Kabrioletas yra nuostabus automobilis vasarai. Kai norisi laiką leisti lauke, kvėpuoti miško kvapais ir oda jausti ankstaus ryto gaivą, kabrioletas yra būtent tai, ko reikia. Bet ne visi automobiliai su nuimamais stogais yra tikri kabrioletai – kai kurie turi vadinamuosius targa stogus.

Ar žinote, kodėl dažnas kabrioletas vadinamas Spider? O kodėl beveik nėra keturdurių kabrioletų?

1972-ųjų Porsche 911 Targa. (Ralf Roletschek, Wikimedia)

Targa, šiame kontekste, yra automobilio stogas su nuimama centrine dalimi. Tai yra, galinė stogo dalis ir galinis stiklas lieka vietoje, o pašalinta vidurinė plokštė gali būti paslėpta bagažinėje. Dauguma targa stogų yra nuimami rankomis, bet yra ir elektrinių šios idėjos interpretacijų. Automobiliai su targa stogais toli gražu nėra tokie populiarūs kaip tikri kabrioletai, bet anksčiau jų buvo daugiau. Kodėl?

Bent dalis šio straipsnio skaitytojų jau atspėjo, kad kalbėsime apie saugumą. Kabrioletai ir dabar gąsdina kai kuriuos žmones – kas nutiktų, jei toks automobilis apsiverstų?! Iš tikrųjų, net ir su šiuolaikinėmis automobilių saugumo inovacijomis apsivertimo metu kabriolete esantys žmonės nebūtų taip gerai apsaugoti, bet anksčiau situacija buvo dar prastesnė. Tokia prasta, kad vienu metu buvo diskutuojama, ar nereikėtų kabrioletų visiškai uždrausti.

1968-ųjų Chevrolet Corvette Stingray kabrioletas. (wallerdog, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

JAV Transporto departamentas septintajame dešimtmetyje daug dėmesio skyrė automobilių konstrukcijų saugumui. Buvo diskutuojama apie bamperius, salono architektūrą, automobilio kėbulo vaidmenį saugant keleivius ir kitas tokias temas. Neišvengiamai, kabrioletai sulaukė nemažai kritikos ir buvo inžinierių, kurie teigė, kad saugus kabrioletas yra tiesiog neįmanomas. Porsche kabrioletai buvo gana populiarūs ir kompanija nemanė, kad vėjo plaukuose būtina atsisakyti. Taigi, 1965 metais buvo pristatytas Porsche 911 Targa – populiariojo 911 versija su nuimama centrine stogo dalimi.

Porsche tikėjo, kad targa stogas yra saugesnis, nes atvira erdvė virš žmonių galvų yra daug mažesnė, o didelis saugos lankas net ir automobiliui apsivertus nebūtų sugniuždytas. Jis, beje, buvo tyčia išryškintas nerūdijančiu plienu, kad taptų centrine ne tik saugumo konstrukcijos, bet ir automobilio išvaizdos detale. Dabar ta detalė yra lengvai atpažįstama Porsche dizaino istorijos dalis.

Nerūdijančio plieno saugos lankas tapo stiliaus detale. (Alexander Migl, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Porsche tokio stogo dizaino neišrado. Manoma, kad pirmasis automobilis su neimama centrine stogo plokšte buvo 1957-ųjų Fiat 1200 Wonderful – tokį stogą pirmasis sukūrė italas Giovanni Michelotti. Vėliau kažką panašaus gamino ir Triumph, SAAB, Toyota. Bet Porsche šiam stiliui suteikė vardą ir jį išpopuliarino – anksčiau tokio tipo stogai nebuvo vadinami targa. Ką reiškia šis pavadinimas?

Nuo 1906 iki 1977 metų (su pertraukomis, žinoma) Sicilijoje, Italijoje, vyko automobilių ištvermės lenktynės Targa Florio. Tai buvo įspūdingas automobilių sporto renginys, kuriame varžėsi labai įvairūs bolidai. Porsche automobiliai Targa Florio varžybose pasiekė ne vieną skambią pergalę, dominuodami prieš ypatingai galingus garsiųjų Italijos gamintojų prototipus. Taigi, Porsche nusprendė įtraukti Targa vardą į savo modelių asortimentą ir taip priminti pasauliui apie savo pasiekimus. Be to, pats žodis targa išvertus iš italų kalbos reiškia plokštelę.

2024-ųjų Porsche 911 4 GTS. (Gamintojo nuotrauka)

Kadangi gandai apie galimą kabrioletų uždraudimą pasiekė ne tik Porsche, aštuntajame dešimtmetyje visa eilė gamintojų ėmė siūlyti automobilius su targa tipo stogais. Nors Targa techniškai yra Porsche prekės ženklas, žmonės jį pavertė kone bendrinės kalbos žodžiu. Ir dabar targa stogai nėra išnykę, nes tokio tipo nukeliamas stogas yra lengvesnis nei didelis kabrioleto mechanizmas, o kai kuriems žmonėms tiesiog patinka tokio automobilio išvaizda.

Aišku, kam nors kils klausimas – jei automobiliai su targa stogais yra saugesni, kodėl jie nėra tokie populiarūs kaip tikri kabrioletai? Na, atviresnis automobilis sustiprina tą buvimo lauke įspūdį ir yra malonesnis. Be to, šiuolaikiniai kabrioletai turi ypatingai stiprius priekinio lango rėmus, fiksuotas arba iššaunančias atramas gale, todėl ir automobiliui apsivertus po juo turėtų likti tos gyvybiškai svarbios erdvės. Tiesa, po apsivertimo tos saugumo konstrukcijos gali įsikasti į minkštą gruntą ir tos erdvės gali nebelikti. Kabrioletų nereikia bijoti, ypač šiuolaikinių, bet tai, kad jie yra šiek tiek mažiau saugūs avarijos metu, vis dar yra tiesa. Tiesiog targa stogas patinka ne visiems.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia