Pirmasis naujo lėktuvo skrydis yra ypatingas momentas. Tai – tikroji orlaivio gimimo diena. Tačiau po to seka gausybė bandymų, tik po kurių lėktuvas gali būti naudojamas pagal numatytą jo paskirtį. Tų bandymų metu prototipai kartais už savęs velką įdomų prietaisą, pritvirtintą ilgos virvės gale. Kas tai? Ir kodėl šis įrenginys nėra reikalingas jau gaminamiems orlaiviams?
Iš tikrųjų, tai nėra vienintelė bandymų metu pastebima keistenybė. Nemaža dalis bandomų lėktuvų yra žali – šia spalva pasipuošia visų gamintojų lėktuvai.
Gali būti, kad šio įrenginio net nesate matę. Pažvelkite į šį bandomą Boeing 787-8 ir pamatysite prie vertikalaus uodegos stabilizatoriaus pritvirtintą aukšto slėgio žarną su nedideliu kūgio formos prietaisu gale.
Tai – tempiamasis kūgis (trailing cone), kuriame yra oro slėgio matavimo įranga (barometras). Skrydžio metu tas kūgis paleidžiamas šiek tiek toliau – slėgio matuoklis atsiduria toli už orlaivio uodegos, kur jo neblaško susidarantys sūkuriai. Nuo lėktuvo šis įrenginys turi atsilikti mažiausiai per visą fiuzeliažo ilgį. Aišku, niekas nenori, kad brangi įranga būtų velkama oro uosto takais, todėl prieš leidžiantis kūgelis yra pritraukiamas arčiau lėktuvo.
Kaip jau supratote, nieko daugiau jis ir nedaro – tiesiog matuoja oro slėgį. Oro slėgio matavimo įrangą turi ir patys lėktuvai. Kadangi oro slėgis kelių kilometrų aukštyje yra mažesnis nei ant žemės, tikslūs slėgio matavimo rodmenys padeda nustatyti skrydžio aukštį. Tačiau visiškai naujais lėktuvais nėra visiškai pasitikima. Nors bandomi prototipai jau turi visą reikalingą įrangą, ją reikia patikrinti ir sukalibruoti. Kas žino, kaip lėktuvo turimus slėgio matuoklius veikia oro sąlygos ar aplink fiuzeliažą susidarantys oro srautai bei sūkuriai. Tas atskiras gale velkamas slėgio matuoklis padeda patikrinti, ar gerai veikia lėktuvo aukščiamačio sistema – tiesiog palyginami skirtingų prietaisų duomenys.
Aišku, tuomet kyla klausimas, kodėl pasitikima tuo prikabinamu slėgio matuokliu. Ši įranga yra labai tiksliai sukalibruojama. Priešingai nei paties lėktuvo barometrinė skrydžio aukščio matavimo įranga, tempiamasis kūgis nesusiduria su taip išmaišytu oru ir neaiškiomis visiškai naujo orlaivio aerodinaminėmis subtilybėmis. Taigi, tempiamojo kūgio duomenimis pasitikima labiau, nors tai ir nėra vienintelis būdas tiksliai pamatuoti aplinkos slėgį – naujo lėktuvo įrangos pateikiamus duomenis galima palyginti su tame pačiame aukštyje skrendančio sekančio lėktuvo aukštimačių rodmenimis. Taip pat naudojami įvairūs kiti prietaisai – ne visi bandomi lėktuvai paskui save velka tuos oro slėgio matavimo kūgius.
Beje, tas kūgelis yra tik aerodinaminis aptakas, skirtas stabilizuoti tempiamam įrenginiui. Kūgio formos korpuse yra kelios skylės, kurios leidžia orui laisvai tekėti. Jis tempiamas ne už kokio nors lyno, o už itin stiprios aukšto slėgio žarnos, kuri reikalinga slėgio matavimui. Lėktuvai šiuos kūgelius tampo vos kelių skrydžių metu, kol įsitikinama, kad visa įranga veikia tinkamai.
Taigi, jei kada nors pamatysite lėktuvą su tokiu prie uodegos pritvirtintu prietaisu, žinokite, kad tai – bandomasis orlaivis su aukštimačio kalibravimo įranga.
Taip pat skaitykite:
Įprasti keleiviniai lėktuvai turi mažą paslėptą vėjo jėgainę;
Kodėl bandomi lėktuvai dažniausiai yra žali?
Kam skirtas burbulą primenantis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu?
Koks slėgis palaikomas didžiųjų lėktuvų padangose?
Kokią funkciją atlieka ant sparnų matomos geltonos kilpos?
Kodėl visų Dash 8 lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos?
Kam reikalingi tie maži gumbeliai ant Boeing 737 ir kitų lėktuvų sparnų?
10 įdomių faktų apie lėktuvus.
Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus?