atkreipti ant žemės dirbančių žmonių dėmesį.

Kartais tokiu signalu bandoma atkreipti ant žemės esančių specialistų dėmesį į tam tikrą problemą – kad ir kokį vežimėlį, kurį vėjas nustūmė po lėktuvu. Dažniau taip tiesiog bandoma paraginti darbuotojus susisiekti su kabina. Tai galima padaryti keliais būdais – kartais pakanka susimoti per lėktuvo langą, o kartais tenka susisiekti radijo ryšiu ar prisijungus per prie priekinio lėktuvo rato esantį ausinių lizdą. Taigi, šio garsinio signalo funkcija – dėmesio atkreipimas.

MECH mygtukas CALLS panelėje Airbus A319 kabinoje atlieka tą pačią funkciją kaip ir Boeing 737 GRD CALL. (Gleb Osokin, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tiesa, pilotai šį mygtuką spaudžia labai retai. Savaime aišku, skrydžio metu garsinis signalas niekada nėra naudojamas (priešingai nei valytuvai). GND ar GRD CALL mygtuką žymiai dažniau spaudžia orlaivio techninio aptarnavimo specialistai – kabinoje dirbantys technikai taip susisiekia su išorėje dirbančiais kolegomis. Tiksliau, praneša jiems, kad reikia pasikalbėti.

Tas garsinis signalas gali būti naudojamas įvairiais atvejais ir tai labai priklauso nuo atliekamo darbo ir net techninio aptarnavimo centro kultūros. Pavyzdžiui, technikai gali susitarti, kad garsinis signalas bus naudojamas kai ateis laikas konkrečiai užduočiai. Jis skamba štai taip:

Lėktuvai turi ir sirenų sistemą, kuri gali perspėti apie kokią nors problemą, kuri gali kelti grėsmę aplink orlaivį dirbančių žmonių saugumui. Vėlgi, ši sistema yra aktualesnė vykdant orlaivio techninį aptarnavimą ar remontą. Pavyzdžiui, aliarmas praneštų apie hidraulinės sistemos sutrikimą, dėl kurio ant žemės dirbantiems technikams gali tekti imtis greitų veiksmų.

Beje, straipsnio antraštėje minima, kad lėktuvų garsinis signalas nėra skirtas gyvūnams iš kelio baidyti. Tai tiesa – jo paskirtis yra visai kita nei automobilinių garsinių signalų. Bet kai kurie pilotai pasakoja, kad yra pasinaudoję savo garsiniu signalu, kad paskatintų paukščius greičiau pasitraukti nuo pakilimo tako. Kitu atveju baidyti paukščius turėtų oro uosto priežiūros personalas.

Taigi, tikro automobilinio stiliaus garsinio signalo lėktuvai neturi – jis jiems nereikalingas ir tiesiog neveiktų. Kita vertus, jie turi išorinį garso signalą, kurio paskirtis – orlaivio išorėje dirbančių žmonių dėmesio atkreipimas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia