Mazda yra pakankamai garsus nors ir visai nedidelis automobilių gamintojas. Mazda didžiausių automobilių gamintojų sąraše užima tik 15-ą vietą, tačiau garsėja savo įsimintinais kūriniais. Tarp jų – populiariausias visų laikų sportinis kabrioletas MX-5, rotorinį variklį turintis RX-7, kei klasės superautomobilis Autozam AZ-1 ir daugybė kitų modelių. Mazda visada iriasi prieš srovę ir dabar užsimojo net išgelbėti benzininį variklį – sukūrė efektyviausią visų laikų benzinu varomą Skyactiv-3, kuris bus toks pat švarus kaip kai kurie elektromobiliai. Visgi, šįkart ne apie tai. Ar esate matę, kaip atrodo pirmasis Mazda automobilis?

Mazda yra labai garsi markė, tačiau jos istorija nėra žinoma daugeliui žmonių. Pavyzdžiui, ar žinojote, kad kompanijos pradžioje ji buvo vadinama Toyo Cork Kogyo? Kaip tikriausiai supratote, 1920 metais įkurta kompanija gamino įvairius gaminius iš kamštinės medžiagos. Vėliau pavadinimas pasikeitė į tiesiog Toyo Kogyo, tačiau nepaisant visų kompanijos įkūrėjo Jujiro Matsudos pastangų, trečiojo dešimtmečio pabaigoje ją teko gelbėti nuo bankroto.

Tuo metu Toyo Kogyo jau koncentravosi į mechanizmų gamybą. Pramoninė technika tuomet buvo labai geras verslas, tačiau jam trūko lankstumo. Pats Matsuda buvo labai geras, patyręs verslininkas, todėl jis pastebėjo nišą – rinkoje trūko pigių, labai mažų krovininių mašinų. Turėdamas neblogas metalo apdirbimo galimybes Matsuda nurodė sukurti tai, kas dabar yra laikoma pirmuoju Mazda automobiliu – Mazdago.

Mazdago buvo pirmoji kompanijos sukurta transporto priemonė.
(Taisyo, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1931 metais Toyo Kogyo rinkai pristatė savo pirmąją transporto priemonę – autorikšą Mazdago. Tai buvo panašu į motociklą su atviru krovinių skyriumi gale. Teigiama, kad tai buvo pirmoji pasaulio rikša, nors tuomet Mazdago buvo tiesiog triratis sunkvežimis. Toyo Kogyo savo pirmosios mašinos pardavimą patikėjo Mitsubishi kompanijai.

Pirmieji Mazdago buvo varomi 482 kubinių centimetrų varikliu, per trijų pavarų mechaninę transmisiją sukančiu galinius ratus. Variklis išvystė vos daugiau nei 9 ag, Mazdago galėjo pavežti 200 kg sveriantį krovinį. Kaip galite įsivaizduoti, vietos buvo tik vairuotojui – keleivių Mazdago paimti negalėjo. Visgi, prekeiviai ir ūkininkai rodė susidomėjimą, todėl Mazdago buvo nuolat tobulinamas. Greitai pasirodė kabina, variklis po truputį augo, o rėmas – stiprėjo. Jau 1938 metais Mazdago turėjo 669 kubinių centimetrų variklį, keturių pavarų dėžę ir galėjo vežti 500 kg svorio krovinį.

Su laiku Mazdago augo ir tobulėjo, galėjo pavežti vis didesnį svorį. (Mytho88, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Per karą gamyba sustojo – Toyo Kogyo turėjo gaminti ginklus. Tačiau karui pasibaigus triračių Mazdago sunkvežimių gamyba buvo atnaujinta – dabar mažų triračių sunkvežimių reikėjo kaip niekada anksčiau. Pasirodė vis naujesnės versijos, su geresnėmis kabinomis, didesniais varikliais ir didesniu maksimaliu vežamu svorio. Pastarasis rodiklis viršūnę pasiekė 1954 metais, kuomet Mazdago galėjo pavežti jau 750 kg.

Gamyba galiausiai buvo nutraukta 1960 metais, kuomet finansinė įmonės padėtis buvo pakankamai gera pradėti gaminti geresnes, aukštesnių technologijų reikalaujančias mašinas. Dar 1958 metais pasirodė lengvasis sunkvežimis Romper, o jau kitais metais prie jo prisidėjo D1100/D1500 sunkvežimiai. Mazdago pamaina buvo gražesnius, aptakesnius kėbulus turintys triračiai pikapai – kei klasės K360  ir vos didesnis T600. Tačiau jei jums įdomu, kas buvo tikras įprastas pirmasis Mazda automobilis, tikriausiai atsakymas būtų R360, pasirodęs 1960 metais.

1960-aisiais Mazdago pakeitė aptakesnis K360, atitinkantis kei klasės reikalavimus. (TTTNIS, Wikimedia)

Jei manote, kad Mazdago autorikša ir K360 nėra verti pirmojo Mazda automobilio vardo, nes turi tik tris ratus, tikriausiai pirmuoju automobiliu laikysite R360 kei klasės sedaną. Tai buvo dviejų durelių automobilis su gale sumontuotu oru aušinamu V2 356 kubinių centimetrų varikliu, kuris išvystė 16 ag (12 kW) ir 22 Nm sukimo momentą. R360 svėrė vos 380 kg ir galėjo įsibėgėti iki 84 km/h. Automobilis buvo parduodamas su dviejų greičių automatine arba keturių pavarų mechanine transmisija. Važiuoklė naudojo gumines spyruokles, tačiau teigiama, kad automobilis mieste buvo visai patogus. R360 padėjo Mazda kompanijai įsitvirtinti kei, o vėliau ir kitų automobilių rinkoje. Mazda R360 gamyba buvo nutraukta dar 1966 metais, tačiau kompanijos istorija tęsiasi iki šiol.

Jei nenorite Mazdago autorikšos laikyti automobiliu, tuomet Mazda R360 buvo pirmasis tikras kompanijos automobilis. (Jeremy, Wikimedia(CC BY 2.0)

Beje, tikriausiai pastebėjote, kad nepaminėjome, kada Toyo Kogyo kompanija tapo Mazda. Tai įvyko gerokai vėliau – tik 1984 metais. Vardas Mazda buvo pasirinktas žvelgiant į įmonės įkūrėjo Matsudos pavardę ir Ahūra Mazda – senovės iranėnų aukščiausiąją dievybę. Teigiama, kad senovės dievo vardas turėjo pagerinti triračių automobilių įvaizdį.

Mazda R360 dviejų cilindrų oru aušinamas variklis buvo sumontuotas gale. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Taigi, kuris iš šių automobilių jums atrodo yra verčiausias pirmojo Mazda automobilio vardo? Mazdago pasirodė gerokai anksčiau, bet R360 buvo tikras automobilis. Bet kuriuo atveju, Mazda dabar žiūri į ateitį, o mes tikimės, kad artimiausiu metu pateiks dar ne vieną įsimintiną automobilį.

Taip pat skaitykite:

Pirmasis Subaru buvo (ne)gražus;

Škodos vardo nenešiojęs pirmasis markės automobilis;

Pirmasis Honda pikapas.

Mažylis Reliant TW9

Goliath GD 750 – pokario Vokietijos verslininkų džiaugsmas;

Scammell Scarab – neįprastas triratis vilkikas;

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia