Tikriausiai klausimas nuskambės keistai, bet ar tikrai žinote, kam skirti saugos diržai lėktuvuose? Taip, jie padidina jūsų galimybes išgyventi avariją, bet diržai svarbūs ne tik rimtų incidentų atveju. Kodėl saugos diržai lėktuvuose yra visiškai kitokie nei automobiliuose?

Saugos diržai yra nuostabus išradimas. Prie automobilio kėbulo konstrukcijos jie tvirtinami trijuose taškuose, todėl tvirtai išlaiko visą žmogaus kūną. Anksčiau prieš trijų taškų  saugos diržų išradimą naudoti juosmeniniai diržai – panašūs, kokius dabar segamės lėktuvuose. Automobiliuose juosmeniniai saugos diržai tikrai nesuteikė tokio saugumo, kaip modernūs trijų taškų diržai, tačiau iš lėktuvų jie niekur nedingo.

2018 metais pasaulį sukrėtė vieno Southwest Airline lėktuvo avarinis nusileidimas. Tiesiog ore subyrėjęs variklis išdaužė vieną lėktuvo langą, per kurį slėgių skirtumas iš dalies ištraukė vieną keleivę. Moteris žuvo, bet lėktuvas saugiai nusileido avariniu būdu. Žuvusi keleivė buvo prisisegusi saugos diržą, tačiau ji sėdėjo prie lango, todėl ir buvo iš dalies ištraukta į lauką. Saugos diržai nuo tokių itin retai pasitaikančių nelaimių apsaugoti negali – juk žmonės lėktuve sėdi prie pat langų. Tačiau pasigirdo klausimų, kodėl lėktuvų saugos diržai yra būtent tokie, kokie yra, o ne tokie, kokius randame lengvuosiuose automobiliuose, sunkvežimiuose ir autobusuose.

Saugos diržai lėktuvuose saugo ne tik avarijos atveju. Turbulencija yra vienas iš tų dalykų, nuo kurio saugos diržai saugo keleivius. Įsivaizduokite, kad nesate prisisegęs saugos diržu, o lėktuvas staiga, tarsi krisdamas nuo stalo, smunka žemyn. Tik šiek tiek, lyg būtų patekęs į vadinamąją oro duobę. Dėl inercijos jūs galva trenksitės į salono lubas, o tada dar nukrisite ant kitų keleivių ar kietų sėdynės briaunų – nebent būsite prisisegęs. Saugos diržai taip pat saugo ir įprasto nusileidimo metu – lėktuvas kartais šiurkščiai paliečia nusileidimo tako asfaltą. Lėktuvui paskui tenka nuvažiuoti iki terminalo, kur išlipa keleiviai, o šios kelionės metu neprisisegę žmonės gali pargriūti ir susižeisti.

Diržas išlaiko keleivį sėdynėje turbulencijos ar avarinio nusileidimo atveju. (Daniel Schwen, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Beje, tai, kad žmonės raginami prisisegti saugos diržais viena tam, kad vėliau juos būtų lengviau atpažinti pagal sėdynių numerius, tėra mitas. Esant laisvoms vietoms jūs galite laisvai persėsti į kitą savo klasės vietą ir niekas dėl to nesupyks. Pačios sėdynės yra visiškai vienodos ir atpažinti katastrofų aukų nepadeda.

Kai kurie maži lėktuvai turi saugos diržus, kurie palaiko ir pečius – panašiai, kaip lenktyniniuose automobiliuose. Tokie diržai iš tiesų saugumo prasme yra pranašesni, tačiau jų lėktuvuose nelaukite. Problema ta, kad tokie diržai labai ribotų judesių laisvę ir mažintų keleivių patogumą. Jie taip pat kainuotų brangiau, o sukurti tokius diržus, kurie tiktų visiems kūno tipams, būtų gana sunku. Tokius diržus būtų sunkiau užsisegti ir sureguliuoti, todėl pasunkėtų skrydžio palydovų darbas. Žinoma, lėktuvuose būtų galima montuoti tiesiog tokius pat saugos diržus, kokie yra automobiliuose, tačiau jie komercinei aviacijai nėra tinkami.

Tokias sagtis evakuacijos atveju sunku surasti ir atsegti. (Jusmar, Wikimedia)

Automobiliniai saugos diržai papildomo saugumo suteiktų nedaug, nes viršutinė diržo dalis apsaugo tik nuo staigaus kūno judėjimo pirmyn. Aviaciniai saugos diržai turi saugoti nuo vertikalioje plokštumoje veikiančių jėgų (turbulencijos ar smūgio po avarinio nusileidimo). Automobilinio tipo sagtys apskritai nėra tinkamos, nes aviacinis saugos diržas turi būti lengvai ir greitai atsegamas, kad avarijos atveju galėtumėte greitai evakuotis.

Trumpai tariant, automobiliniai saugos diržai lėktuvams yra netinkami. Patys keleiviai prieštarautų trijų ar keturių taškų diržų diegimui, nes jie ribotų judesius ir mažintų patogumą. Galiausiai, tokie diržai suteiktų nedaug naudos, o kainuotų kur kas brangiau. Tikriausiai tektų keisti ir sėdynės konstrukciją, kad būtų kur patikimai pritvirtinti viršutinę trijų ar keturių taškų saugos diržo dalį.

Taip pat skaitykite:

Kada ir kodėl lėktuvuose uždegama įspėjimas užsisegti saugos diržus?

Vėl siūlomos itin mažos ekonominės klasės sėdynės lėktuvams;

Oro linijos nori jus pakviesti keliauti bagažo skyriuje – kam skirta ši idėja?

Vienos oro linijos į trumpus maršrutus nori siųsti didesnius lėktuvus;

Ar pilotavimo patirties neturintis keleivis galėtų nutupdyti didelį lėktuvą?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia