Kiekvieną jūsų automobilio ratą tikriausiai laiko keturi ar penki varžtai. Ar žinote, kokia tvarka reikėtų juos prisukti? Jei manote, kad tai nesvarbu, klystate.
Kai kurių automobilių ratus laiko ne varžtai, o veržlės – kodėl taip yra? O kodėl ne visi automobiliai turi ratus su centrine veržle? Įrankiai taip pat svarbūs – ar žinote, kodėl chromuotų veržliarakčių negalima naudoti su smūginiais suktuvais?
Įsivaizduokite, kad rato varžtai yra sunumeruoti pagal laikrodžio rodyklę. Kokia tvarka juos prisuktumėte ir priveržtumėte? Galbūt 1-2-3-4-5? O gal visgi 1-3-5-2-4?
Iš tikrųjų, rekomenduojama naudoti vadinamąją žvaigždės schemą – šiek tiek prisukus vieną varžtą peršokti į kitą rato ašies pusę ir ten lygiai taip pat šiek tiek prisukti varžtą. Kai veržlės penkios, tai gali būti 1-3-5-2-4, kai keturios – 1-3-2-4. Kelis kartus žvaigždės schema po truputį prisukus visus varžtus vėliau juos galima patikrinti ir iš eilės. Svarbu iš pradžių naudoti žvaigždės schemą ir po truputį sukti visus varžtus (nepriveržti vieno varžto, kai kiti yra dar visai laisvi).
Kodėl žvaigždės schema? Nors iš pirmo žvilgsnio galbūt taip ir neatrodo, viskas mūsų pasaulyje turi šiek tiek lankstumo. Varžtas ar veržlė tempia ratlankį prie stabdžių disko ir tai nebūtinai vyksta lygiai. Jei stipriai priveršime vienos pusės varžtus, čia sukurtas įtempimas neleis vienodai prisukti kitos pusės varžtų. To net nepajusite, bet spaudimas aplink visą perimetrą nebus vienodas. Žvaigdžės schema leidžia vienodai didinti spaudimą aplink visą ratlankį, nes po truputį priveržiama tai viena, tai kita pusė, išvengiama supynių efekto.
Aišku, jei ratų varžtus priveršite iš eilės, gali nieko blogo nenutikti. NASCAR mechanikai veržles visada priveržia iš eilės, nes taip greičiau. Tiesą sakant, daug automobilių savininkų skaito šį straipsnį ir nesupranta, kam reikalinga ta žvaigždės schema – jie jos nenaudoja ir niekada nepatyrė jokių problemų.
Iš tikrųjų, žvaigždės schema tik sumažina kai kurių techninių problemų riziką. Vienodas ratų varžtų priveržimas sumažina varžto atsilaisvinimo tikimybę. Be to, mechanikai teigia, kad vienoje pusėje labiau prispaustas ratlankis gali šiek tiek sulankstyti stabdžių diską ir taip paspartinti stabdžių susidėvėjimą ar pabloginti jų efektyvumą. Jei varžtai prisukami iš eilės ir iš karto labai stipriai, stabdžų diską galima sulankstyti dar montuojant ratą. Teoriškai taip galima sulankstyti ir ratlankį. Stipriai netolygus spaudimas gali išprovokuoti net ir ratlankio įtrūkimą.
Tolygus ratų varžtų prisukimas yra tiesiog geras techniką saugantis įprotis, net jei ne visi tai daro. Žvaigždės schema leidžia būti užtikrintiems, kad ratas yra lygiai prispaustas prie stebulės, niekas nekliba, niekur nėra netolygaus įsitempimo. NASCAR mechanikams tai nerūpi, nes visi komponentai vis tiek keičiami po kiekvienų lenktynių. O automobilių savininkams turėtų rūpėti.