Mazda yra vienas iš tų retų automobilių gamintojų, kuris nebijo būti kitoks. Tačiau net ir šios markės istorijoje muilo burbulą primenantis EX-500 atrodo kaip labai keistas automobilis.
1970-ųjų Tokijo automobilių paroda. Toyota stende – Celica, Nissan demonstruoja 126X superautomobilio koncepciją, Honda džiaugiasi mažyliu Z. Mazda čia irgi dalyvauja labai rimtai – rotorinį variklį turintis superautomobilis RX-500 čia sulaukia labai daug dėmesio. Įdomus, agresyvaus dizaino RX-500, atrodo, į Tokiją atvyko dominuoti ir tuo pačiu nustelbti tame pačiame stende pristatomą mažylį EX-005.
Mazda EX-005 – tai koncepcinis burbulinis automobilis. Vos 2,33 metrų ilgio mašina neprimena jokio kito tuo metu gatvėse esančio automobilio (na, nebent karo laikų prancūzišką L’Œuf électrique, bet ir jis buvo paprastesnis). Ir tas permatomas kėbulas net nebuvo vienintelė keista EX-005 savybė.
Priešingai nei daug kitų tokio dydžio automobilių, EX-005 turėjo visus keturis ratus, tačiau jie buvo išdėstyti per tris ašis. Priekyje buvo vienas ratas, viduryje – du, dar vienas ratas prilaikė automobilio galą. Ta rombo formos važiuoklės konfigūracija buvo paslėpta po žemu plastikiniu kėbulu – iš šono atrodė, kad EX-005 sklando ore. Keistenybės tęsėsi ir viduje – čia žurnalistai pasigedo vairaračio, bet rado vairalazdę.
Kad ir kaip būtų keista, Mazda EX-005 salone kažkaip tilpo keturi žmonės. Tiesa, gale sėdintys keleiviai pasaulį stebėjo per galinį automobilio stiklą, o EX-005 sėdynės apskritai buvo labai kuklios. Savaime suprantama, Mazda EX-005 neturėjo bagažo skyriaus. Neturėjo ir durelių, šoninių veidrodėlių, tikrų žibintų, radijo, kilimėlių ar kitų net pigiausiame automobilyje visada matomų daiktų.
Vos 1,59 metrų aukščio ir 14,5 metrų pločio EX-005 atrodė visiškai permatomas, bet vis tiek važiavo savo eiga. Tai kur buvo jo variklis?
Tarp vidurinių ratų pačiame EX-005 centre buvo mažas rotorinis variklis ir keli akumuliatoriai. Toks variklis buvo pasirinktas ne tik dėl to, kad Mazda tuo metu aktyviai vystė šią technologiją. Rotoriniai varikliai pasižymi tyliu, sklandžiu darbu, todėl jis mažam automobiliui nesuteikė per daug vibracijų. Tiesa, tas vieno rotoriaus varikliukas ratų nesuko – jis veikė kaip akumuliatorius įkraunantis generatorius. Kaip jau supratote, Mazda EX-005 buvo tikrų tikriausias hibridinis automobilis! Ir vienas iš nedaugelio, kuris buvo varomas ne priekiniais ar galiniais, o viduriniais ratais. Šis mažylis savo laiku buvo labai inovatyvus – juk kalbame apie 1970-uosius!
Mazda nesiryžo paleisti EX-005 į serijinę gamybą. Iš tikrųjų, iš pradžių apie tai lyg ir buvo kalbama, bet Mazda nusprendė, kad šis automobilis yra nepraktiškas, nesaugus ir tiesiog per daug keistas šiam pasauliui. Tiesa, Mazda nesiryžo gaminti ir renginio žvaigždės RX-500, todėl 1970-ųjų Tokijo automobilių paroda buvo nepildomų pažadų šventė. Mazda ir toliau kūrė įdomius labai mažus automobilius – po gero dešimtmečio pademonstravo automobilį-lagaminą.