Kam skirtas šis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu? Šį įrenginį turi ir daugiau didesnių vienmotorių lėktuvų

Kam skirtas šis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu? Šį įrenginį turi ir daugiau didesnių vienmotorių lėktuvų

Pilatus PC-12 yra populiariausias šiuo metu gaminamas vienmotoris verslo klasės lėktuvas. Tai – žemasparnis turbopropelerinis orlaivis, kuriame telpa 9 keleiviai. Kaip ir daugelis lėktuvų, jis yra simetriškas – į akis krenta tik ant dešinio sparno sumontuotas keistas prietaisas. Tačiau tokį turi ir Daher-Socata TBM, ir būsimas Cessna Denali, ir daugybė kitų panašių lėktuvų. Bet kokią funkciją atlieka šis įrenginys? Kodėl jo neturi Bombardier Dash 8, ATR72 ar kiti dvimotoriai lėktuvai?

Pilatus PC-12, Daher-Socata TBM ir Cessna Denali yra tiesioginiai konkurentai. Šis turbopropelerinių verslo klasės lėktuvų sektorius yra labai įdomus, nes šie orlaiviai domina ne tik korporacijas ar pasiturinčius verslininkus, bet ir užsakomųjų skrydžių oro linijas. Daugiau apie Cessna Denali atėjimą į rinką galite paskaityti šiame straipsnyje, o dabar pakalbėkime apie tą keistą prie sparno tvirtinamą prietaisą.



Tai – orų radaras. Po aptakiu specialiais dažnai padengtu kupolu slepiasi Doplerio radaro antena ir jai priklausantys įrenginiai. Orų radaras lėktuvui reikalingas būtent dėl tos priežasties, apie kurią ir pagalvojote – numatyti orus.

Orų radaras montuojamas tik po vienu sparnu, todėl lėktuvas atrodo šiek tiek nesimetriškas. (Peter Bakema, Wikimedia(GFDL 1.2)

Radaras siunčia silpnus radijo bangų impulsus ir matuoja atsispindėjusių sugrįžtančių stiprumą, kad galėtų grafiškai atvaizduoti priešais lėktuvą susidariusią orų situaciją. Lėktuvo pilotai gali radaro ekrane matyti audrų debesis ir pagal juos priimti sprendimus apie galimus skrydžio trajektorijos pakeitimus. Komerciniai orlaiviai įprastai naudoja ARINC 708 specifikacijos orų radaro sistemas.

Pilatus PC-12 orų radaras iš arčiau. (Avitya, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tas pats radaras atlieka ir kitas funkcijas. Pavyzdžiui, jis padeda lėktuvui išvengti susidūrimų. Artėjant prie kalnų lėktuve pasigirsta perspėjimas, kuriuo pilotai informuojami apie kelyje esančias gamtines kliūtis. Tokias radarų sistemas turi visi komerciniai lėktuvai, tačiau retame ji yra sumontuota po sparnu. Tai kuo ypatingi tie gražūs vienmotoriai?

Daher-Socata TBM orų radaras yra po kairiuoju sparnu. (Michael Mainiero, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Būtent – jie yra turbopropeleriniai vienmotoriai lėktuvai. Bombardier Dash 8, ATR72 ir kiti dvimotoriai lėktuvai įprastai orų radarų po sparnais nenešioja, nes šie įrenginiai yra sumontuoti lėktuvo nosyje. Iš tiesų, tai yra pagrindinė priežastis, kodėl anksčiau daugelis komercinių lainerių turėjo juodas nosis – įprasti dažai trukdė radaro antenos darbui. Dabar lėktuvų nosys jau yra dengiamos inovatyviomis medžiagomis, kurios radarams netrukdo. Pilatus PC-12, Daher-Socata TBM ir Cessna Denali nosis puošia propeleriai, už kurių yra dideli turbopropeleriniai varikliai, todėl vietos orų radarams čia tiesiog nėra.

Cessna Denali bus šiek tiek panašus į PC-12 – orų radaras taip pat bus montuojamas dešiniajame sparne. (Cessna nuotrauka)

Orų radaras visada turi būti sumontuotas viename iš priešakinių lėktuvo paviršių. Jei tam netinka nosis, tenka ieškoti kitos vietos. Sparnai tam puikiai tinka, nes taip orų radaras gali būti lengvai pasiekiamas nuo žemės, o jo veikimui netrukdo propelerio maišomas oras. Aišku, taip vienoje lėktuvo pusėje šiek tiek padidėja oro pasipriešinimas, tačiau gamintojai tai kompensuoja ir tas aptakus orų radaro korpusas pilotams yra visai nejaučiamas.

Taigi, jei kada pamatysite kokį nors didesnį vienmotorį propelerinį lėktuvą su nosyje sumontuotu varikliu, galėsite draugams pademonstruoti savo žinias, papasakodami apie viename sparne sumontuotą orų radarą. Gaila, tačiau iš patirties galiu pasakyti, kad įspūdžio tai niekam nedaro, bet nors pačiam malonu žinoti tokias detales.



Taip pat skaitykite:

Kaip atrodo neasfaltuotiems takams paruoštas Boeing 737?

Kodėl sparnų galai dažnai yra riesti į viršų?

Kam skirti ant sparnų galų matomi strypeliai?

Kodėl gaminami ir bandomi lėktuvai beveik visada yra žali?

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

Kokią funkciją atlieka ant sparnų matomos geltonos kilpos?

Kokį kurą degina reaktyviniai lėktuvai?

Ar lėktuvai gali neužsivesti dėl šalčio?

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.