7 įdomūs faktai apie Scania: logotipas, istorija, savininkai ir už ką šiai bendrovei buvo skirta 880 milijonų eurų bauda? (Video)

7 įdomūs faktai apie Scania: logotipas, istorija, savininkai ir už ką šiai bendrovei buvo skirta 880 milijonų eurų bauda? (Video)

Gerai atpažįstame automobilių markes, žinome populiariausius motociklų gamintojus, daugelis atsimintų ir kelis didžiųjų lėktuvų prekinius ženklus. Apie juos kalbame gana dažnai, tačiau ir sunkvežimių gamintojų istorija ir veikla yra labai įdomi. Kviečiame paskaityti 7 įdomius faktus apie garsų sunkvežimių gamintoją Scania, kuris gyvuoja jau 127 metus.

Nodum dažnai publikuoja įdomius faktus, tačiau dažniausiai jie būna apie automobilių gamintojus. Štai praeitą savaitę kvietėme paskaityti apie ispaniškąjį SEAT, o prieš tai siūlėme 7 įdomius faktus apie Volvo. Tačiau kartais įdomu pasižvalgyti ir už automobilių pasaulio ribų, todėl šįkart išsamiau susipažinkime su Scania.



Kodėl Scania savo istoriją skaičiuoja nuo 1891-ųjų? AB Scania-Vabis buvo įkurta 1911 metais susijungus dviem kompanijoms – traukinių vagonų gamintojui Vabis ir dviračių gamintojui Maskinfabriks-aktiebolaget Scania. Kaip matote, Scania vardą nešiojo pastaroji įmonė, kuri buvo įkurta 1900 metais. Tai buvo dviračių gamintojas, tačiau jau 1901 metais buvo pagaminti pirmieji automobilių prototipai. 1903 metais jau vyko Scania automobilių gamyba, o visai netrukus Scania ėmė gaminti ir sunkvežimius. Pirmasis Švediją paliko 1909 metais – po metų nuo momento, kai Scania ėmė gaminti savo variklius.

Tuo tarpu Vabis buvo įkurta 1891 metais ir gamino traukinių vagonus, tačiau jau 1897 metais Vabis pagamino pirmą savo automobilį. Tiesa, jis nebuvo sėkmingas, tačiau Vabis nepasidavė ir automobilius tobulino toliau. 1903 metais pagamintas ir pirmasis Vabis sunkvežimis, 1904 metais markė pristatyta Paryžius automobilių parodoje. Tačiau tais laikais sunkvežimių ir automobilių poreikis vis dar buvo pakankamai menkas ir sėkmės tiek Scania, tiek Vabis sulaukė tik po susijungimo.

Vienas pirmųjų Scania sunkvežimių 1909 metais pakeliui į Stokholmą. (Wikimedia)

Ką reiškia Scania vardas ir logotipas? Scania – tai senas lotyniškas Skanijos provincijos pavadinimas. Tai – piečiausia Švedijos provincija, kur ir buvo įkurta Scania įmonė. Tuo tarpu logotipas yra kiek painesnė istorija, nes, kaip tikriausiai žinote, Scania logotipu dalinosi su jau išnykusiu automobilių gamintoju SAAB.

Scania savo logotipą paveldėjo iš Maskinfabriks-aktiebolaget Scania, kuris gamino dviračius. Todėl logotipe matome stilizuotą trijų stipinų dviračio žvaigždę ir Skanijos provincijos herbe matomo grifono galvą. Tokį patį logotipą nešiojo ir švediški SAAB automobiliai, nes šios dvi kompanijos 1969 metais susijungė. Po atsiskyrimo 1995 metais SAAB ir Scania ir toliau dalijosi logotipu, tačiau 2012 metais SAAB bankrutavo, o įmonės likučius nupirkę kinai logotipo nebegavo.

Scania logotipui – jau daugiau nei 127 metai. (Scania nuotrauka)

Ką gamina Scania? Jei kas paklaustų, ką gamina Scania, greitai atsakytumėte, kad sunkvežimius, kas nors paminėtų ir autobusus, tačiau šios markės gama yra kur kas platesnė nei daugelis žino. Scania autobusus tikriausiai esate matę, tačiau nemažai kitų markių autobusų yra gaminami būtent ant Scania platformų. Alexander Dennis Enviro400, vienas iš šiuolaikinių raudonų dviaukščių Londono autobusų, yra gaminamas ant Scania platformos (aišku, ne tik – naudojamos ir kitų gamintojų bazės). Prabangiems dviaukščiams Van Hool TDX21 Altano taip pat naudojama Scania bazė. Tuo tarpu Scania sunkvežimių bazės naudojamos ir karinėms reikmėms.

Šalia sunkvežimių ir autobusų bei jų bazių, Scania taip pat gamina ir dyzelinius variklius, naudojamus sunkiojoje technikoje bei laivuose. Scania taip pat gamina ir sunkvežimių vairuotojams skirtą drabužių liniją Scania Truck Gear.

Scania CityWide autobusas. (Billy69150, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

880 milijonų eurų bauda. Sunkvežimių verslas yra labai pelningas ir konkurencingas. Tačiau konkurencija turėtų palaikyti santykinai žemas kainas, tiesa? Turėtų, tačiau 2017 metais Scania Europos Sąjungos buvo nubausta 880 milijonų eurų bauda už dalyvavimą karteliniame susitarime. Scania su kitais kartelio nariais Daimler, DAF, MAN, Iveco ir Volvo/Renault derino sunkvežimių kainas, kad jos būtų kiek įmanoma aukštesnės ir bendrai gamintojai uždirbtų daugiau.

Scania R450 sunkvežimis. (Herranderssvensson, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

100 % Volkswagen. Scania yra tokia sena, kad nieko keisto, jog jos akcijos daug kartų keitė rankas. Investor AB, švedų investicijų kompanija, kurį laiką valdė Scania. Tuomet 1999 metais Volvo pabandė nupirkti konkurentą, tačiau Europos Sąjunga užkirto kelią jau suderėtam sandoriui. ES prieštaravo todėl, kad Šiaurės šalyse Volvo tuomet turėtų monopolį. 2006 metais MAN pasisiūlė nupirkti Scania, bet ir šis sandoris neįvyko. Galiausiai kompanija atiteko Volkswagen grupei. MAN jau priklausė Volkswagen, todėl Vokietijos korporacijai teliko po truputį iš kitų rankų supirkti Scania akcijas. Šiuo metu Scania visu 100 % savo akcijų priklauso Volkswagen.

Scania priklauso Volkswagen korporacijai, kaip ir, beje, MAN (Scania nuotrauka).

Saugioji Scania. Volvo garsėja kaip viena saugiausių markių automobilių pasaulyje, bet ar žinojote, kad tarp sunkvežimių tokį statusą turi Scania? Visi šios markės sunkvežimiai yra išbandomi sudėtinguose testuose dar nuo Scania-Vabis laikų, o naudojamos saugumo technologijos dažnai būna naujos sunkiojo transporto rinkoje. Sunkvežimiai, žinoma, turi atitikti saugumo standartus, tačiau Scania juos peržengia, nes atlieka daugybę bandymų, kurie imituoja realias avarijas. Įdomu tai, kad atliekami bandymai ne tik siekiant užtikrinti sunkvežimio vairuotojo saugumą, bet ir norint sumažinti kitų eismo dalyvių traumų tikimybę. Tai yra, kuomet bandymų metu susiduria automobilis ir Scania sunkvežimis, atkreipiamas dėmesys ir į automobilio pažeidimus. Vėliau pagal šių bandymų rezultatus svarstoma, kaip gali būti pakeista sunkvežimio konstrukcija, kad automobilių keleiviai būtų saugesni.

Reportažas apie Scania sunkvežimių saugumo bandymus

 

Scania trolei-sunkvežimiai. Scania, kaip ir kiti automobilių bei sunkvežimių gamintojai, ruošiasi ateičiai, kuomet reikės elektrinių transporto sprendimų. Scania ruošia elektrinių sunkvežimių koncepcijas, jau gamina elektrinius autobusus, tačiau šalia šių pastangų veikia ir elektrinių greitkelių programa. Švedijoje, Vokietijoje, o visai greitai ir Italijoje virš greitkelių atkarpų tiesiamas kontaktinis tinklas, kuriuo gali naudotis specialiai modifikuoti sunkvežimiai. Prisijungę prie tinklo sunkvežimiai gali važiuoti naudodami tik elektros energiją kaip troleibusai. Nuvažiuodami nuo greitkelio ar lenkdami sunkvežimiai vėl įjungia dyzelinius variklius ir veikia įprastu režimu. Taip greitkeliuose bus mažinama tarša. Ir Scania reiškia didelį susidomėjimą šiam projektui – būtent šios markės sunkvežimiai dabar bando tokius greitkelius Švedijoje, o vėliau važinės Vokietijoje ir Italijoje.

Scania projektui tieks sunkvežimius – tokius hibridinius vilkikus būtų galima pradėti gaminti masiniu būdu labai greitai. (Scania nuotrauka)



Taip pat skaitykite įdomių faktų septintukus apie:

SEAT

Volvo

Lexus

Honda

Subaru

Audi

BMW

BMW E30

Peugeot

Jeep

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.