Išgirdę pavadinimą Big Brutus iš karto suprantate, kad kalbame apie kažką išties didelio. Tokia pravarde vadintas JAV kalnakasybos įrangos gamintojo Bucyrus-Erie pastatytas 1850-B, 1963-1974 metais dirbęs Kanzase. Šiandien Big Brutus yra didžiausias išlikęs mechaninis kastuvas pasaulyje, tačiau vienas faktas apie kitas jo laikmečio mašinas stebina dar labiau.

Visų pirma, išsiaiškinkime terminus. Big Brutus yra trosinis ekskavatorius, tačiau jo kaušas yra pritvirtintas ne tiesiai prie troso, o prie didžiulės svirties. Taigi, Big Brutus kasa kaušui judant aukštyn, todėl jis yra vadinamas mechaniniu arba elektriniu kastuvu. Štai Big Muskie, didžiausias visų laikų trosinis ekskavatorius, kasė kaušą traukdamas atgal. Šis skirtumas mums nėra esminis, tiesiog dabar turėtų būti aiškiau, kaip Big Brutus gali būti vienu iš didžiausių elektrinių kastuvų. Big Muskie svėrė daugiau nei 12 tūkstančių tonų, o Big Brutus buvo žymiai mažesnis.

Tiesa, Big Brutus ir Big Muskie pagamino ta pati kompanija Bucyrus-Erie. Tai nebuvo serijinės gamybos modeliai, o jų atsiradimas labiau priminė laivo statybas, o ne pramoninės mašinos gamybą. Didžiąją dalį detalių, ypač konstrukcinių komponentų, Bucyrus-Erie sukūrė specialiai savo milžinams. Big Brutus kūrimas prasidėjo 1962 metais.

Pittsburg & Midway Coal Mining Company užsakė naują elektrinį kastuvą dar septintojo dešimtmečio pradžioje. 1962 metų birželį Bucyrus-Erie ėmėsi darbo , o jau 1963 metų gegužę šis 6,5 milijonus dolerių  (maždaug 54 milijonus šių dienų doleriais) monstras buvo užbaigtas. Na, bent jau atėjo laikas jam palikti gamyklą. Tokio dydžio ekskavatoriai gamyklose negali būti surenkami, nes jų transportuoti yra beveik neįmanoma. Taigi, Big Brutus detalės 150 traukinio vagonų iškeliavo į savo darbo vietą Kanzase, kur šis milžinas ir buvo surinktas.

Big Brutus prie poros automobilių. Prisiminkite, kad tai nėra didžiausias kada nors egzistavęs mechaninis kastuvas pasaulyje. (Carol M. Highsmith, Wikimedia)

Bucyrus-Erie 1850-B, gavęs Big Brutus vardą, savo laiku buvo žadą atimantis kalnakasybos įrankis. Šio ekskavatoriaus aukštis iki strėlės viršaus siekia 48,8, plotis – 18, o ilgis – 24,2 metrus. Kitaip tariant, šio ekskavatoriaus dydis prilygsta neblogam namui. Big Brutus sveria 4,2 tūkstančius tonų, tačiau dirbant dar buvo naudojamas 770 tonų balastas, skirtas mašinos stabilumui užtikrinti.

Big Brutus yra elektrinis ekskavatorius, kuriam buvo reikalingas išorinis energijos šaltinis. Jis turi vikšrus ir galėjo judėti pirmyn net 5,8 metrų per minutę greičiu. Įprastai šio ekskavatoriaus galia siekė 7500 ag, tačiau prireikus ji galėjo šoktelėti ir dvigubai. Juk Big Brutus dirbo išties sunkų darbą.

Big Brutus primena daugiabutį – ar matote jame pozuojantį žmogų? (Carol M. Highsmith, Wikimedia)

Big Brutus buvo pastatytas viršutiniam žemės sluoksniui šalinti nuo akmens anglies klodų. Šis elektrinis kastuvas dirbo atviroje anglies kasykloje, dideliais kąsniais šalindamas menkaverčio grunto sluoksnį. Anglies jis nekasė – tam buvo skirta mažesnė, lengviau valdoma technika. Vienu kaušo judesiu Big Brutus galėjo pakabinti net 68,8 kubinius metrus grunto. Maksimalus pakeliamas svoris – 140 tonų. Tačiau jei jau stebitės Big Brutus dydžiu, skubu priminti, kad jis savo laiku buvo tik vienas iš didžiausių elektrinių kastuvų pasaulyje – pats didžiausias, vadintas The Captain, buvo pastatytas 1965 metais.

The Captain pastatė  Marion Power Shovel kompanija. Šis milžinas dirbo iki pat 1991 metų, kai jame kilęs gaisras sukėlė nepataisomą žalą. Jau kitais metais Kapitonas buvo išardytas vietoje ir parduotas kaip metalo laužas. The Captain svėrė 11,5 tūkstančius tonų. Jo kaušo tūris siekė 96 kubinius metrus. Paties ekskavatoriaus aukštis siekė 64 metrus.

Big Brutus – vienas didžiausių visų laikų trosinių ekskavatorių dabar yra muziejaus eksponatas. (Anry skyhead, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kadangi The Captain buvo perdirbtas kaip metalo laužas, Big Brutus šiuo metu yra didžiausias elektrinis kastuvas pasaulyje. Tiesa, jis nebedirba nuo 1974 metų, kai jo eksploatacija dėl išsekusių anglies klodų tapo neekonomiška. Perkelti tokio dydžio ekskavatorių į naują vietą buvo paprasčiausiai per brangu, todėl jis kurį laiką tiesiog stovėjo nenaudojamas. 1984 metais jis buvo paaukotas naujam muziejui, kurio centrinius eksponatu tebėra iki šiol.

Taip pat skaitykite:

Big Muskie – greičiausiai didžiausias visų laikų trosinis ekskavatorius;

Didžiausias elektromobilis – karjerų sunkvežimis, kurio net nereikia įkrauti;

Foremost Chieftain R – keturis vikšrus turintis sunkvežimis lengvų kelių neieško;

Ypatingas anglies kasyklų sunkvežimis su gale sumontuotu varikliu ir ilgu krovinių kėbulu;

F60 – pusės kilometro ilgio mašina, kuri dar ir juda pirmyn;

Caterpillar R3000H – požeminėse kasyklose dirbantis krautuvas;

Liebherr R9800 – vienas didžiausių karjerų ekskavatorių pasaulyje;

Didžiausia pasaulio savaeigė mašina – NASA raketų transporteris;

Liebherr LR 13000 – galingiausias vikšrinis kranas pasaulyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia