Kam reikalinga lėktuvo variklio centre piešiama spiralė? Tai tikrai nėra tik dekoracija

Kam reikalinga lėktuvo variklio centre piešiama spiralė? Tai tikrai nėra tik dekoracija

Jei dažnai lankotės oro uostose, tikriausiai pastebėjote, kad lėktuvų variklių centre yra piešiama spiralė. Aptakų kūgį puošianti spiralė atrodo gražiai, ypač kai lėtai sukasi propeleris ar turbinos mentys. Visgi, ji nėra tik dekoracija – tai labai svarbią funkciją atliekantis piešinys. Kam reikalinga lėktuvų variklių centre piešiama spiralė? Kuo ji susijusi su draudimu keleiviams vaikščioti po lėktuvo sparnais?

Šios spiralės nėra visai naujas išradimas – jos lėktuvus pradėjo puošti dar prieš kelis dešimtmečius. Ši spiralė, kaip tikriausiai jau atspėjote, yra skirta saugumui. Tik ne paties lėktuvo, o oro uoste dirbančių žmonių.



Internete sklando mitai, kad šios spiralės yra piešiamos dėl to, kad atbaidytų paukščius. Žinoma, paukščiai pridaro nemažai problemų ir būtų gerai turėti priemonių, kurios juos atbaidytų. Teigiama, kad tamsūs reaktyviniai varikliai atrodo tarsi olos, kuriose paukščiams norisi pasislėpti. Vos priartėję jie yra įtraukiami. Blogiausiu atveju tai nutinka skrydžio metu ir tenka leistis. Tačiau net jei paukštis yra įtraukiamas lėktuvui vis dar stovint ant žemės skrydis beveik garantuotai vėluos, nes reikės apžiūrinėti variklį, ieškoti pažeidimų.

Spiralės ant sunkiojo vokiško Antrojo pasaulinio karo laikų naikintuvo Messerschmitt Me 410 variklių. (Jerry Gunner, Wikimedia(CC BY 2.0)

Spiralė tamsios reaktyvinio variklio turbinos centre teoriškai gali parodyti paukščiams, kad tai nėra tik tuščia juoda erdvė. Visgi, tikroji šios spiralės paskirtis yra susijusi ne su paties lėktuvo, o su ant žemės dirbančių žmonių saugumu. Iš tikrųjų, spiralės buvo piešiamos ir ant propelerinių lėktuvų variklių dar Antrojo pasaulinio karo metais.

Spiralė variklio centre leidžia pastebėti, kokiu greičiu sukasi turbino mentys. (Julian Herzog, Wikimedia(CC BY 4.0)

Šios spiralės ar kiti piešiniai ant variklio centre esančių kūgių leidžia vizualiai įvertinti variklių sukimosi greitį. Greitai besisukančio variklio menčių beveik neįmanoma pastebėti plika akimi. Tenka pasikliauti piešiniais. Spiralės naudojamos todėl, kad jos leidžia įvertinti ir lėčiau besisukančio variklio greitį. Reaktyviniai varikliai gali įtraukti netoli einantį žmogų net veikdami labai mažu galingumu. Tuo tarpu aukštesnį greitį pasiekęs variklis gali įtraukti ir už 5 ar net 10 metrų stovinčius žmones ar daiktus. Tačiau piešiamos ne tik spiralės.

Kelios iš dažniausiai naudojamų reaktyvinių variklių spiralių schemos. (Nicofox767, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Oro uostose prie lėktuvų nuolat sukiojasi darbuotojai. Jie pila degalus, krauna maistą, išsiurbia atliekų sistemos turinį, atveža bagažą. Šie žmonės prie lėktuvo sukiojasi visai arti. Jiems svarbu žinoti, ar saugu prieiti. Tikriausiai manote, kad tai nesąmonė, nes lėktuvų skleidžiamas garsas iš tikrųjų yra lengvai pastebimas. Visgi, oro uostų darbuotojai dėvi triukšmą blokuojančias ausines arba ausų kamštukus. Nepadeda ir tai, kad aplinkui yra keli stiprūs triukšmo šaltiniai, todėl pastebėti veikiantį reaktyvinį variklį tikrai nėra lengva. Tenka pasikliauti radijo komunikacija ir vizualiu padėties įvertinimu, kuriam padeda ir besisukanti spiralė variklio centre. Tiesa, nelaimių, kuomet žmonės yra įtraukiami į reaktyvinio variklio vidų, yra pasitaikę.

Spiralės dėka nesunku pastebėti, kad šio Airbus A320 varikliai yra išjungti. (Lukas von Daeniken, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Dėl šio potencialaus pavojaus keleiviams neleidžiama vaikščioti po sparnais. Dažnai pasitaiko situacijų, kuomet netoli oro uoste pastatytas lėktuvas stovi taip, kad jį tenka apeiti (nes keleiviai visada laipinami iš kairės jo pusės), tačiau tada po sparnais stovi įspėjamieji kūgeliai kartais ištempiama ir juosta, stovi apie pavojų perspėjantys darbuotojai. Taip yra dėl saugumo – keleiviai ne visada yra atsargūs ir gali sugalvoti paliesti karštą variklio išmetamąjį vamzdį ar netgi ko nors primesti į variklio vidų.



Taip pat skaitykite:

Kodėl į lėktuvus keleiviai dažniausiai laipinami iš kairės pusė?

Kas nutiktų, jei skrydžio metu kas nors atidarytų lėktuvo duris?

Ar lėktuvai tikrai ore išbarsto tai, ką keleiviai palieka tualetuose?

Kada ir kodėl lėktuvuose uždegama įspėjimas užsisegti saugos diržus? 

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.