Aviacijos eros pradžioje buvo daug nevykusių lėktuvų. Tuo metu tiesiog nebuvo kuo remtis ir inžinieriai savo jėgomis stengėsi sukurti ir plėtoti visiškai naują transporto rūšį. Tačiau Christmas Bullet iki šiol yra laikomas vienu blogiausių visų laikų lėktuvų. Prisisekite diržus – kilsime skrydžiui per istoriją apie apgavystę, apsimetinėjimą ir tikriausiai kvailiausias idėjas aviacijoje.

Williamas Whitney Christmasas, gimęs 1865 metais, buvo gydytojas, tačiau labai norėjo būti aviatoriumi. 20 amžiaus pradžioje jis visiems pasakodavo, kad yra stiprus lėktuvų inžinierius. Pasak jo, pirmasis jo prototipas sudužo 1908 metais. O tuomet jis, kaip pasakojo pats, pagamino antrąjį ir pavadino jį Red Bird. Vėliau šis lėktuvas buvo modifikuotas į Red Bird II ir Christmasas 1910 metais įkūrė Christmas Aeroplane kompaniją.

Nėra jokių įrodymų, kad tie lėktuvai kada nors egzistavo apskritai. Prisiminkite, kad tai buvo pati pati aviacijos aušra – pirmasis Brolių Wrightų skrydis, įvykęs 1903 metais, tuo metu buvo dar visai šviežias. Visi lėktuvai, ypač pažangios konstrukcijos, tuo metu sulaukdavo didžiulio žiniasklaidos dėmesio. Tuo tarpu apie Christmaso kūrinius niekas nebuvo girdėjęs. Greičiausiai jų niekada ir nebuvo.

1912 metais Christmas Aeroplane Company tapo Durham Christmas Aeroplane Sales & Exhibition Company, o 1918-aisiais – Cantilever Aero Company. Iš Vašingtono Christmasas persikėlė į Niujorko valstiją ir visiems labai detaliai pasakojo apie savo lėktuvų kompaniją. Kuri, beje, per visus savo gyvenimo metus nebuvo sukūrusi nei vieno lėktuvo. Tiksliau buvo, bet nei vienas iš jų nepaliko brėžinių stalo.

Christmasas ėmė į savo planus įtraukti ir kitus žmones. Prie jo kompanijos finansiškai prisidėjo broliai Henryis ir Alfredas McCarry. Tuomet Christmasas apsilankė Continental Aircraft Corporation (CAC) bei įtikino ją pagaminti porą jo dizaino prototipų. Christmasas buvo tikras keistuolis, tačiau jis kažkaip sugebėdavo įtikinti žmones savo beprotiškų planų tikrumu – CAC vadovai tikėjo, kad Christmaso lėktuvai bus naudojami Vokietijos imperatoriui Vilhelmui II pagrobti. CAC sutiko pagaminti prototipus ir iš dviejų variantų buvo pasirinktas vienvietis Christmas Bullet (vėliau šis lėktuvas vadintas Cantilever Aero Bullet).

Christmas Bullet – atkreipkite dėmesį, kad tarp biplano sparnų nėra jokių statramsčių. (Wikimedia)

Jau pakaks apgaulių? Ne, kodėl. Christmasas tada kažkaip įtikino JAV karines pajėgas jam paskolinti prototipinį Liberty 6 variklį. Labai brangus variklis jam buvo suteiktas su sąlyga, kad jis bus labai saugojamas – Kariuomenė leido naudoti Liberty 6 tik bandymams ant žemės. Bet jūs jau pakankamai gerai pažįstate Christmasą, kad žinotumėte, kas vyko toliau.

Christmas Bullet – tikriausiai blogiausias lėktuvas pasaulyje

1918 metais pasaulį išvydo jis – atviras vienvietis biplanas Christmas Bullet. Patyręs CAC inžinierius Vincentas Burnelli iš karto pastebėjo didelį lėktuvo trūkumą – jo sparnai neturėjo atramų. Tačiau Christmasas tikino, kad tai yra geras būdas sumažinti aerodinaminį pasipriešinimą Be to, Christmasas tikėjo, kad lėktuvui reikalingi labai lankstūs sparnai. Bullet buvo visiškai medinis lėktuvas su fanera dengtu fiuzeliažu. Vėlgi, Christmasas sakė, kad tai yra originali jo idėja, tačiau daug Pirmojo pasaulinio karo lėktuvų buvo pagaminti būtent taip.

Christmas Bullet su skolintu prototipiniu 6 cilindrų Liberty 6 varikliu. (Wikimedia)

Be to, Bullet sparnai ir uodega neturėjo įprastų judančių valdymo paviršių. Vietoje to, judinant vairalazdę lėktuvo sparniai tiesiog lankstėsi. Vėlgi, toks orlaivio valdymo būdas Burnelli kėlė abejonių. Galiausiai, prototipas buvo sukurtas iš prastų medžiagų, nes variklis buvo paskolintas su sąlyga, kad jis nebus bandomas ore.

Taigi, 1919-ųjų sausį Christmas Bullet su skolintu Liberty 6 varikliu pakilo pirmajam skrydžiui. Ir jis iš tikrųjų atsiplėšė nuo žemės. Tiesa, sparnai greitai atsiskyrė nuo fiuzeliažo, Bullet krito ir pilotas-bandytojas Cuthbertas Millsas žuvo. Prototipinis Liberty 6 variklis buvo prarastas, tačiau Christmasas atsisakė apie tai pranešti kariuomenei. Vietoje to, Christmasas visiems kalbėjo apie pergalę – reklamoje žurnale Flying jis teigė, kad Bullet pasiekė 317 km/val. greitį.

Antrasis Christmas Bullet prototipas. Šalia jo buvo rašoma, kad šis lankstus lėktuvas garantuotai gali pasiekti 321 km/val. greitį. (Wikimedia)

1919-ųjų kovo 8 dieną Madison Square Garden arenoje Niujorke buvo pristatytas antrasis Christmas Bullet prototipas, šįkart su 200 AG Hall-Scott L-6 varikliu. Christmasas teigė, kad tai – pirmasis lėktuvas pasaulyje neturintis statramsčių ir garantuotai galintis pasiekti 321 km/val. greitį. Žurnalistams jis teigė, kad tai – labai saugus lėktuvas, nors daug kas abejojo lanksčių sparnų idėja. Netrukus ir šis prototipas sudužo vos pakilęs pirmajam skrydžiui – šįkart žuvo pilotas leitenantas Allingtonas Joyceas Jolly.

Po antrosios mirtinos katastrofos Christmaso idėjos buvo apleistos – jį pamiršo ir JAV karinės pajėgos, ir verslo partneriai. Tačiau jis nenustojo ieškoti paramos. Jis stengėsi gauti privatų ir valstybinį finansavimą, visiems pasakodamas, kad turi daugiau nei šimtą patentų ir jo idėjos aviacijoje sukels revoliuciją. Niekas jo rimtai nevertino ir tuo metu jau buvo lengva įrodyti, kad jis sako netiesą.

Net ir išėjęs ir pensiją Christmasas kūrė neįmanomų lėktuvų dizainą, kol mirė 1960 metais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia