Škoda Auto – tai automobiliai, kuriais galima važiuoti ir į miestą, ir į sodą. Bent jau taip sako šios markės mėgėjai. Čekų automobilių gamintojas šiais laikais gamina Volkswagen grupės automobilius, kurie yra patikimi ir labai praktiški. Tačiau kur viskas prasidėjo? Šis straipsnis yra apie patį pirmąjį Škoda Auto automobilį.
Tai – naujos straipsnių serijos dalis, kurioje aprašysime pirmuosius įvairių markių automobilius. Jau rašėme apie pirmąjį mažą Honda pikapą T360, todėl dabar iš Japonijos šokame į centrinę Europą. Tai kur prasideda Škoda Auto istorija?
Škoda automobilių ištakos
Iš tikrųjų, Škoda Auto vardas nėra girdimas kompanijos istorijos pradžioje. Viskas prasidėjo dar 1895 metų gruodžio 18 dieną, kuomet buvo įkurta Laurin & Klement kompanija. Ji jau 1896 metais pradėjo gaminti įvairius dviračius ir velomobilius. Václav Laurin, vienas iš kompanijos įkūrėjų, jau buvo garsus dviračių gamintojas, tačiau pirmąjį žingsnį žengė knygininkas Václav Klement. Pastarajam idėja kilo tuomet, kai jam nepavyko gauti dalių savo dviračiui sutaisyti.
1898 metais kompanija įsigijo Werner mopedą su priekiniu varomu ratu. Ši transporto priemonė buvo tokia pavojinga, kad Laurin’as išsimušė dantį. Verslininkai nusprendė sukurti saugesnę transporto priemonę, panaudodami tą patį variklį. Taip 1899 metais gimė Slavia motociklas. Jau kitais metais Laurin & Klement kompanijoje dirbo 32 žmonės, motociklai buvo eksportuojami į Angliją. Gabūs verslininkai netruko pradėti gaminti ir automobilius – pirmasis, vadinamas Voiturette A, pasirodė 1905 metais – tada kompanijoje jau dirbo 320 žmonių. Laurin & Klement tapo antruoju čekų automobilių gamintoju po Tatra.
Pasibaigus pirmajam pasauliniam karui Laurin & Klement pradėjo nebesisekti. Smuko pardavimai, o galutinį smūgį sudavė gaisras. Taip 1925 metais Laurin & Klement pateko į Akciová společnost, dříve Škodovy závody rankas. Pastaroji kompanija, geriau žinoma kaip Škoda Works, gamino ginklus ir sunkiąją techniką, bet norėjo išsiplėsti ir į civilinių transporto priemonių sektorių. Taip Laurin & Klement galiausiai tapo Škoda Auto. Iki šiol pirmuoju markės automobiliu laikomas Voiturette A, kuris Škoda vardo net nenešiojo.
Beje, Škoda kompanijos vardas kilo nuo jos įkūrėjo pavardės – Emil Rittervon Škoda, kuris mirė dar 1900 metais. Iš esmės Škoda kompanija yra senesnė nei Laurin & Klement – buvo įkurta dar 1859 metais. Tačiau įsilieti į automobilių pramonę ji neskubėjo, nes ginklų gamyba sekėsi neblogai. Prasidėjus komunistinei erai, Škoda Auto ir Škoda Works buvo atskirtos. Dabar Škoda Auto priklauso Volkswagen ir gamina automobilius, o Škoda Works pavirto Škoda Transportation, priklauso Central Europe Industries, gamina traukinius ir troleibusus. Bet grįžkime prie pirmojo Škoda Auto automobilio – Laurin & Klement Voiturette A.
Laurin & Klement A
Voiturette A, dar žinomas kaip Type A, buvo gana primityvus automobilis, nors ir pasižymėjo aukšta surinkimo kokybe. Tačiau to ir reikėjo tikėtis 1905 metais, kuomet Voiturette A išriedėjo į gatves. Tai buvo dvivietis atviras automobilis su tiems laikams įprastu krėslu ir mediniais špykiniais ratais. Įprastai šie automobiliai buvo dažomi raudonai.
Kaip ir galite įsivaizduoti, Laurin & Klement A neturėjo starterio – jis buvo užvedamas rankena priekyje. Žibintai taip pat turėjo būti uždegami ugnimi, o pats automobilis buvo labai mažas, jame nebuvo daug vietos. Aišku, turint omenyje jo dinamines savybes, sunkaus krovinio į jį ir taip nesinorėtų dėti.
Laurin & Klement A priekyje turėjo 1005 kubinių centimetrų variklį. Jis per mechaninę transmisiją suko galinius ratus. Mažas variklis išvystė vos 7 ag (5 kW), to pakako 40 km/h greičiui pasiekti. Aišku, maksimalus greitis įprastomis aplinkybėmis buvo sunkiai įkandamas dėl prastų to meto kelių. Štai kaip atrodė pirmasis Škoda automobilis.
Kaip matote, ir važiuoklėje nebuvo nieko, kas būtų pralenkę laiką. Iš esmės, tai buvo labai paprastas automobilis ir tiems laikams, todėl jau kitais metais pasirodė Laurin & Klement B, C ir E. B turėjo 1,4 litrų variklį, išvystantį 9 ag (7 kW) ir leidžiantį pasiekti 45 km/h greitį, C – 2042 kubinių centimetrų variklių, leidžiantį pasiekti net 50 km/h, o E – 4526 kubinių centimetrų variklį, išvystantį 35 ag (26 kW) ir leidžiantį pasiekti 85 km/h greitį. Aišku, vos keliolika C ir E modelių buvo pagaminta, o štai B buvo populiaresnis – pagaminta 250 tokių automobilių.
Pirmasis Laurin & Klement automobilis pažymėtas Škoda vardu buvo Laurin & Klement – Škoda 350. 1925-1927 m. gamintas automobilis turėjo 3,5 litrų 50 ag (37 kW) variklį ir išvystė 100 km/h greitį. Visgi, gamybos apimtimis Laurin & Klement B nebuvo aplenktas – Škoda 350 pasiekė tik 50 automobilių tiražą.
Taigi, pirmasis Škoda automobilis net nebuvo vadinamas Škoda. Visgi, pirmoji Škoda pasirodė anksčiau nei kai kurių kitų garsių kompanijų automobiliai. Štai pirmasis Volkswagen į gatves išriedėjo tik 1938 metais, o dabar būtent Volkswagen grupei priklauso ir Škoda markė. Taip nutiko ne iš karto.
Ilgą laiką Škoda Auto priklausė valstybei ir buvo palaipsniui privatizuota tik 1991 metais. 2000-aisiais Škoda Auto jau visiškai priklausė Volkswagen grupei. Pagal pirminį planą, Škoda turėjo gaminti labai pigius automobilius iš senesnių Volkswagen dalių, tačiau dabar rinkoje Škoda ir Volkswagen automobilių nebeskiria toks jau didelis tarpas. Įdomu žinoti, kad Škoda automobilių istorija prasidėjo prieš 112 metų.