Visus straipsnius apie Formulę 1 galima pradėti taip pat – tai yra automobilių sporto viršūnė, tikra technologijų šventė, inžinierių rojus. Tai yra tiesa. Tačiau kartu Formulė 1 yra griežtų taisyklių ir techninių reikalavimų ribojamas sportas. Ar galite patikėti, kad 1993 metais Williams išbandė pavarų dėžę, kuri vėliau buvo uždrausta, nes buvo per greita?
Kalbant apie pavarų dėžes Formulėje 1, ar žinote, kada Formulėje 1 lenktyniavo paskutinis bolidas su mechanine pavarų dėže? Mechanines pavarų dėžes mėgsta ne visi – kodėl amerikiečiams nuo seno patinka automatinės transmisijos? Ši istorija taip pat susijusi su transmisija – ar žinote, kaip Lamborghini Miura kūrėjai sėmėsi įkvėpimo iš kuklaus Mini?

Ilgą laiką Williams buvo žinoma kaip technologijų galiūnė ir Formulėje 1 ji pasiekė išties daug. Iš tikrųjų, Williams pergalės sutapo su laiku, kai techniniai apribojimai Formulėje 1 nebuvo tokie griežti.
Štai 1992 metais Williams pristatė FW14B bolidą su aktyvia pakaba. Šis bolidas buvo sukurtas ankstesnio FW14 pagrindu, kuris aktyvios pakabos neturėjo, todėl papildomi komponentai sunkiai tilpo ir visas paketas buvo kiek sunkesnis nei galėjo būti. Nepaisant to, 1992 metais FW14B pelnė konstruktorių taurę Williams ir vairuotojo čempiono titulą Nigelui Manselliui. Jau kitais metais Williams sukūrė kiek patobulintą, labiau išbaigtą savo technologinio galiūno versiją.
1993-ųjų FW15C tapo technologiškai pažangiausiu bolidu pasaulio istorijoje. Aktyvi pakaba, ABS, stabilumo kontrolė, telemetrija, pneumatinės variklio vožtuvų spyruoklės, vairo stiprintuvas, pusiau automatinė ar net visiškai automatinė transmisija – tai tik dalis įspūdingų FW15C savybių. Tai buvo kompiuteris ant ratų, prie kurio kūrimo prisidėjo garsiausias F1 bolidų kūrėjas, aerodinamikos specialistas Adrianas Newey. FW15C dėka 1993 metais Williams vėl iškėlė konstruktorių taurę, o čempionu tapo komandos lenktynininkas Alainas Prostas. Tačiau pakalbėkime apie CVT.

FW15C ir taip turėjo itin pažangią pusiau automatinę transmisiją, dar geresnę nei ankstesnis FW14B. Paspaudus mygtuką ta pavarų dėžė tapdavo automatine. Bet Williams manė, kad keičiant pavaras iššvaistoma nemažai laiko, todėl ėmė bandyti bepakopę transmisiją.
Bepakopė (arba belaipsnė) transmisija, žinoma kaip CVT, iš vairuotojo perspektyvos yra panaši į automatinę, bet neturi atskirų pavarų. Nėra pirmos, antros, trečios pavaros ir taip toliau. Vietoje to, variklio galia ratams perduodama per keičiamo diametro skridinius. Paprastai tariant, tai leidžia varikliui ilgesnį laiką išlaikyti apsukas, prie kurių jis yra galingiausias. Be to, neprarandama laiko perjungiant pavaras, nes pavarų tiesiog nėra.
CVT 1993 metais toli gražu nebuvo nauja technologija. Štai DAF panašią transmisiją savo lengvuosiuose automobiliuose naudojo dar 1958 metais. Tačiau kadangi tokioje transmisijoje galia perduodama diržu, lenktyniniams automobiliams ji buvo laikoma per trapia. Medžiagų mokslui žengiant pirmyn, Williams nusprendė, kad pats laikas atvesti CVT į automobilių sporto viršūnę. Nes tokia transmisija lenktyniniam bolidui puikiai tinka jau vien dėl to, kad bet kuriuo metu po dešine vairuotojo pėda yra maksimali galia ir sukimo momentas.

Tai buvo įrodyta Davido Coulthardo, kuriam teko garbė testuoti FW15C su CVT. Teigiama, kad net ir gana trumpoje trasoje ši transmisija leido bolidui būti keliomis sekundėmis greitesniu, o tai Formulėje 1 yra milžiniškas skirtumas. Rezultatas? Po poros savaičių CVT buvo uždrausta. Tiksli tokio sprendimo motyvacija nebuvo visiškai aiški, bet buvo akivaizdu, kad organizaciją išgąsdino tokia vieno konstruktoriaus pažanga. Vienai komandai dominuojant ir technologijoms laimint prieš vairuotojų įgūdžius F1 taptų gana nuobodžiu sportu. Taigi, atnaujintuose techniniuose reikalavimuose buvo nurodyta, kad bolidai privalo turėjo bent 4-7 pavaras, o CVT yra uždraudžiama.
Formulė 1 nuo 1994 metų nusprendė atsisakyti dar kelių technologijų, kad grąžintų kontrolę į vairuotojų rankas. Pavyzdžiui, buvo uždrausta ir stabdžių antiblokavimo sistema, aktyvi pakaba, elektroninė stabilumo kontrolės sistema ir daug kitų technologijų, kurios bet kurį vairuotoją galėjo paversti nepažeidžiamu herojumi.