Jei dažnai keliaujate, tikriausiai esate pastebėję, kad kartais paplūdimiuose stovi traktoriai. Kartais jie atrodo įprastai – važinėja smėliu, padeda atvežti persirengimo kabinas, surinkti šiukšles ar jūros išmestas nuolaužas. Tačiau kartais galima pamatyti pakankamai keistų traktorių. Ir kai kurie iš jų moka plaukti.

Įprasti traktoriai naudojami labai ribotiems darbams. Giliai į vandenį jie niekada nebrenda, tačiau vis tiek gali šiek tiek įvažiuoti su priekaba, ant kurios tuomet užtempiamas koks nors kateris ar valtis. Tačiau jei paplūdimiui reikia traktoriaus, kuris galėtų giliai įvažiuoti į jūrą, jau reikia specialiai pagamintos technikos.

Keliaujant tikriausiai ir jums yra tekę pastebėti labai aukštai iškeltų traktorių. Tokios modifikacijos yra pakankamai brangios, nes reikia ant specialaus rėmo sumontuoti važiuoklę, ant jo perkelti vairo svirtis, nuo variklio nuvesti veleną. Pats rėmas turi būti gerai apsaugotas nuo korozijos ir pakankamai platus, kad traktorius neapvirstų bangose. Tokios modifikacijos ypač gerai tinka vikšriniams traktoriams, kurie ir taip yra gana sunkūs ir turi pakankamai paprastą vairavimo mechanizmą – toks traktorius sukasi, kai vikšrai vienoje pusėje sukasi lėčiau.

Taip iškėlus variklį ir kabiną galima su traktoriumi bristi į pakankamą gylį, kad būtų galima greitai paleisti gelbėjimo valtį. (Luther1968, Wikimedia)

Tačiau ne visi į jūrą brendantys traktoriai yra tik modifikuotos žemės ūkio ar statybų mašinos – egzistuoja ir specialiai tam sukurtų modelių. Pavyzdžiui, Royal National Lifeboat Institution, Jungtinėje Karalystėje įsikūrusi organizacija, kuri užsiima skęstančiųjų gelbėjimu, turi nemažai į jūrą brendančių traktorių. Geras pavyzdys yra Talus MB-4H – keturiais ratais varomas traktorius, skirtas nuleisti ir iškelti gelbėjimo valtims. Visi į vandenį brendantys Talus traktoriai yra pagaminti specialiai šiai užduočiai. Jie yra gaminami britų kompanijoje Clayton Engineering Limited ir neturi jokios paskirties, pavyzdžiui, žemės ūkyje.

Kitas Talus traktorius, MB-764, taip pat naudojamas gelbėjimo valtims nuleisti. (Albert Bridge, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Talus MB-4H turi hidrostatinę transmisiją, 4,4 litrų keturių cilindrų variklį, išvystantį 78 kW, ir vairo mechanizmą, kuris traktorių tarsi lanksto perpus. Vairuotojas gali dirbti atsisukęs tiek pirmyn, tiek atgal – abejose pusėse yra įrengtas vairas ir pedalai. Traktoriaus gale taip pat yra galinga gervė valtims ir kateriams nuleisti ir ištraukti. Talus MB-4H gali patempti 5 tonas sveriančią priekabą.

Talus MB-4H yra varomas visais ratais ir turi dideles padangas, kurios leidžia greitai judėti per smėlį ir manevruoti vandenyje. (cheeseladder, Wikimedia (CC BY 3.0)

Talus MB-4H gali lėkti 35 km/h greičiu, todėl greitai reaguoja į signalą apie skęstančiuosius. Tuomet su specialia priekaba su kateriu nuvažiuoja iki vandens, nuleidžia katerį į vandenį ir laukia sugrįžtančių gelbėtojų. Ramiame vandenyje MB-4H gali laisvai važinėti ir apsemtas iki 2 metrų, tačiau vairuotojui tereikia uždaryti variklio aušinimo angas ir traktorius tampa amfibija. Taip didelis ir sunkus traktorius gali padėti kateriui įveikti dideles pakrantės bangas. Visas variklio skyrius ir kabina yra sandarūs, MB-4H vandenyje gali manevruoti, nors ir plaukia labai lėtai.

Talus MB-4H pasiruošęs ištraukti gelbėjimo katerį. (Ben Salter, Wikimedia (CC BY 2.0)

Įdomu tai, kad užgesus varikliui ar valdymo mazgams, MB-4H gali būti nuleistas ant dugno iki 4 metrų gylyje. Kam? O tam, kad nebūtų nuplautas tolyn į jūrą. Vairuotojas tokiu atveju išlipa per liuką kabinos viršuje ir kabina yra užpildoma vandeniu. Pagerėjus oro sąlygoms traktorius yra ištraukiamas, kabina išdžiovinama ir jis gali būti naudojamas toliau – variklio skyrius net po tokio nuotykio nėra užliejamas, gali tekti tik pakeisti valytuvų varikliuką ir kai kurias kitas elektrines smulkmenas.

Vairuotojas gali valdyti traktorių tiek atsisukęs į priekį, tiek atgal. (Perry Dark, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Į jūras brenda daug įvairių traktorių. Kai kurie iš jų dėvi vikšrus, kai kurie – ratus. Daugelis jų tai daro įvairioms valtims ir kateriams nuleisti ir ištraukti. Tačiau egzistuoja ir keleivinių traktorių. Pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės pietuose yra Burgo sala, kuri potvynio metu yra nepasiekiama sausuma. Iš tiesų tai yra užliejamas pusiasalis, į kurį veda kelias. Tačiau pakilus vandens lygiui jis atsiduria po vandeniui ir pusiasalis tampa sala. Tuomet Burgo salą galima pasiekti tik specialiu traktoriumi, kuris lankytojams leidžia įstabų gamtos objektą (ar viešbutį) pasiekti sausiems.

Į Burgo salą per užlietus kelius keleivius vežantis traktorius. (DeFacto, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Į jūrą brenda patys įvairiausi traktoriai ir kitos mašinos, visų pavyzdžių tikrai viename straipsnyje neišvardinsime. Įdomu tai, kad dėl sūraus vandens skatinamos korozijos šie traktoriai yra dažomi pasitelkiant laivams skirtas technologijas. Labai svarbu neleisti rūdims plisti, todėl šie traktoriai yra kruopščiai prižiūrimi. Minėjome į Burgo salą keleivius vežantį traktorių – tai jau mažiausiai trečias toks traktorius dirbantis toje vietoje. Sūrus vanduo yra negailestingas technikai.

Taip pat skaitykite:

Kaip atrodė pirmasis pasaulio traktorius?

Kodėl Challenger Terra Gator TG 8333 turi tik tris ratus?

Vienračiai traktoriai – kaip jie atrodė ir kam buvo skirti?

10 įdomių faktų apie traktorius, kurių galbūt negirdėjote;

Teisė taisyti – ūkininkai JAV bando išsikovoti teisę taisyti savo traktorius.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia