Kodėl kai kurie antikvariniai traktoriai ant galinių ratų turi tokius įmantrius aptakus? Juk tikrai ne dėl aerodinamikos

Kodėl kai kurie antikvariniai traktoriai ant galinių ratų turi tokius įmantrius aptakus? Juk tikrai ne dėl aerodinamikos

Jei pasižvalgytumėte po senų traktorių nuotraukas, pastebėtumėte, kad kai kurios iš šių mašinų turi keistų dizaino elementų. Pavyzdžiui, kai kurie nedideli pirmosios 20 amžiaus pusės traktoriai turėjo labai gražiai atrodančius aptakus ant galinių ratų. Paskaitinėję labiau sužinosite, kad dabar tokie traktoriai yra labai geidžiami kolekcionierių ir aukcionuose gali būti parduodami ir už kelias dešimtis ar net daugiau nei šimtą tūkstančių dolerių. Nors tie aptakai atrodo tikrai stilingai, jie yra visiškai funkcionalūs. Kam jie skirti ir kodėl jų neturi nauji traktoriai?

Nėra tiksliai žinoma, kuris gamintojas pirmasis sumontavo tokius aptakus ant galinių ratų. Beveik neabejojama, kad pirmiausia to ėmėsi patys ūkininkai, traktorių savininkai, o tai pastebėję gamintojai pasišovė užpildyti naują atsiveriančią rinką. Patys aptakai patyrusiems traktorių vairuotojams tikriausiai atrodo nepraktiški, nes po jais gali strigti purvas ar sniegas, tačiau jie tikrai ten neatsirado dėl grožio.



Taip atrodė kai kurie sodo traktoriai. Galinių ratų aptakai savo populiarumo aukštumas pasiekė praeito amžiaus trečiajame-septintajame dešimtmečiuose. Tuomet jie labai paplito Kalifornijoje, Floridoje ir kitose pietinėse JAV valstijose, kuriose buvo įsikūrę didžiausi komerciniai sodai. Visgi net tada šie traktoriai nebuvo labai dažnas vaizdas. Jie buvo brangesni, sunkesni ir, kaip minėta, nelabai mėgo purvą ir sniegą. Kita vertus, juk sodo traktoriais šios mašinos vadintos ne be reikalo.

Kai kurių traktorių galinius ratus anksčiau dengė gražūs aptakai. (Prayitno, Wikimedia (CC BY 2.0)

Šie aptakai turėjo leisti važinėti tarp vaismedžių ir krūmų bei jų nepažeisti. Vietoje to, kad žemos tankiai susodintų medžių šakos strigtų tarp rato ir purvasaugio, jo prabraukdavo palei aptako viršų. Aišku, dažnai pažeisdamos dažų paviršių, tačiau traktorius juk yra darbo įrankis, o ne parodos eksponatas. Šie aptakai buvo nuimami – juos buvo galima numontuoti, kad būtų galima pasiekti ratą ar važiuoti per purvyną. Tačiau sodo traktoriai turėjo ir kitų įdomių bruožų.

Kai kurie iš jų turėjo visą traktoriaus kėbulą apimančius aptakus. Panašius, kokius turėjo ir Porsche P312 Kaffeelug, skirtas darbui kavos plantacijose. Visos detalės buvo sumontuotos taip, kad neišsikištų iš kėbulo silueto ir nepažeistų medelių arba nebūtų pažeistos pačios. Tai reiškė, kad variklio oro įsiurbimo anga buvo paslėpta variklio gaubto apačioje, o ir išmetimo vamzdis nekilo aukštyn.

Žinoma, sodo traktoriai nebuvo gaminami ant unikalių platformų. Tačiau įprastų modelių versijas sodams kūrė beveik visi didieji amerikiečių traktorių gamintojai. John Deere, Huber, International Harvester/McCorminck-Deering, Massey-Harris/Massey-Ferguson, Twin-City/Minneapolis-Moline, Oliver, Sheppard, Case, Allis-Chalmers – visos šios ir daugybė kitų markių savo gamose turėjo sodo traktorius su specialiais aptakais ant galinių ratų. Tačiau dabar tai yra labai retas vaizdas.

Aptakai išnyko dėl kelių priežasčių. Kaip minėta, jie nebuvo labai praktiški – juose dažnai strigdavo purvas, o prieiti prie galinių ratų ir kai kurių mazgų buvo sunkiau. Jie patys buvo papildomas svoris traktoriui. Su laiku pasikeitė ir patys sodai – imta sodinti medelius, kurie netrukdytų traktoriams pravažiuoti. Komerciniai sodai išaugo, jiems reikėjo didesnės technikos, todėl pereita prie kitokių sprendimų. Šiuolaikiniai komercinių sodų traktoriai dažnai turi labai plačius ratus, kuriuos dengia dideli purvasaugiai, o ir medelių šakos jų taip stipriai nebepliekia.

Šiuolaikinis sodo traktorius su vikšrais ir dideliais purvasaugiais. Jis yra gerokai žemesnis ir siauresnis nei įprasti traktoriai (Ferrari nuotrauka).

Tačiau  senieji amerikiečių sodo traktoriai su galinių ratų aptakais dabar yra labai vertingi. Kadangi jie yra gana reti, aukcionuose jie susišluoja dešimtis tūkstančių dolerių. Juos kolekcininkai mėgsta ir todėl, kad jie yra gana maži, kelis juos galima laikyti paprastame automobilio garaže.



Taip pat skaitykite:

Porsche P312 Kaffeelug – specialiai kavos plantacijoms sukurtas traktorius;

Iš reikalo gimęs tandemas – dvigubas traktorius su dviem varikliais buvo galingiausias rinkoje;

Kuo ypatingi į vandenį brendantys traktoriai?

Kaip atrodė pirmasis pasaulio traktorius?

Kodėl Challenger Terra Gator TG 8333 turi tik tris ratus?

Vienračiai traktoriai – kaip jie atrodė ir kam buvo skirti?

10 įdomių faktų apie traktorius, kurių galbūt negirdėjote.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.