Tiek automobiliai, tiek traktoriai yra savaeigės mašinos su, dažniausiai, vidaus degimo varikliais ir keturiais ratais. Tiek viena, tiek kita transporto priemonė gali būti varoma dviem arba visais ratais. Abi sudaro variklis, pavarų dėžė, važiuoklė ir kabina. Abi jos turi ir išmetimo sistemas, tačiau traktorių išmetimo vamzdžiai kažkodėl kyla aukštai į viršų tarsi kokie kaminai, o štai automobilių visada yra sumontuoti apačioje. Kodėl taip yra? Pasirodo egzistuoja kelios priežastys, kodėl daugelio traktorių išmetimo sistemos atrodo būtent taip.
Žinoma, šis klausimas ne vienam šia technika artimiau susipažinusiam žmogui atrodo juokingas. Tačiau iš tiesų yra žmonių, kurie to nežino. Stebėdami senuosius sodų traktorius, kurie turėjo žemai sumontuotus išmetimo vamzdžius, žmonės dažnai svarsto – kodėl taip neatrodo visi traktoriai?
Visų pirma, automobiliai važinėja lygiais keliais, o traktoriai – bekele. Traktoriams dažnai tenka važiuoti ir per šlapią dirvą, ir per akmenuotus laukus, ir per kelmais nusėtą miško kirtimą. Išmetimo sistema nėra labai tvirta, ją lengva pažeisti. Taigi, sumontuota aukščiau ji tiesiog yra labiau apsaugota nuo įvairių kliūčių, kurios gali ją pažeisti. Štai minėti sodo traktoriai buvo gana maži ir dažniau važinėjo lygiomis pievomis tarp vaismedžių eilių. Čia jie didesnių kliūčių išmetimo sistemai galėjo sulaukti iš viršaus nei iš apačios – išmetimo vamzdžius galėjo kliudyti šakos, todėl juos logiškiau buvo paslėpti aptakiame kėbule.
Antra, traktorius yra darbo įrankis, todėl grožis tikrai nėra prioritetas. Įvairūs mechaniniai automobilių mazgai yra slepiami, kad tik nenukentėtų bendras automobilio dizainas. Taigi, ir išmetimo sistema savo vietą randa po kėbulo dugnu, kur jos niekas nemato. Tuo tarpu traktorius yra darbo įrankis, todėl jis turi būti lengvai taisomas ir prižiūrimas. Kuo lengviau prieinami skirtingi mechaniniai mazgai, tuo greičiau galima atlikti remontą ir traktorius gali sugrįžti prie darbo. Aukštyn besistiebiantis išmetimo vamzdis yra lengvai pasiekiamas ir, reikalui esant, suremontuojamas.
Prie to paties pridursime ir tai, kad daugelis traktorių yra sukurti taip, kad galėtų būti padalinti pusiau – taip lengviau ir greičiau galima suremontuoti transmisiją. Jei nuo variklio priekyje iki traktoriaus galo būtų nuvestas išmetimo vamzdis, jį tektų pašalinti prieš imantis rimtesnio remonto. Tai būtų tiesiog nepraktiška.
Kalbant apie traktoriaus galą, juk būtent ten kabinami įvairūs agregatai. Išmetamosios dujos nuolat plūstų į, pavyzdžiui, renkamą šieną, presuojamus šiaudus, renkamas bulves ar kitas daržoves. Traktoriai nemažai laiko praleidžia dirbdami maistinių kultūrų laukuose, todėl žalingas išmetamąsias dujas reikia išleisti kuo toliau nuo jų – kuo aukščiau į orą.
Galiausiai, verta paminėti ir tai, kad nemažai pačių seniausių traktorių buvo atviri – jie net neturėjo kabinos. Taigi nuo išmetamųjų dujų reikėjo saugoti ir vairuotoją, todėl išmetamieji vamzdžiai buvo pakankamai aukšti. Pats dizainas iš esmės buvo paveldėtas – taip atrodė ir garo variklius naudojusių traktorių ir kitų mašinų kaminai. Taigi, sudėjus visas šias priežastis gauname labai paprastą paaiškinimą – aukšti, atviri išmetimo vamzdžiai kylantys tiesiai iš variklio skyriaus yra tiesiog praktiškesnis pasirinkimas.
Taip pat skaitykite:
Senieji sodo traktoriai pasižymėjo įdomiu aptakiu dizainu;
Porsche P312 Kaffeelug – specialiai kavos plantacijoms sukurtas traktorius;
Iš reikalo gimęs tandemas – dvigubas traktorius su dviem varikliais buvo galingiausias rinkoje;
Kuo ypatingi į vandenį brendantys traktoriai?
Kaip atrodė pirmasis pasaulio traktorius?
Kodėl Challenger Terra Gator TG 8333 turi tik tris ratus?
Vienračiai traktoriai – kaip jie atrodė ir kam buvo skirti?
10 įdomių faktų apie traktorius, kurių galbūt negirdėjote.