Grandės upės pietinis geležinkelis – tai Kolorado valstijoje buvusi siaurojo geležinkelio atkarpa ir ją valdžiusi kompanija. 20 amžiaus pradžioje, kai geležinkeliais vis dar dardėjo garvežiai, ši kompanija niekaip negalėjo išsilaikyti. Todėl buvo priimtas neįprastas sprendimas – į geležinkelius paleisti automobiliai.

Iš tiesų RGS (Rio Grande Southern Railroad) kompanija buvo įkurta kalnakasybos kompanijoms aptarnauti. Siauras geležinkelis jungė kelis svarbius kalnakasybos rajonus. Tačiau keleivių trūko. Garvežių išlaikymas buvo labai brangus, todėl RGS kompanija vis giliau klimpo į finansinę duobę. Vienas iš pragyvenimo šaltinių buvo pašto siuntų pervežimas, tačiau norint išlaikyti šį darbą reikėjo suktis. Ir taip 1931 metais buvo prisimintas senas išradimas.

1913 metais RGS meistrai lengvąjį automobilį perdarė į geležinkelių priežiūros mašiną. Ji sudužo jau 1925 metais, tačiau RGS šios idėjos nepamiršo. 1931 metais RGS sukūrė pirmąją Šuoliuojančią Žąsį (Galloping Goose) – geležinkeliui pritaikytą lengvąjį Buick Master Six automobilį. Dabar jau neaišku, kodėl šie traukiniai taip buvo pavadinti – galbūt dėl to, kad juokingai lingavo riedėdami siauruoju geležinkelio. O galbūt automobilinis garsinis signalas žmonėms priminė žąsį. Kad ir kaip ten buvo, Šuoliuojančios Žąsys buvo labai neįprastos geležinkelio mašinos.

Antroji Šuoliuojanti Žąsis turėjo didelį krovinių skyrių. (Russell Lee, Wikimedia)

Keturduris sedanas vietoje įprastų gavo plieninius ratus, o gale atsirado didelė platforma kroviniams. Vėliau ta platforma buvo uždengta ir joje sumontuotos kelios sėdynės.  Tais pačiais 1931 metais RGS Buick pagrindu pagamino ir dar vieną lokomotyvą su didesniu uždaru krovinių skyriumi. Ir taip prasidėjo Šuoliuojančių Žąsų gamybą.

Šuoliuojančios Žąsys buvo lengvi ir kompaktiški traukiniai. Jie nedėvėjo bėgių, o ir patys buvo gana pigūs. Svarbiausia – Šuoliuojančios Žąsys pasižymėjo itin pigiu išlaikymu. Ten, kur keliavo didesni keleivių srautai ar sunkesni kroviniai, RGS siuntė garvežius. Visur kitur – Šuoliuojančias Žąsis.

Atvira keleivinę Šuoliuojanti Žąsis. (Roy E. Petersen, Wikimedia)

Vėlesnės Šuoliuojančios Žąsys buvo gaminamos ne Buick, o Pierce-Arrow automobilių pagrindu. Pierce-Arrow – tai itin prabangūs aukštuomenei skirti automobiliai. RGS kompanijai tai, žinoma, nerūpėjo – svarbiausia buvo tai, kad traukiniais virstantys automobiliai turėtų galingus variklius ir būtų patikimi. Iš pradžių Šuoliuojančios Žąsys buvo dažomos juodai ir tamsiai žaliai, tačiau 1935 metais visi linijos modeliai buvo perdažyti sidabrine spalva.

Pirmoji Šuoliuojanti Žąsis buvo nurašyta dar 1933 metais. Šio traukinio detalės tuomet buvo panaudotos naujai, šeštajai Žąsiai kurti – ji irgi buvo krovininė. 1945 metais 3-ioji, 4-oji ir 5-oji Šuoliuojančios Žąsys gavo naujus autobusų kėbulus, kuriuose keleiviams buvo skirta daugiau vietos. 1946 metais keli traukiniai gavo naujus GMC variklius, kurie atliko po Antrojo pasaulinio karo. Iš viso RGS pagamino septynias Šuoliuojančias Žąsis.

Šuoliuojančios Žąsys iš pradžių buvo juodos ir tamsiai žalios, bet vėliau buvo perdažytos sidabrine spalva, kurią išlaikė iki šiol. (Lytspeed, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Šie itin lengvi traukiniai patiko žmonėms ir savo užduotį įvykdė – RGS išlaikė galvą virš vandens ir neprarado pašto pervežimo užduoties. Na, bent jau kuriam laikui – 1950 metais RGS visgi prarado pašto kontraktą. Kurį laiką Šuoliuojančios Žąsys dar vežiojo turistus. Buvo padidinti langai, krovinių skyriai irgi paversti keleiviniais. Tačiau jau 1952 metais Žąsys neteko ir šio darbo. Namo keliaujančios Šuoliuojančios Žąsys įvykdė paskutinį savo darbą – surinko linijos bėgius ir pabėgius.

Iki šių dienų išliko 6 iš 7 Šuoliuojančių Žąsų. Beveik visos šios mašinos yra veikiančios. (Jon’s pics, Wikimedia(CC BY 2.0)

Iki šių dienų išliko šešios ir septynių Šuoliuojančių Žąsų – tik pirmoji buvo perdirbta dar 1933 metais. Šiuos traukinius galima pamatyti įvairiuose muziejuose. Kadangi techniškai tai tebėra automobiliai, juos paprasta suremontuoti, todėl ne viena Žąsis yra veikianti – vežioja turistus ar dalyvauja įvairiose šventėse.

Žinoma, panaši idėja buvo įgyvendinta ne tik Kolorade. Automobilių ir autobusų kėbulai geležinkeliui buvo pritaikomi didelėje pasaulio dalyje. Bet tik Šuoliuojančios Žąsys sulaukė tokios didelės entuziastų meilės ir gražaus vardo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia