Kodėl visų Dash 8 lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos? Tai nėra dizaino sprendimas – priežastis kur kas įdomesnė

Kodėl visų Dash 8 lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos? Tai nėra dizaino sprendimas – priežastis kur kas įdomesnė

Skirtingos oro linijos savo orlaivius dažo skirtingai. Tačiau jei peržiūrėtumėte visus pasaulyje skraidančius De Havilland Canada Dash 8 greitai pastebėtumėte, kad visi jie turi nedažytas priekines sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailas. Kadangi patys orlaiviai įprastai yra balti, juodos briaunos yra lengvai pastebimos. Tačiau kodėl šie lėktuvai taip atrodo? Pasirodo, tam yra rimta priežastis.

Tas juodas sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailas turi ne tik Dash 8 (tas pats Bombardier QSeries), bet ir, pavyzdžiui, ATR 42 ir 72. Tiesą sakant, tikėtina, kad tokį akį rėžiantį dizaino elementą turės ir ateities turbopropeleriniai orlaiviai. Taip yra todėl, kad šios nedažytos atbrailos turi labai svarbią paskirtį – jos tikrąja to žodžio prasme pralaužia ledus.



Lėktuvų sparnai gali apledėti. Ši problema yra itin opi, kai orlaivis žiemą stovi kažkur oro uoste. Sparnų forma yra labai svarbi – tik tinkamos formos sparnai sukuria pakankamai keliamosios jėgos, kad lėktuvas atsiplėštų nuo žemės ir galėtų saugiai skristi. Ledo ir sniego sankaupos tampa nepageidaujamomis ataugomis šioje tobuloje aerodinaminėje formoje. Skaičiuojama, kad ledo sankaupos gali net 30 % sumažinti sparnų efektyvumą. Todėl oro uostuose cheminėmis priemonėmis ledas yra šalinamas.

Nepriklausomai nuo oro linijų, visų Dash8 sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailos yra juodos. (Online-Redaktion, Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tačiau ledo sankaupos gali susidaryti ir skrydžio metu. Didieji reaktyviniai lėktuvai turi ledo šalinimo sistemas. Jos nukreipia karštą orą iš variklių į priekines sparnų briaunas. Ir turboventiliatoriniai varikliai turi šildomą priekinę briauną. Tiesa, įdomu tai, kad reaktyvinius variklius palikęs oras yra toks karštas, kad pirmiausia turi pereiti vėsintuvus, o tik tada gali būti panaudotas ledui nuo sparnų ir stabilizatorių tirpdyti. Tuo tarpu Boeing 787 Dreamliner turi tokius galingus generatorius, kad sparnus šildo elektriniais šildytuvais – tai leidžia sutaupyti degalų.

Tuo tarpu turbopropeleriniai lėktuvai, tokie kaip Dash8 ar ATR 72 turi palyginti mažus variklių, kurių tiekiamo oro tiesiog nepakaktų ledui ištirpdyti – toks procesas būtų per ilgas ir labai neefektyvus. Šiek tiek oro iš variklių galima pasiskolinti, todėl jis panaudojamas guminėms sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailoms pripūsti. Taip, supratote teisingai – tos juodos atbrailos yra pripučiamos.

Tos juodos atbrailos – tai pripučiamos guminės kameros, leidžiančios sulaužyti ir numesti ledo sankaupas. (Anna Zvereva, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Kuomet įgula pastebi, kad lėktuvo išorėje ima susidaryti ledo sankaupos, pilotas turi palaukti, kol ant sparnų susidarys storesnis ledo sluoksnis. Tuomet aktyvuojama ledo šalinimo sistema, kuri pasiskolina šiek tiek oro iš variklių ir jį nukreipia į tas pripučiamas kameras priekinėse sparnų ir uodegos stabilizatorių briaunose. Šios guminės talpos šiek tiek išsipučia, sulaužydamos ledo dangą ir priversdamos ją nukristi. Tuomet ledo šalinimo sistema išjungiama ir tos guminės kameros susigrąžina įprastą formą.

Tikriausiai jums kyla klausimas, kodėl pilotai prieš aktyvuodami ledo šalinimo sistemą palaukia, kol susidarys storesnis ledo sluoksnis. Reikalas tame, kad tos guminės kameros yra pakankamai stiprios ledui sulaužyti, tačiau plonesnis ledo sluoksnis gali nesulūžti – jis tiesiog bus pastumtas toliau nuo sparno. Čia jis gali sustorėti ir imti kelti problemas, tačiau ledo šalinimo kameros jo gali ir nebepasiekti – dėl panašių priežasčių jau yra įvykę avarijų.

Tokį patį ledo sankaupų šalinimo metodą naudoja ir ATR 72. (Arjun Sarup, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Taigi, dabar žinosite, kad tos juodos turbopropelerinių lėktuvų dalys yra pripučiamos sekcijos, skirtos ledo sluoksniui sulaužyti. Tačiau jums taip pat gali būti įdomu žinoti, kad ledas gali padengti ir pačius propelerius, todėl jie yra šildomi elektra. Kitą kartą lipdami į kokį Dash8 ar ATR 72 lėktuvą atkreipkite dėmesį į fiuzeliažą prie pat propelerių. Pastebėsite, kad toje vietoje lėktuvo korpusas yra sustiprintas papildomomis plokštėmis – jos apsaugo orlaivį nuo propelerių mėtomų ledo gabalų.



Taip pat skaitykite:

Kam reikalingi tie maži gumbeliai ant Boeing 737 ir kitų lėktuvų sparnų?

Kam skirtas burbulą primenantis daiktas po Pilatus PC-12 sparnu?

Anksčiau ne vienas didelis keleivinis lėktuvas turėjo parašiutą, bet ne tokį, apie kurį pagalvojote;

Kodėl naujasis Boeing 777X turės užlenkiamus sparnų galus;

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kodėl sparnų galai dažnai yra riesti į viršų?

Kam skirti ant sparnų galų matomi strypeliai?

Kokią funkciją atlieka ant sparnų matomos geltonos kilpos?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.