Visos su automobiliais susijusios pramonės šakos savo marketingo kampanijose stengiasi išlaikyti atstumą nuo svaigalų. Todėl keista, kad vienas žinomiausių visų laikų kompanijų talismanų Michelin Žmogus kadaise kvietė išgerti. Tiesą sakant, net ir jo vardas buvo sukurtas pagal tą kvietimą.

Prancūzų padangų gamintojas Michelin buvo įkurtas 1889 m. Istorija byloja, kad broliai Édouardas ir André Michelinai turėjo žemės ūkio padargų verslą. Kartą į jų dirbtuves užsuko dviratininkas su pradurta padanga ir broliai pabandė ją sutaisyti. Standartizuotų, lengvai keičiamų padangų tada nebuvo, todėl teko lopyti pradurtą. Broliams nepavyko suremontuoti sužeisto dviračio, bet tai jiems pametėjo idėją įkurti naują lengvai keičiamų padangų gamintoją. Visa kita – ilga ir iki šiol tebesitęsianti istorija.

André Michelinas prie padangų krūvos 1904 metais. (La Vie au Grand Air, Wikimedia)

1894 metais, kai Michelin dar buvo labai jaunas, bet augantis padangų gamintojas, broliai Édouardas ir André dalyvavo parodoje Lione. Ten Édouardas matė padangų krūvą ir broliui užsiminė, kad ji jam atrodo panaši į žmogų. Galbūt jums tai atrodo keista, bet ir jūs esate tai patyrę, kai debesyse, medienos raštuose ar lubų tinke įžiūrėjote žmogaus veidą ar kitą formą. Šis reiškinys, beje, yra vadinamas pereidolija – atsitiktinėse formose ir raštuose žmogaus smegenys sugeba įžvelgti ką nors pažįstamo. Édouardas padangų krūvoje įžvelgė žmogaus formas.

Ir ta mintis Michelin brolių, matyt, nepaliko. 1898 metais jie kreipėsi į menininką Mariusą Rossilloną, žinomą O’Galop slapyvardžiu, kad šis padangų gamintojui nupieštų reklamą. Rossillonas iš stalčiaus išsitraukė vienai Miuncheno alaus gamyklai pieštą, bet jai neįtikusį paveikslėlį, kuriame didelė žmogiška figūra kelia alaus taurę ir sako – „Nunc est bibendum“. Tai – citata iš Horacijaus „Odžių“, reiškianti „Dabar laikas išgerti“. Turint omenyje, kad tas piešinys buvo sukurtas aludariams, toks reklaminis šūkis atrodo logiškas. Tačiau jis patiko ir André Michelinui, kuris užsakė atvaizdą, prašydamas pakeisti centrinę figūrą iš padangų sukurtu žmogumi.

1898 metais atspausdintame plakate Michelin talismanas kviečia išgerti – „Nunc est bibendum“. Šalia pavaizduoti konkurentai, kurie, matyt, šukių kokteilio nepakeltų. (O’Galop, Wikimedia)

Taip gimė Michelin Žmogus. Jis vaizduotas apkūnus, su akiniais su grandinėle ir keliantis taurę stiklo šukių su minėtu tostu „Nunc est bibendum“. Tai turėjo pabrėžti, kad Michelin padangos yra labai tvirtos ir nebijo daiktų, kurie įprastas padangas sugadintų. Šalia tvarkingo Michelin Žmogaus kartais vaizduoti gumbais ir pūslėmis padengti konkurentų personažai.

Taigi, nors juokais sakome, kad Michelin Žmogus kvietė išgerti, tai neturėjo nieko bendro su alkoholiu ir vairavimu išgėrus. Kita vertus, šis personažas taip gavo savo oficialų vardą – jis vadinamas Bibendumu. Reikia pasakyti, kad nors jo gėrimas buvo simbolinis, reklamose Michelin Žmogus dažnai rūkė cigarą.

Michelin reklama laikraštyje 1920 metais. Sunku įžiūrėti, bet Bibendumo lūpose – cigaras (Internet Archive Book Images, Wikimedia)

Bibendumas su taure vaizduotas bent 15 metų, tačiau vėliau patekdavo vis į kitokias scenas. Dažnai stebėdavo eismą, pabrėždamas, kaip gerai veikia Michelin padangos. Tikriausiai dėl to, kad žodžiai „Nunc est bibendum“ su laiku dingo iš Michelin plakatų, žmonės pamiršo ir Bibendumo vardą, bet jis buvo (ir, nors ir retai, tebėra) naudojamas įvairiose kampanijose.

Michelin Žmogus originaliai buvo sudarytas iš dviračių padangų. Toks įvaizdis tiko ir dėl to, kad ankstyvųjų automobilių padangos irgi buvo labai siauros. Su laiku tai pasikeitė, o štai šviesi Bibendumo spalva išliko – dabar Michelin žmogus yra baltas. Kadaise dauguma padangų buvo baltos, nes tai yra natūrali gumos spalva. Vėliau į gumos mišinį įtraukta anglis, kuri pagerino padangų ilgaamžiškumą ir tvirtumą, todėl dabar šviesias padangas nešioja tik įvairūs šakiniai krautuvai. Šis pokytis 1912 metais buvo pažymėtas ir Michelin reklamose – Bibendumas staiga tapo juodas. Tiesa, anų laikų spaustuvės pasižymėjo gana žema raiška, todėl juodas personažas atrodė prastai, buvo sunku įžiūrėti, kad jis sudarytas iš padangų, ir Michelin netrukus Bibendumui sugrąžino baltą spalvą.

Michelin žmogus Vokietijoje 1931 metais. (Bundesarchiv, Bild 102-12026, Wikimedia (CC BY-SA 3.0 de)

Michelin Žmogus dažnai minimas marketingo vadovėliuose. Ne dėl to, kad būtų kažkoks ypatingai genialus kūrinys, o dėl jo ilgaamžiškumo – pasaulyje nėra daug vizualinių reklamos atvaizdų ar personažų, kurie būtų nepertraukiamai naudojami nuo 19 amžiaus pabaigos. Be to, Bibendumas išlieka lengvai atpažįstamu daugeliui, nors dabar jis net nebėra panašus į padangų krūvą. Ir jis vis dar matomas mojuojantis nuo centrinės Michelin būstinės Klermone-Ferone.

Šiais laikais padangų gamintojai išgerti jau seniai nebekviečia. (Joe Ross, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Bibendumas tapo savotiška kultūros ikona – jis yra pavaizduotas daugybėje filmų ir net keliose dainose. Bibendumas, savaime aišku, matytas ir Michelin restoranų bei turistiniuose giduose. Tiesa, priešingai nei daug kas mano, komiksų ir filmų personažų Vaiduoklių Medžiotojų gaudytas milžiniškas zefyrų monstras, atrodo, nebuvo įkvėptas Bibendumo atvaizdo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia