Keisčiausi pasaulio lėktuvai: neįprastų proporcijų Transavia PL-12 Airtruk buvo labai naudingas žemdirbiams

Keisčiausi pasaulio lėktuvai: neįprastų proporcijų Transavia PL-12 Airtruk buvo labai naudingas žemdirbiams

Lėktuvai yra labai elegantiškos, aptakios transporto priemonės. Jie išties atrodo gražiai, net jei jūs per daug ir nesidomite aviacija. Tačiau tai nereiškia, kad nebuvo ir gana keistai atrodančių lėktuvų. Štai Australijoje gamintas Transavia PL-12 Airtruk pasižymėjo keistomis proporcijomis, nelabai aptakiu fiuzeliažu ir dviem uodegomis.

Ūkininkavimas Australijoje atrodo visiškai kitaip nei Lietuvoje jau vien dėl to, kad ūkiai ten yra tiesiog milžiniški. Žemės ūkio darbams yra specialiai kuriami lėktuvai ir net modifikuojami sraigtasparniai. Lėktuvai ypač praverčia kai reikia purkšti laukus – tam 1965 metais ir buvo sukurtas keistuolis Transavia PL-12 Airtruk.



Šio lėktuvo pirmtakas, Bennett Airtruck, konstruktoriaus Luigi Pellarini buvo sukurtas Naujojoje Zelandijoje. Jis jau pasižymėjo keistomis proporcijomis ir dviem uodegomis. Bennett Airtruck pirmam skrydžiui pakilo dar 1960 metais, tačiau projektas toli nepasistūmėjo ir buvo pagaminti vos du tokie orlaiviai. Australijai jis buvo labiau reikalingas, todėl 1965 metais atgimęs orlaivis susilaukė pakankamai susidomėjimo, kad jo gamyba būtų pradėta jau 1966 metais.

Transavia PL-12 Airtruk buvo sukurtas laukams purkšti, todėl ir pasižymėjo tokiomis keistomis formomis. Jo trumpame fiuzeliaže tilpo maždaug 910 kg krovinio. Taigi, pilotų kabina buvo virš krovinių (įprastai – trąšų ir pesticidų) skyriaus. Buvo siekiama, kad Transavia PL-12 Airtruk butų pakankamai trumpas, galėtų žemai skristi ir nusileisti ant trumpo tako. Todėl jis ir pasižymėjo tokia unikaliai keista forma.

Išsaugotas Transavia PL-12-300 Airtruk netoli Madrido. (Andrea, Wikimedia (CC BY 2.0)

Transavia PL-12 Airtruk galėjo barstyti ir granuliuotas trašas, ir purkšti laukus įvairiais chemikalais. Tačiau buvo sukurtos ir kitokios versijos. Viena, skirta pasižvalgymams iš oro, vietoj krovinių skyriaus turėjo dar porą vietų keleiviams. Taip pat buvo sukurta medicininės pagalvos versija, lėktuvas dažnai naudotas ir tiesiog kroviniams gabenti.

Lėktuvas pasižymėjo keistomis proporcijomis. (RuthAS, Wikimedia (CC BY 3.0)

Šis lėktuvas pasižymėjo keliais keistais konstrukciniais sprendimais. Visų pirma, techniškai jis buvo monoplanas, tačiau po fiuzeliažo centre sumontuotų sparnų atramomis buvo ir dar viena mažytė sparnų pora. Transavia PL-12 Airtruk nebuvo nei aukštasparnis, nei žemasparnis lėktuvas. Nors jo sparnai buvo po pilotų kabina, jie buvo virš krovinių skyriaus ir variklio . Lėktuvas turėjo dvi visiškai atskiras uodegas. Sunku pasakyti, kodėl buvo priimtas toks sprendimas, tačiau tikriausiai tai leido išlaikyti pakankamai nedidelį orlaivio ilgį, kuris siekė tik 6,4 m. Tuo tarpu  sparnų mojis buvo beveik dvigubai didesnis – siekė 11,98 m.

Transavia PL-12 Airtruk ruošiasi purkšti laukus Danijoje. (joost j. bakker, Wikimedia (CC BY 2.0)

Transavia PL-12 Airtruk propelerį suko 6 cilindrų variklis, išvystantis 300 ag. Lėktuvas galėjo pasiekti 191 km/h greitį, o minimalus greitis su nuleistais užsparniais buvo 96 km/h – skrendant tokiu greičiu ir buvo purškiami laukai. Lėktuvo gamybos metais jis buvo nuolat tobulinamas, buvo kuriamos naujos, didesnės versijos. Buvo pradėtas naudoti ir 400 ag variklis, o vėliau bandytas ir 550 ag agregatas. Tačiau 1988 metais gamyba buvo pristabdyta, o 1993-iaisiais ji sustojo visiems laikams. Iš viso pagaminta maždaug 120 Transavia PL-12 Airtruk lėktuvų, kurie paplito ne tik Australijoje, bet ir Europoje.

Vis dar naudojamas Transavia PL-12 T300 Airfarmer – gerai matosi abi lėktuvo uodegos. (Bidgee, Wikimedia (CC BY-SA 3.0 au)

Šie orlaiviai puikiai atliko savo funkciją. Leidosi ant laukų, jiems nereikėjo ilgo tako, o ir trąšų ar pesticidų vienu metu panešti galėjo tikrai daug. Pilotai džiaugėsi, kad Transavia PL-12 Airtruk turi aukštai įrengtą kabiną, kuri pasižymi puikiu matomumu. Iš tiesų, keli Transavia PL-12 Airtruk egzemplioriai yra naudojami iki šiol, nes šis lėktuvas yra gana patikimas ir labai naudingas didesniuose ūkiuose.

Beje, šis lėktuvas pasirodė ir kine – modifikuotas Transavia PL-12 Airtruk gali būti matomas 1985-ųjų mokslinės fantastikos filme Mad Max Beyond Thunderdome.



Taip pat skaitykite:

10 įdomių faktų apie keleivinius lėktuvus;

Kodėl šis Boeing po vienu sparnu turi du, o po kitu – tris variklius?

Lėktuvas su sutinusia nosimi buvo sukurtas automobiliams gabenti;

Kaip gaisrus gesinantys lėktuvai prisipildo rezervuarus?

Ekskursija ultralengvųjų lėktuvų gamykloje Slovakijoje.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.