Kelyje kartais sutinkate betonvežių su dideliais besisukančiais būgnais. Jie sukasi tam, kad betono mišinys į statybų aikštelę atvažiuotų gerai sumaišytas, neatsiskyręs ir nesukietėjęs – paruoštas liejimui. Tačiau kartais kelyje būna kamščių, technika genda, pasitaiko ir avarijų. Kas nutiktų, jei betonas visiškai sukietėtų betonvežio būgne?

Ar žinote, kodėl betonvežių būgnai Jungtinėje Karalystėje sukasi į priešingą pusę? O kokiais pranašumais pasižymi tokie „atvirkšti“ betonvežiai?

Betonas greitai nesustingsta. Kelias iš gamyklos ar kitos betono paruošimo vietos į statybų aikštelę gali būti ilgas ir sudėtingas, miestuose pasitaiko kamščių, gali iškilti nenumatytų problemų, todėl specialistai pasirūpina, kad nepageidaujamo betono sukietėjimo tikimybė būtų kiek įmanoma mažesnė. Kai kurie priedai padeda pailginti betono mišinio džiuvimo laiką. Į maišyklę galima tiesiog įpilti daugiau vandens, kad ilgesnėje kelionėje būtų mažiau nerimo. Bet net ir geriausiai suplanuotos operacijos kartais baigiasi nesėkme dėl nenumatytų aplinkybių.

Tokie mažesni betonvežiai dirba miestuose. (Mercedes-Benz nuotrauka)

Kas būtų jeigu…?

Situacijų, kai kyla betono sukietėjimo būgne rizika, gali būti labai įvairių. Žinoma, jei gedimas paprastas, jį bus bandoma sutaisyti vietoje. Bet jei problema rimtesnė, gali tekti griebtis ir kūrybiškų sprendimų.

Situacija #1 – betonvežis nevažiuoja, būgnas sukasi. Pakrautas betonvežis staiga sugenda kelyje toli nuo betono laukiančios statybų aikštelės. Sunkvežimis atsisako tęsti kelionę, bet būgnas vis dar sukasi. Tokiu atveju, maišyklė greičiausiai tiesiog bus maitinama vandeniu tol, kol betonvežis bus sutaisytas arba bus nutemptas iki vietos, kur galima išpilti betono mišinį. Jei situacija kritinė, ta vieta gali būti ir ne tikroji statybų aikštelė, o kažkoks tarpinis taškas.

Situacija #2 – betonvežis važiuoja, būgnas nesisuka. Visos mašinos kada nors sugenda ir betonvežio būgno mechanizmas nėra išimtis. Būgnas gali nustoti suktis. Tokiu atveju problema bus ne tik tai, kad nemaišomas betono mišinys ims kietėti, bet ir tai, kad nebus įmanoma išpilti betono, nes būgnas ištuštinamas jį sukant. Betonvežio būgno viduje yra spiralė, todėl sukdamasis į vieną pusę jis maišo mišinį, į kitą – jį pila laukan. Jei sugedo tik valdymo mechanizmas, jį galima apeiti. Gamintojai yra numatę įvairių antrinių sistemų, kurios padeda tokiais atvejais.

Jei antrinės sistemos nepadės išjudinti būgno, operatorius gali pabandyti pasitelkti kitas mašinas. Pavyzdžiui, betono mišinį gali išsiurbti pajėgus vakuuminis ekskavatorius ar betono siurblys. Gerai tai, kad jei sunkvežimis važiuoja, jis pats gali aplankyti artimiausią prieinamą siurblį ar remonto dirbtuves.

Betonvežio būgnas ištuštinamas jį sukant. (Mercedes-Benz nuotrauka)

Situacija #3 – betonvežis nevažiuoja, būgnas nesisuka. Jei sugenda viskas, reikės greitų sprendimų. Vakuuminis ekskavatorius gali aplankyti ir šalikelėje sustojusį betovnežį. Betonvežį galima bandyti tempti į remonto dirbtuves ar kokią nors vietą, kur yra įranga, galinti išsiurbti būgną. Bet gali nutikti ir taip, kad betonas būgne sukietės.

Betonas visiškai sukietėjo betonvežio būgne

Prieš kelis dešimtmečius (kai kurie šaltiniai teigia, kad 1959 metais) Oklahomoje, JAV, nuo kelio nuvažiavo ir apsivertė pilnas betonvežis. Atvykusi pagalba atkabino būgną ir išsivežė sunkvežimį, kuris, matyt, vėliau grįžo į darbą. Tuo tarpu būgnas su sukietėjusiu betonu ten tebėra iki šiol ir vietiniai gyventojai jį nudažė taip, kad jis primintų NASA kosminį zondą.

Jei betoną būtų lengva pašalinti, vertingas būgnas nebūtų buvęs paliktas pakelės griovyje. Sunkiosios technikos gamintojo Liebherr atstovai patvirtino, kad betonui sukietėjus su būgnu tikriausiai tektų atsisveikinti. Žinoma, betoną galima skaldyti ir gabalais traukti iš būgno – internete netgi galima rasti vaizdo įrašų, kaip tai daroma. Tačiau būgną iš vidaus supa didelė plieno spiralė, kuri stipriai apsunkintų tokį darbą, o laikas ir pastangos tikriausiai nebūtų vertos rezultato.

Betonvežis su elektrine Liebherr maišykle. (Liebherr nuotrauka)

Tai kas nutiktų, jei betonas visiškai sukietėtų betonvežio būgne? Ekonomiškiausias sprendimas būtų pakeisti būgną, kuris gali kainuoti ir dešimtis tūkstančių eurų.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia