Šiuolaikinis Formulės 1 automobilis yra kompozitinių medžiagų inžinerijos šedevras. Visos tos formos, daugiausiai skirtos piloto saugumui užtikrinti ir oro srautams valdyti, slepia tūkstančius darbo valandų, modeliuojant ir sluoksniuojant anglies pluoštą. Tačiau, aišku, F1 boliduose yra ir nemažai metalo. Kodėl, pavyzdžiui, jų ratlankiai nėra gaminami iš anglies pluošto?

Beje, ar žinote, kodėl Formulėje 1 veikia tik vienas padangų tiekėjas? O kodėl sausėjant trasai lenktynininkai pradeda tyčia ieškoti balų? Keista ir tai, kad po lenktynių F1 bolidai kartais renka gumą.

2025-ųjų Oliverio Bearmano HAAS bolidas. (Lukas Raich, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Formulė 1 turi atspindėti automobilių inžinerijos pasiekimų viršūnę, o anglies pluošto ratlankiai yra gaminami ir naudojami jau ilgiau nei dešimtmetį. Jie yra labai tvirti ir labai lengvi – būtent tai, ko reikia Formulei 1. Dėl hibridinių technologijų ir vis storėjančios saugumo kapsulės F1 bolidai vis sunkėja. Anglies pluošto ratlankiai jiems padėtų numesti kelis kilogramus. Tačiau bent jau artimiausiu metu nebus naudojami.

Ir nemanykite, kad dėl to, jog sluoksniuoti anglies pluošto ratlankiai neatlaikytų milžiniškos išcentrinės jėgos ar šoninių apkrovų bolidui atakuojant posūkius. Viena iš pirmųjų anglies pluošto ratlankių inovatorių buvo Koenigsegg kompanija, kurios hiperautomobiliai yra vieni greičiausių pasaulyje.

Anglies pluošto Koenigsegg Jesko ratlankis. (Matti Blume, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Iš ko dabar gaminami F1 ratlankiai?

Vienas didžiausių anglies pluošto privalumų yra mažas svoris, tačiau ir dabar naudojami ratai yra visai lengvi. Šiuolaikiniai F1 ratlankiai kaldinami iš magnio lydinio, kuris yra labai stiprus, tvirtas ir ilgaamžis. Nuo 2022-ųjų sezono F1 naudoja didesnius 18 colių ratlankius (anksčiau naudojo 13 colių). Vienas ratas su padanga sveria 11-15 kg. Galiniai ratai yra platesni ir sunkesni, o ir lietaus padangos sveria daugiau. Be to, dildamos padangos lengvėja, todėl tiksliai pasakyti F1 ratų svorį būtų sunku.

Kodėl ne iš anglies pluošto?

Anglies pluošto ratlankiai nebūtų daug lengvesni. Na, pavyktų sutaupyti vieną-kitą kilogramą, bet pokytis nebūtų didelis. Taip yra todėl, kad magnio lydinio ratlankiai ir taip yra gana lengvi, o anglies pluošto reikėtų daugiau, norint pasiekti tą patį tvirtumą. Be to, ratlankis yra tik viena iš rato detalių – rato veržlė ir padanga nepalengvėtų.

Be to, anglies pluošto ratlankiai yra daug brangesni. Gali pasirodyti, kad kaina Formulėje 1 nevaidina reikšmingo vaidmens, nes viskas tame pasaulyje brangu, bet F1 komandos per vieną savaitgalį panaudoja labai daug ratų. Kiekvienas anglies pluošto ratlankis turi būti gaminamas rankomis, o tai užtrunka ir kainuoja. Tie keli sutaupyti kilogramai nėra verti tų pastangų ir papildomų investicijų, ypač kai Formulėje 1 yra nustatytos išlaidų lubos.

Šiuolaikiniai F1 bolido ratlankiai yra nukaldinti iš magnio lydinio (Haas F1 Team nuotrauka)

Galiausiai, anglies pluošto ratlankiai nėra suderinami su dabartiniais F1 saugumo standartais. Anglies pluoštas nėra toks lankstus kaip metalas. Patyręs didelį smūgį toks ratlankis tiesiog sulūžtų, pažerdamas daugybę aštrių nuolaužų. Aišku, tam, tai įvyktų tik didelės avarijos metu – juk trasoje duobių nėra – todėl anglies pluošto nuolaužų ir taip būtų. Tačiau pagal dabartinį techninį reglamentą, ratai prie automobilio bazės privalo būti pritvirtinti sintetiniais trosais, kad po avarijos nenulėktų šalin. Tai būtina, nes pabėgęs ratas galėtų nušoliuoti labai toli ir dar ką nors sužeisti ar sukelti papildomų nuostolių. Jei ratlankis būtų pagamintas iš anglies pluošto, avarijos metu jis sulūžtų ir galėtų paleisti padangą pavojingam pasivažinėjimui, net jei centrinė ratlankio dalis liktų pritvirtinta tuo saugos trosu.

Anglies pluošto ratlankius įmanoma sutvirtinti vidinėmis metalo ar sintetinio pluošto gijomis, kurios neleistų jiems subyrėti. Bet tai vėl didintų kainą, svorį, kompleksiškumą. Metalo lydinys tiesiog yra geresnė, pigesnė ir patikimesnė išeitis.

Ankstesnis straipsnisKodėl vyresni japonai automobilius žymi rudens spalvų lipdukais?
Kitas straipsnisKodėl po atominės bombos sprogimo susidaro grybo formos debesis?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia