JAV turi galingą atominių superlėktuvnešių flotilę. Tačiau nė vienas iš dabar plaukiojančių laivų nėra toks ilgas, koks buvo USS Enterprise. Tiesą sakant, USS Enterprise iki šiol yra ilgiausias kada nors pastatytas karinis laivas pasaulyje.
Ilgiausias laivas istorijoje buvo tankeris Seawise Giant – atominis lėktuvnešis USS Enterprise toli gražu nebuvo toks ilgas. Tuo tarpu Ramform Titan greičiausiai yra plačiausias vieno korpuso laivas pasaulyje.
Lėktuvnešiai yra labai svarbūs kariniai laivai, savo šaliai suteikiantys didžiulę karinę galią. Tai – didelės karinės bazės ant vandens, patruliuojančios pasaulio vandenynuose ir suteikiančios galimybę atsakyti į grėsmes labai greitai, kad ir iš kur jos kiltų.
Lėktuvai nuo laivų ėmė kilti dar pačioje aviacijos istorijos pradžioje. 1903 metais pirmam skrydžiui pakilo brolių Wrighteų lėktuvas, o jau 1910 metais pilotas Eugeneas Burtonas Ely pakilo nuo laivo. Dar pačioje Pirmojo pasaulinio karo pradžioje, 1914 metais, japonų laivas Wakamiya jau leido lėktuvus į oro reidus. Antrajame pasauliniame kare lėktuvnešiai buvo įtvirtinti, kaip labai svarbi globalių karinių operacijų dalis. Tokiais jie ir liko. Tačiau netrukus po Antrojo pasaulinio karo buvo suvokta, kad lėktuvnešiai yra veiksmingiausi tada, kai jiems nereikia dažnai ieškoti uosto degalų papildymui.
Branduoliniai reaktoriai suteikia laivams galimybę ilgiau veikti nepriklausomai. Tai ypač svarbu karo metu, bet ir taikos laikotarpiu patruliuojant pasaulio vandenynuose geriau neieškoti degalinių. Yra manančių, kad ir krovininiai laivai galėtų būti atominiai. Kai šeštajame dešimtmetyje JAV nusprendė statyti superlėktuvnešių flotilę, atominė jėgainė tapo logišku pasirinkimu.
USS Enterprise – pirmasis atominis lėktuvnešis
JAV siekė išlikti galingiausia karine jėga pasaulyje. Tiek dėl miglotos sovietų strategijos, tiek dėl Antrojo pasaulinio karo pamokų buvo akivaizdu, kad globalus veikimas yra būtina supervalstybės egzistavimo sąlyga. Taigi, 20 amžiaus viduryje JAV planavo superlėktuvnešių flotilę.
Buvo suprojektuotas naujos kartos lėktuvnešis. Toks, kokio dar niekada nėra buvę ir kokio nebuvo po to. Enterprise klasės laivai turėjo būti labai dideli, labai greiti ir labai galingi. Jiems numatytas aptakus kreiserio tipo korpusas, net aštuoni atskiri reaktoriai, keturi vairai, keturi sraigtai – šie duomenys ir šiuolaikiniams atominiams superlėktuvnešiams yra svetimi. Buvo suplanuota, kad Enterprise klasę sudarys šeši tokie lėktuvnešiai.
Pirmojo šios klasės laivo, kuris ir buvo pakrikštytas USS Enterprise vardu, statybos pradėtos 1958 metais. 1960 metais jis nuleistas į vandenį, 1961-aisiais priimtas į tarnybą. Aišku, pirmiausia vykdyti intensyvūs bandymai, įgulos mokymai. 1962 metais USS Enterprise buvo pasiruošęs tarnybai.
USS Enterprise tapo pirmuoju atominių lėktuvnešiu pasaulyje. Skaičiuojama, kad laivo jėgainės galia siekė 210 MW. Dar svarbiau tai, kad USS Enterprise be degalų papildymo teoriškai turėjo galimybę dirbti 20-25 metus (apie tai – šiek tiek vėliau). Kadangi šis lėktuvnešis turi net aštuonis reaktorius, smulkūs gedimai ar planiniai priežiūros darbai galėjo būti atliekami nestabdant jo darbo. Bet apie darbą vėliau – pirmiau pažiūrėkime į skaičius.
USS Enterprise – ilgiausias karinis laivas istorijoje
Aišku, viena įspūdingiausių išorinių USS Enterprise savybių yra šio laivo dydis. Originaliai jo ilgis siekė 332 metrus, tačiau jis tarnavo ilgai ir turėjo būti pritaikytas įvairiems orlaivių tipams, todėl galiausiai išaugo iki 342 metrų. Iki dabar nėra buvę ilgesnių lėktuvnešių.
USS Enterprise buvo talpus laivas. Maksimali lėktuvnešio įgula galėjo siekti 5828 karius. Ir nors įprastai orlaivių skaičius USS Enterprise deniuose svyruodavo apie 60, pagal technines specifikacijas šiame laive galėjo tilpti net 90 įvairių lėktuvų ir sraigtasparnių. Lėktuvams pakilti padėjo keturios garo katapultos.
Ne ką mažiau įspūdinga ir USS Enterprise jėgainė. 8 Westinghouse A2W branduoliniai reaktoriai, 4 garo turbinos, 4 sraigtai ir 210 MW galia. Skaičiuota, kad USS Enterprise gali pasiekti net 62,2 km/val. greitį, bet tikrasis maksimalus greitis galėjo būti dar didesnis. 1962 metais bandymų metu USS Enterprise tiesiog pabėgo nuo eskadrinio minininko USS Laffey, kurio maksimalus greitis turėjo būti apie 63 km/val. (aišku, laivų greitis matuojamas mazgais).
Beje, aukščiau parašyta, kad USS Enterprise galėjo tarp degalų papildymų tarnauti net 20-25 metus. Tai tiesa, bet tam laivas turėjo būti paruoštas ir būtų turėjęs efektyviai naudoti savo 8 reaktorius. Realybėje Enterprise kas kelis metus grįždavo, kad būtų sutaisytas, atnaujintas ir papildytas.
Kodėl dabartiniai lėktuvnešiai nėra tokie ilgi?
Ilgas lėktuvnešis turi daugiau erdvės lėktuvų pakilimui. Bet kartu tai – papildomas svoris ir papildomas galvos skausmas. Iš pradžių planuota, kad Enterprise klasę sudarys 6 lėktuvnešiai, bet šis laivas pasirodė esąs labai brangus, todėl liko vienintelis. Nimitz klasė, oficialiai pradėjusi tarnybą 1975 metais, yra sudaryta iš 332,8 metrų ilgio lėktuvnešių, o ir ją keičiantys Gerald R. Ford klasės lėktuvnešiai yra panašaus ilgio. Tiek Nimitz, tiek Gerald R. Ford yra gerokai didesni, bet trumpesni nei USS Enterprise.
Tiesiog su laiku ištobulinta lėktuvų veikimo ant lėktuvnešių technika. Geros, patikimos katapultos, galingi lėktuvai, ištobulintos procedūros – ilgesnių lėktuvnešių nereikia. Ir, galbūt, nebereikės – jau yra naikintuvų, kurie kyla ir tupia vertikaliai.
Ilga USS Enterprise karjera
USS Enterprise tarnavo iki 2012 metų – 50 metų kariniam laivui yra neblogas rodiklis. Jis daug kartų buvo atnaujintas, reguliariai gavo naujo kuro, tačiau buvo patikimas.
Jau pačioje savo karjeros pradžioje USS Enterprise buvo mestas į ugnį – sudalyvavo Kubos blokadoje, kol buvo išspręsta 1962-ųjų Kubos raketų krizė. Vėliau šis lėktuvnešis aktyviai veikė Azijos regione, dalyvavo Vietnamo kare ir, daug vėliau, Irako kare. Ir, aišku, daugybėje kitų operacijų
USS Enterprise niekada nebuvo atakuotas, bet tragiškų žūčių šiame laive būta. 1969 metais sprogo viena perkaitusi priparkuoto F-4 Phantom raketa. Ant lėktuvnešio denio kilo pavojingas gaisras, sproginėjo amunicija. Žuvo 27 žmonės, dar 314 buvo sužeisti. Gaisras sunaikino 15 orlaivių ir apgadino USS Enterprise denį, bet laivas buvo greitai suremontuotas.
1998 metais tūpdamas Northrop Grumman EA-6B Prowler kliudė ant denio stovėjusio ką tik nusileidusio Lockheed S-3 Viking sparną. Visi 4 Prowler įgulos nariai žuvo, bet abu Viking įgulos nariai sėkmingai katapultavosi.
USS Enterprise tarnavo taip ilgai, kad matė, kaip naikintuvai-bombonešiai McDonnell Douglas F-4 Phantom II su lauku buvo pakeisti Grumman F-14 Tomcat naikintuvais. Ant šio lėktuvnešio deniu taip pat naudojosi tokie orlaiviai kaip Douglas A-4 Skyhawk, LTV A-7 Corsair II, McDonnell Douglas F/A-18 Hornet ir daugybė kitų.
2012 metais aktyvi USS Enterprise tarnyba baigėsi. Kuras iš paskutinio reaktoriaus pašalintas 2016 metais, netrukus lėktuvnešis išbrauktas iš JAV laivyno sąrašų, pradėtas laivo pjaustymas į metalo laužą. Deja, USS Enterprise muziejumi netapo. Bet dalis jo vis dar gyvena – 2019 metais USS Enterprise inkarai perduoti Nimitz klasės lėktuvnešiui USS George Washington.