Jei esate filmų kūrėjo Stanleyio Kubricko talento gerbėjai, tikriausiai prisimenate futuristiškai atrodantį Durango 95 iš 1971-ųjų filmo „Prisukamas apelsinas“ („Clockwork Orange“). Šis sportinis automobilis nebuvo sukurtas specialiai Kubricko kūriniui – tai buvo tikras dizaino eksperimentas ir bandymas paskatinti naujas automobilių stiliaus kryptis.

Adams Probe 16 – nepaprastai retas futuristiškos išvaizdos automobilis. (Andrew Bone, Wikimedia(CC BY 2.0)

Jei filmui reikia ryškaus automobilio, kino kūrėjai turi rinktis ar jiems reikia visiškai unikalios, išskirtinės mašinos ar tiesiog įdomaus serijinės gamybos modelio. Betmobilis yra visiškai unikalus automobilis, sukurtas taip, kad stipriai skirtųsi nuo bet ko, ką galima pamatyti gatvėje. Tuo tarpu Eleanor iš „Dingti per 60 sekundžių“ yra tik specialiai filmui paruoštas klasikinis Ford Mustang – būtent tokios modifikacijos Mustang be to filmo neegzistuotų. Tuo tarpu ponas Bynas važinėjo paprastu Mini, pasižyminčiu tik išskirtinai ryškia spalva. Probe 16, „Prisukamame apelsine“ vadintas Durango 95, savo dizaino sprendimų unikalumu perspjauna ir Byno Mini, ir Eleanorą, bet tai nėra specialiai filmui sukurtas automobilis.

1959-2007 metais (su pertrauka 1972-1981 m.) Jungtinėje Karalystėje veikė sportinių automobilių gamintojas Marcos Engineering. Marcos gamino labai lengvus sportinius ir lenktyninius automobilius. Tai niekada nebuvo labai garsi automobilių markė ir didžiulių gamybos apimčių ji niekada nesiekė. Tačiau Marcos per savo istoriją pristatė ne vieną įdomų dizainą. Keletas jų buvo brolių Denniso ir Peterio Adamsų kūriniai.

Broliai Adamsai prie Marcos prisijungė 1961 metais. Jie labai norėjo gaminti išskirtinius, akį traukiančius superautomobilius, bet ribotos Marcos galimybės ir kitokia markės strategija ypatingo stiliaus paieškas nustūmė į šoną. Po kelių metų broliai Adamsai jau buvo nepriklausomi automobilių kūrėjai ir ėmė vystyti kitokius projektus. Tai buvo ekstremaliausios įmanomos automobilio formos paieškos. Tai buvo ypatingai žemi ir maži automobiliai su didžiuliais stiklais. Šių paieškų kulminacija – 1969-ųjų Probe 16.

Probe 16 yra toks retas, kad retas žmogus jį atpažintų, jei ne pasirodymas filme. į lauką. (edvvc, Wikimedia(CC BY 2.0)

Adams Probe 16 – tai kažkas tarp klasikinio britiško sportinio automobilio ir futuristiškos superautomobilio koncepcijos. Probe 16 buvo sukurtas kasdieniško Austin 1800 pagrindu, bet turi unikalų medinį rėmą, kurio viduryje, už juokingai mažos dvivietės kabinos, yra 1,9 litrų variklis. Iš tikrųjų, panaudotas tas pats 1,8 l variklis iš Austin automobilio, bet jo cilindrai buvo išplėsti siekiant padidinti galią iki maždaug 74 kW.  Tas keturių cilindrų variklis per 4 laipsnių mechaninę transmisiją suka tik galinius automobilio ratus. Nors Probe 16 sveria tik maždaug 900 kg, jis vis tiek nėra labai greitas. Tačiau prisiminkite, kad Lamborghini Miura, superautomobilis išpopuliarinęs variklio montavimą viduryje, pasirodė tik 1966 metais, todėl Probe 16 savo laiku atrodė kaip inovatyvus sportinis automobilis.

Vos 86 centimetrų aukščio Probe 16 neturi tradicinių durelių – joms čia tiesiog nėra vietos. Vietoje to į kabiną patenkama per atidaromą stiklinį stogą. Kaip tikriausiai jau įsivaizduojate, keleivis ir vairuotojas Probe 16 viduje įsitaiso beveik gulomis.

Probe 16 yra toks žemas, kad galinio vaizdo veidrodėlis turėjo būti iškeltas į lauką. (Andrew Bone, Wikimedia(CC BY 2.0)

Probe 16 dėmesį traukia pritrenkiančiu dizainu. Automobilis yra labai žemas, bet pasižymi praktiškai tobulomis proporcijomis – net ir jo maži ratlankiai (13 colių gale ir 10 priekyje) jam tinka puikiai. Probe 16 turi palyginti didelius langus, nes kitaip kabinoje būtų klaustrofobiškai nejauku. Viduje taip mažai vietos, kad galinio vaizdo veidrodėlis yra iškeltas į lauką – jį vairuotojas stebi per stiklinį stogą. To prireikė ir dėl to, kad Probe 16 neturi tikro galinio stiklo, nes variklis tiesiog nepaliko jam vietos. Žymiai vėliau pasirodęs Lamborghini Countach dėl tos pačios priežasties turėjo periskopą. Kitos įsimintinos Probe 16 dizaino detalės – smaili nosis, paslėpti žibintai, išraiškingos ratų arkos.

Po įspūdingu Probe 16 kėbulu slėpėsi senamadiška konstrukcija ir ne pats galingiausias variklis. (Andrew Bone, Wikimedia(CC BY 2.0)

Broliai Adamsai pagamino tik tris Probe 16 automobilius. Pirmasis atiteko garsiam amerikiečių kompozitoriui Jimmyiui Webbui – tai buvo vienintelis Probe su kairėje sumontuotu vairu. Antrasis automobilis parduotas britų roko grupės Cream gitaristui Jackui Bruceui. Tuo tarpu trečiasis Probe 16 nebuvo parduotas pramogų pasaulio žvaigždei – jį įsigijo Robinas Gibbonsas. Nepaisant to, būtent šis Probe 16 tapo pačiu garsiausiu.

Būtent Gibbonsas paskolino savo Probe 16 kino genijui Stanleyiui Kubrickui ir taip jis pasirodė 1971-ųjų filme „Prisukamas apelsinas“. Šis filmas buvo pastatytas pagal to paties pavadinimo Anthony Burgesso 1962-ųjų romaną. Jame šis automobilis vadintas Durango 95, todėl taip Probe 16 vadintas ir filme. Nors tai yra griežtai dvivietis automobilis, jame įsitaisė keturi filmo herojai.

Durango 95 filme „Prisukamas apelsinas“. (Ekrano nuotrauka)

Nors jie dažnai keitė savininkus ir ne visada buvo gerai prižiūrimi, išliko visi trys Probe 16 automobiliai. Nors didžiausią pripažinimą jam atnešė vaidmuo Kubricko filme, Probe 16 iš tikrųjų yra ypatingo dizaino pavyzdys. Net sunku patikėti, kad po išraiškingu stiklo pluošto kėbulu slepiasi senamadiškas keturių cilindrų variklis ir medinis rėmas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia