SSCV Sleipnir – vienas keisčiausių pasaulio laivų. Šis milžinas ne šiaip sau nešioja Sleipnir vardą – taip buvo vadinamas germanų dievo Odino aštuonkojis žirgas. Sleipnir yra didžiausias savaeigis plaukiojantis kranas pasaulyje.

Sleipnir ypač įspūdingai atrodo naktį. (kees torn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Sleipnir priklauso Nyderlanduose įsikūrusiai bendrovei Heerema Marine Contractors. Ši kompanija užsiima gręžinių statyba ir aptarnavimu, todėl turi net tris milžiniškus plaukiojančius kranus. Sleipnir, užsakytas 2015 metais, yra didžiausias ir pajėgiausias iš jų.

Sleipnir buvo sukurtas, kai šio laivo savininkai nusprendė, kad senesnis milžiniškas plaukiojantis kranas SSCV Thialf yra nepakankamai didelis. Sleipnir buvo užbaigtas ir pakrikštytas 2019 metais ir dabar yra pasiruošęs darbui praktiškai bet kuriame pasaulio krašte.

Sleipnir su nuleistais kranais. (DmitTrix, Wikimedia)

Sleipnir yra iš dalies pasineriantis plaukiojantis kranas. Šio 220 metrų ilgio laivo pagrindas – aštuonios kolonos, po vandeniu sujungtos dviem pontonai (po vieną kiekvienai pusei). Tokia konstrukcija padeda išlaikyti stabilumą sunkių objektų (įprastai – gręžimo platformų dalių) kėlimo metu, tačiau tuo pačiu padeda kovoti su bangomis keliaujant į naują darbo vietą.

Sleipnir širdis – 12  MAN 8L51/60DF variklių. Tai – dideli aštuonių cilindrų agregatai, galintys išvystyti po 8 MW galios. Įdomu tai, kad Sleipnir gali deginti mazutą, tačiau dažniau naudoja suskystintas gamtines dujas – tai yra ekologišnesni degalai, leidžiantys sumažinti azoto oksido emisijas. Sleipnir bakuose telpa 8000 kubinių metrų dujų.

Sleipnir yra 220 metrų ilgio, o vieno krano strėlės ilgis siekia 144 metrus. (kees torn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Sleipnir turi aštuonis sraigtus – keturis priekyje ir keturis gale. Jie gali būti sutraukiami, taip sumažinant hidrodinaminį pasipriešinimą – visi aštuoni sraigtai naudojami tik manevruojant. Bandymų metu Sleipnir pasiekė maksimalų 12,2 mazgų (22,6 km/val.) greitį, tačiau įprastai plaukioja ne greičiau nei 10 mazgų (19 km/val.) greičiu.

Žinoma, pati įdomiausia Sleipnir dalis yra kranai. Pagrindinė šio plaukiojančio krano keliamoji galia sukuriama dviem Kinijoje pagamintais Huisman kranais su 144 metrų ilgio strėlėmis. Šie kranai sukiojasi į šalis, todėl savo mechanizme turi didžiausius pasaulio guolius – vieno skersmuo siekia 30 metrų. Šie kranai yra tokie dideli, kad prie pagrindo jie yra priveržti 82 mm skersmens varžtais ir 40 kg sveriančiomis veržlėmis.

Sleipnir ir Londono Akies palyginimas. (Heerema Marine Contractors)

Vienas toks kranas gali pakelti 10 tūkstančių tonų, jei krovinys yra pakankamai arti laivo (27-48 metrų atstumu). Jei krovinys yra nutolęs 48-62 metrų atstumu, vienas Sleipnir kranas gali pakelti tik 7000 tonų. Ir taip toliau – kuo toliau yra krovinys, tuo kranui jį sunkiau pakelti. Abu pagrindiniai Sleipnir kranai gali būti naudojami ir drauge – kartu jie pakelia 20 tūkstančių tonų. Kitaip tariant, abu kartu šie kranai nepasiekia stipriausio pasaulio krano galimybių. Šis laivas turi ir vieną mažesnį kraną – jis kelia tik 70 tonų. Jei iškiltų poreikis, šią konfigūraciją gali keisti.

Sleipnir yra iš dalies pasineriantis laivas. Atvykęs į darbo vietą jis gali nusileisti žemiau – tai padeda užtikrinti stabilumą. Kartu tai leidžia pasikrauti ir labai sunkių krovinių, mat Sleipnir turi ir 12 tūkstančių kvadratinių metrų krovinių platformą. Įspūdinga, tiesa? Taip, bet BOKA Vanguard, pasineriantis itin sunkių krovinių laivas be jokių kranų, turi net 19 tūkstančių kvadratinių metrų krovinių platformą ir krovinys į ją net neprivalo idealiai tilpti. Sleipnir su savimi gali pasiimti net 20 tūkstančių tonų sveriantį krovinį.

Sleipnir laive gali dirbti iki 400 žmonių – jie gyvena tame baltame antstate su sraigtasparnių aikštele. (Adam Cli, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Sleipnir įgula gyvena dideliame baltame antstate laivo priekyje. Čia vienvietėse ir dvivietėse kajutėse telpa net 400 žmonių. Tiek gali prireikti vykdant gręžimo platformų statybas. Tiesa, vienu metu visa įgula valgyti negali, mat valgomajame čia telpa tik 200 žmonių.

SSCV Sleipnir yra ypatingas laivas. Tačiau tikėtina, kad ateityje didžiausio plaukiojančio krano titulas atiteks kam nors kitam, nes šiuo metu statomi vis didesni itin sunkių krovinių laivai ir vis didesnės gręžimo platformos.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia