Kapotų ornamentai dabar yra pakankamai retas dizaino elementas, bet tai tik dar labiau pabrėžia Rolls-Royce išskirtinumą. Spirit of Ecstasy (Ekstazės dvasia) – taip vadinamas vienas iš žinomiausių Rolls-Royce dizaino elementų. Bet kadaise tai buvo ne visos markės simbolis, o labai asmeniškas meno kūrinys.

Spirit of Ecstasy – labai gerai žinoma kapoto skulptūrėlė. (JarrahTree, Wikimedia(CC BY 2.5 au)

Rolls-Royce kompanijos laiko juosta yra tarsi punktyrinė linija. Henry Royce 1884 metais įkūrė elektrinių ir mechaninių įrengimų gamybos verslą. Po poros dešimtmečių Royceas pagamino pirmąjį savo automobilį Royce 10 ir jo dėka susipažino su automobilių prekeiviu Charlesu Rollsu. Verslininkai lengvai rado bendrą kalbą ir sutiko kartu imtis automobilių gamybos. Tais pačiais 1904 metais Paryžiuje pristatytas Rolls-Royce 10 hp, dabar laikomas pirmuoju markės modeliu.

Iš pradžių Rolls-Royce automobiliai tokiu aukštu prabangos lygiu pasigirti negalėjo. Ir nesigyrė – pagrindinė Rolls-Royce pirkimo priežastis turėjo būti šių automobilių tvirtumas ir atsparumas labai prastiems 20 amžiaus pradžios keliams. Žinoma, neprireikė nė dešimtmečio ir Rolls-Royce jau garsėjo kaip brangių ir prabangių automobilių markė.

Visa Rolls-Royce markės istorijos apžvalga nėra šio straipsnio tikslas. Tačiau verta paminėti, kad nors Rolls-Royce markė gyvuoja nuo 1904 metų, dabar veikianti šio vardo kompanija nėra tokia sena. Pirmasis Rolls-Royce buvo pagamintas dar Royceo kompanijoje, o Rolls-Royce Limited kompanija buvo įkurta 1906 metais. 1914-aisiais ji ėmėsi ir lėktuvų variklių gamybos. 1973 metais šios veiklos sritys buvo atskirtos ir automobilių gamyba tapo Rolls-Royce Motors veikla.

Spirit of Ecstasy yra dažnas vagių taikinys, todėl itin brangūs metalai dažniausiai nėra naudojami. (János Tamás, Wikimedia(CC BY 2.0)

Automobilių gamintojas Rolls-Royce iš pradžių priklausė Vickers, nuo 1998 metų – Volkswagen. 1998 metais BMW įsigijo teisę naudoti Rolls-Royce vardą ir įkūrė Rolls-Royce Motor Cars kompaniją, kuri su senaja Rolls-Royce Limited neturi visiškai nieko bendro (išskyrus vardą). Tuo tarpu Volkswagen 2003 metais savo Rolls-Royce Motors pervadino į Bentley Motors Limited ir iki šiol gamina Bentley automobilius. Taigi, šiuolaikinė Bentley yra tikroji Rolls-Royce istorijos tasa – šiuolaikinė Rolls-Royce yra visai jauna kompanija.

Bet pastumkime korporacijų reikalus į šalį. Net ir modernūs Rolls-Royce automobiliai yra puošiami Spirit of Ecstasy skulptūrėlėmis. Kaip minėta, kapotų ornamentai kadaise buvo populiarūs, bet galiausiai išėjo iš mados (ir tam buvo nemažai priežasčių). Tačiau Spirit of Ecstasy liko ir tapo daiktu, be kurio Rolls-Royce automobiliai yra neįsivaizduojami.

Rolls-Royce Silver Cloud groteles puošianti Spirit of Ecstasy. (Wikimedia)

Baronas ir jo sekretorė

O viskas prasidėjo nuo anglų barono Johno Douglaso-Scotto-Montagu 1909-ųjų Rolls-Royce Silver Ghost. Ankstyvieji Rolls-Royce neturėjo kapoto skulptūrėlių, tačiau aristokratas norėjo šiek tiek išskirtinumo. Ir pagerbti savo slaptą meilę.

Johnas Montagu pagal visas tradicijas turėjo vesti kilmingos šeimos atstovę. Tai ir padarė 1889 metai, kai susituokė su Cecil Kerr, garsaus ir kilmingo diplomato Schombergo Kerro dukra. Jaunasis Montagu labai domėjosi automobiliais ir 1902 metais tapo žurnalo The Car Illustrated redaktoriumi. Tuo metu šiek tiek panašiu karjeros keliu ėjo ir jauna mergina iš Londono Nelly Thornton.

Nelly Thornton buvo paprasta mergina iš Londono su pakankamai kukliomis miestietiškomis šaknimis. Dar būdama paauglė ji pradėjo dirbti žurnalo The Car Illustrated redakcijoje, kur prisistatinėjo kaip Eleanor Velasco Thornton. Slapyvardžių naudojimas tais laikais buvo visiškai įprastas dalykas, ypač merginoms. Netrukus ji tapo barono Montagu sekretore.

1905 metais baronui Montagu buvo 39, Thornton – 22 metai, tačiau tarp jų užsimezgė slaptas romanas, apie kurį žinojo tik artimiausi draugai. Netrukus Thornton pagimdė dukrą, kurią atidavė įvaikinimui. Baronas buvo vedęs ir pakankamai garsus, todėl į viešumą iškilę santykiai būtų tapę rimtu smūgiu jo reputacijai. Ypač turint omenyje, kad Thornton toli gražu nebuvo turtinga.

The Whisper – Charleso Sykeso sukurta skulptūrėlė. (Rolls-Royce nuotrauka)

Johnas Montagu 1909 metais pasamdė skulptorių Charlesą Robinsoną Sykesą pagaminti ornamentą jo Rolls-Royce Silver Ghost automobiliui. Thornton tapo tos skulptūrėlės modeliu. The Whisper (Šnabždesys) pavadinta skulptūrėlė vaizduoja moterį su prie lupų priglaustu pirštu ir vėjyje besiplakstančiais rūbais – tai buvo slaptos barono ir Thornton meilės simbolis.

Montagu šeima iš viso gavo tris ar keturias The Whisper skulptūrėles. Jas matė ne vienas turtingas šeimos draugas, bet imtis serijinės ornamentų gamybos Rolls-Royce paskatino ne tai.

Ekstazės Dvasia

Montagu idėja papuošti savo Rolls-Royce skulptūrėle nebuvo tokia jau originali. Tuo metu tai tapo savotiška turtingų žmonių mada. Rolls-Royce manė, kad ne visos tos skulptūrėlės tinkamai reprezentuoja markę, todėl buvo nuspręsta imtis standartinio ornamento gamybos.

Eleanor Velasco Thornton ir Spirit of Ecstasy, 1911 m. (Wikimedia)

1910 metais Rolls-Royce vadovas Claudeas Johnsonas kreipėsi į tą patį skulptorių Sykesą, kurio The Whisper dizaino prasme buvo pats sėkmingiausias ornamentas. Sykesas gavo užduotį – sukurti tokį ornamentą, kuris tinkamai perteiktų didžiausius Rolls-Royce privalumus – tyliai pasiekiamą greitį, ramybę, eleganciją, vibracijų nebuvimą. Sykesas nusprendė modifikuoti savo The Whisper ir taip sukūrė Spirit of Speed (Greičio Dvasia), kuri netrukus buvo pervadinta į Spirit of Ecstasy.

Spirit of Ecstasy nuo ankstesnės skulptūros tikrai skiriasi. The Whisper buvo realistiškesnė moters figūros reprezentacija. Spirit of Ecstasy yra mistiškesnė ir, žinoma, vaizduojama moteris neturi paslapčių – ji nelaiko piršto prie lūpų.

Beje, barono Montagu ir panelės Thornton meilės istorija baigėsi tragiškai. 1915 metais pora keliavo į Indiją, kai laivas SS Persia buvo torpeduotas vokiečių povandeninio laivo. Thornton nuskendo kartu su daugybe kitų keleivių, Montagu buvo vienas iš išsigelbėjusių.

Spirit of Ecstasy evoliucija

Iš pradžių Spirit of Ecstasy siūlyta kaip papildoma įranga – standartiniu dizaino elementu ši skulptūrėlė tapo tik trečiojo dešimtmečio pradžioje. Pirmoji versija buvo dengta sidabru, bet vėliau itin brangių metalų buvo atsisakyta, siekiant sumažinti vagystės riziką. Iki pat 1951 metų Spirit of Ecstasy skulptūrėlę puošė Sykeso parašas.

1956-ųjų Rolls-Royce Silver Wraith su priklaupusia Spirit of Ecstasy. (el.guy08_11, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pirmosios Spirit of Ecstasy skulptūrėlės buvo didesnės nei šiuolaikinės. Ornamentas sumažėjo ir buvo modifikuotas, kad būtų lengviau paslepiamas. Henryis Royceas, beje, nebuvo didelis Spirit of Ecstasy gerbėjas – markės įkūrėjas manė, kad tai yra nereikalingas dekoratyvinis žaisliukas, kuris automobiliui nieko nesuteikia ir riboja matomumą. Ši problema buvo pripažinta ketvirtojo dešimtmečio pradžioje, kai Rolls-Royce paprašė Sykeso sukurti priklaupusios Ekstazės Dvasios versiją, kad žemesnis skulptūrėlės profilis taip nekristų į akis – toks ornamentas sutinkamas 1934-1939 ir 1946-1956 metais gamintuose Rolls-Royce. Vėliau matomumo problema buvo išspręsta tiesiog sumažinus skulptūrėlės dydį.

Šiuolaikiniai Rolls-Royce automobiliai turi lengvai paslepiamas skulptūrėles. (Gamintojo nuotrauka)

Šiuolaikinė Spirit of Ecstasy gali būti pakeliama ir nuleidžiama mygtuko paspaudimu. Ji taip pat greitai pasislepia, jei yra užkliudoma – tai padeda apsisaugoti nuo vagystės ir gerina pėsčiųjų saugumą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia