Grumman LLV pavadinimas jums tikriausiai nėra girdėtas, tačiau šį furgoną atpažintumėte iš Holivudo filmų. Tai – Jungtinių Valstijų pašto tarnybos furgonas, naudojamas nuo 1987 metų. Nors jis atrodo kaip labai paprasta ar net primityvi mašina, iš tikrųjų, apie LLV galime papasakoti net kelis įdomius faktus. Pavyzdžiui, ar žinojote, kad šie furgonai keitė Jeep markės visureigius?
JAV paštas anksčiau buvo išvežiojamas labai įvairiais furgonais ir lengvaisiais automobiliais. Šeštojo dešimtmečio pradžioje Jungtinių Valstijų pašto tarnyba nusprendė įsigyti didelį kiekį Jeep CJ visureigių, kurie būtų specialiai pritaikyti pašto išvežiojimui, taip sukuriant vieningą, visą šalį apimantį pašto automobilių standartą. Jeep CJ tam puikiai tiko, nes tai buvo mažas, pigus, bet pakankamai pajėgus visureigis, galintis veikti įvairiomis orų sąlygomis. Taigi, Willys kompanija (vėliau – Kaiser Jeep, dar vėliau – American Motors) paštui gamino specialius visureigius vadintus DJ arba Dispatcher.
DJ nuo CJ labiausiai skyrėsi savo išvaizda. Visureigiai gavo kažką, kas priminė krovininį furgono kėbulą, ir dideles slankiojančias dureles. Aišku, DJ taip pat buvo dažomi tradicinėmis pašto spalvomis, turėjo lentynas krovinių skyriuje. Kelios Jeep DJ kartos buvo gaminamos iki 1984 metų, tačiau tada atėjo laikas atsinaujinti.
DJ buvo ne tik per mažas, bet ir per brangiai išlaikomas automobilis JAV paštui. Jis tiesiog nebuvo labai patikimas, o jo rėmą labai mėgo rūdys. Be to, tai buvo visureigis, varomas visais keturiais ratais – šios savybės pašto furgonui tiesiog nereikėjo, o jos atsisakymas leido sutaupyti degalų. Pašto tarnyba paskelbė konkursą, kurį laimėjo Grumman – kompanija, kuri šiaip jau garsėjo karinių lėktuvų gamyba.
Vienas iš pagrindinių kriterijų naujajam pašto furgonui buvo ilgas eksploatacijos laikas – tai buvo užfiksuota ir pačiame LLV pavadinime (Long Life Vehicle – Ilgaamžė transporto priemonė). Buvo numatyta, kad šie furgonai bus naudojami bent 24 metus. Be to, jie privalėjo būti pigūs ir pigiai išlaikomi. 1987 metais prasidėjo Grumman LLV gamyba.
Techninės Grumman LLV savybės
Grumman LLV paskirtis – pašto išvežiojimas po miestelius ir priemiesčius. Šie furgonai niekada nevažiuoja labai didelių atstumų greitkeliu. Dažniausiai jie tiesiog važiuoja nuo vienos pašto dėžutės prie kitos, todėl manevringumas jiems yra labai svarbus. Dėl to LLV ilgis – 4,46 m – kaip kokio kompaktiško sedano.
Kaip ir nemažai Jeep DJ salonuose, LLV vairas yra dešinėje. Taip yra dėl to, kad furgoną vairuojantis paštininkas pašto dėžutes aptarnauja neišlipdamas iš automobilio. Švedų Tjorven vairas irgi buvo dešinėje dėl tos pačios priežasties. Kadangi paštininkai dirba vieni, šalia LLV vairuotojo nėra keleivio vietos – jam iš kairės yra tik siuntų lentynėlė.
LLV vairuotojas krovinių skyrių pasiekia neišlipdamas iš furgono. Išvežioti paštą padeda iš plačios slankiojančios durelės. LLV sveria 1,2 tonas ir gali vežti 450 kg krovinį. Tiesa, nelabai greitai – dėl prastos aerodinamikos ir lėtos transmisijos LLV sunkiai artėja prie 110-120 km/val. greičio
Grumman LLV pagrindas – Chevrolet S-10 Blazer visureigio bazė su 2,5 arba 2,2 litrų keturių cilindrų varikliu. Pastarasis variklio variantas yra žymiai dažnesnis. Jis yra suporuotas su lėta 3 laipsnių automatine transmisija. LLV yra varomas tik galiniais ratais – tai buvo pigus ir geresnį manevringumą užtikrinantis sprendimas (nes pusašių nevaržomi priekiniai ratai gali pasisukti daugiau). Kartais tai yra trūkumas, todėl žiemą atšiauriose vietose LLV naudojamas su grandinėmis. Ypač Kanadoje, kur naudojami tokie pat pašto furgonai.
Gerai įsižiūrėję pastebėsite, kad galinė LLV ašis yra daug platesnė už priekinę. Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad LLV gale yra sudvigubinti ratai, tačiau taip iš tikrųjų nėra. Tiesiog priekinė LLV važiuoklė yra paimta iš dviem, galinė – iš keturiais ratais varomo S-10 visureigio. Tokie sprendimai leido sutaupyti nemažai pinigų. LLV taip pat neturi jokių šiuolaikinių patogumų ar saugumo sistemų – paštininkai vasarą kaista, nes automobilyje nėra oro kondicionieriaus. Nėra ir oro pagalvių, ABS ar kitų, atrodo, būtinų technologijų.
Jei jau užsiminėme apie trūkumus, verta paminėti ir dar kelis. LLV stipriai peržengė savo numatytą 24 metų gyvavimo laiką – nors paskutiniai furgonai surinkti dar 1994 metais, jie yra naudojami ir 2021-aisiais, ir bus naudojami dar bent kelerius metus.
Be to, šis furgonas godžiai ryja benziną – įprastame darbe jis sunaudoja apie 24 litrus degalų 100 km. Juokinga, bet jis vis tiek yra taupesnis už Jeep DJ. Galiausiai, LLV net nėra toks patikimas, koks turėtų būti – nemažai LLV furgonų sudegė dėl prastos saugiklių dėžės konstrukcijos.
Beje, atkreipkite dėmesį ir į tai, kad Grumman LLV nenešioja valstybinių numerių – jie ypatingos paskirties furgonams tiesiog nėra būtini.
Grumman LLV tarnavimo laikas jau artėja prie pabaigos. Nuo 2023 metų seni furgonai po truputį bus keičiami naujais Oshkosh NGDV, kurie bus daug taupesni ir turės reikalingas saugumo ir komforto sistemas.